Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

KONE BİRBİRLERİYLE KONUŞAN ASANSÖR ÜRETİYOR

“KONE olarak Türkiye’nin büyümesine paralel bir şekilde büyüyüp yeni iş ve yeni istihdam olanakları yaratıyoruz. Hızla büyüyen konut sektöründe, Türkiye’nin her yerinde daha güvenli, daha kaliteli, yüksek standartlarda çözümler üretiyoruz. IBM Watson IoT (Nesnelerin İnterneti) platformunu kullanan, yeni 7/24 Bağlı Hizmetler Programı’mızı hayata geçirdik. Bu program şu anlama geliyor: Asansör ve yürüyen merdivenler artık birbirleriyle konuşabiliyor.”

Haldun ULUSOY KONE Türkiye Genel Müdürü

Asansör ve yürüyen merdiven sektörünün dünya liderleri arasında bulunan KONE’nin, dünyadaki ve Türkiye’deki serüveninden kısaca bahseder misiniz?
KONE, asansör ve yürüyen merdiven sektörünün global liderlerinden biri konumunda. 1910 yılında Finlandiya’da kurulmuş olan şirketimiz, yüzyılı aşkın bir süredir kendisini müşterilerinin ihtiyaçlarını anlamaya adamış bulunuyor. Şirketimiz asansörler, yürüyen merdivenler ve otomatik bina kapıları için yenilikçi ve eko-etkin çözümler sunuyor. Hedefimiz; gittikçe kentleşen bir ortamda insanların binaların içinde sorunsuz, güvenli, rahat ve bekleme olmaksızın hareket etmelerini mümkün kılan çözümler geliştirmek ve sağlamak suretiyle en iyi insan akışı deneyimini sunmak.

KONE olarak Türkiye’nin büyümesine paralel bir şekilde büyüyüp yeni iş ve yeni istihdam olanakları yaratıyoruz. Ayrıca montaj, servis ve ürün standartlarını Türkiye’de yükseltmeye çalışıyoruz. Büyük projelere ve alt yapı yatırımlarına akıllı insan erişimi çözümleri sunuyoruz. Bunların yanı sıra hızla büyüyen konut sektöründe, Türkiye’nin her yerinde daha güvenli, daha kaliteli, yüksek standartlarda çözümler üretiyoruz. Tüm bunların üzerine odaklanmışken aynı zamanda hedeflerimize ulaşmak için çalışmalarımız sürekli olarak devam ediyor.

ASANSÖR TEKNOLOJİSİNDE BÜYÜK DEVRİM GERÇEKLEŞTİRDİK

Yenilikçi ürün sunabilmek KONE’nin öncelik verdiği, odağına aldığı bir kavram. Bu anlamda sektörünüzde ilk olma niteliği taşıyan, fark yaratan ürün ve çözümleriniz hakkında bilgi verir misiniz?
Asansör ve yürüyen merdiven sektörünün önde gelen ismi KONE olarak, asansör teknolojisinde büyük bir devrim gerçekleştirdik. IBM Watson IoT (Nesnelerin İnterneti) platformunu kullanan, yeni 7/24 Bağlı Hizmetler Programı’mızı hayata geçirdik. Bu program şu anlama geliyor: Asansör ve yürüyen merdivenler artık birbirleriyle konuşabiliyor.

 Bu teknoloji sayesinde asansör ve yürüyen merdivenler bulut platformu üzerinden merkezdeki bilgisayarlara gerçek zamanlı ve anlık rapor veriyor. Merkezdeki bilgisayar da bağlı tüm asansör ve yürüyen merdivenlerin hangi anda ne yaptığını biliyor. Öte yandan asansör ve yürüyen merdiven sistemlerinde meydana gelen en ufak hata ve arızalardan da haberdar olarak takibe alıyor. Sorunun durumuna göre hemen ya da tekrarı halinde, ilgili bölgedeki teknisyeni o asansöre ve yürüyen merdivene yönlendirerek sorunu çözüyor.

Sistem, ekipmanların performans, güvenilirlik ve güvenlik özelliklerini geliştirecek şekilde asansör sensörlerinden elde edilen büyük miktarlarda verilerin gerçek zamanlı olarak izlenmesine, analiz edilmesine ve görüntülenmesine imkan tanıyor. Aynı zamanda daha az ekipman arıza süreleri, daha az arıza ve bakım işlemleri ile ilgili detaylı bilgiler sayesinde KONE müşterileri için tamamen yeni bir deneyim anlamına geliyor. Asansör ve yürüyen merdivenleri kullananlar için ise bu, daha az bekleme süreleri ve daha kişiselleştirilmiş deneyimler demek. KONE, önümüzdeki beş yıl boyunca 1 milyondan fazla ilave asansör ve yürüyen merdiveni bulut ortamına bağlamayı hedefliyor.

KONE Türkiye Genel Müdürü Haldun Ulusoy

KONE ÜÇ BİNDEN FAZLA PATENTE SAHİP

Nesnelerin interneti teknolojisi artık yaşamın birçok alanında karşımıza çıkıyor. KONE bu teknoloji üzerine ne tür çalışmalar yapıyor, gelecekte bizi neler bekliyor?
Yenilik lideri KONE olarak, sektördeki bu konumumuzu en iyi “insan akışı” deneyimini sunma vizyonumuz doğrultusunda ve ortaklarımızla birlikte sürekli olarak pekiştiriyoruz. Bugüne kadar 3 binden fazla patente sahip olan kuruluşumuz, AR-GE alanındaki bu öncülüğünü, kentleşmeyi anlayarak, insan gelişimine odaklanıp ihtiyaç ve fırsatları önceden belirleyerek sürdürüyor.

Şehirleri yaşamak için daha iyi yerler haline getiren yenilikler ve çığır açan buluşlar geliştiriyoruz. Daha akıllı şehirler ve binalar çevresinde, yeni ekosistemler oluştukça, bina dizaynının asansörler, yürüyen merdivenler ve diğer hizmetlere entegre edilmesine yönelik büyük bir potansiyel ortaya çıkıyor. KONE’nin sunduğu 7/24 Bağlı Servisler, asansör ve yürüyen merdivenlere akıllı servisler getiriyor. Bu da, KONE’nin her bir asansöre yönelik olarak bakım planlarını özelleştirebileceği ve böylece performans, güvenilirlik ve güvenlik alanında iyileşmeler yapabileceği anlamına geliyor.

ASANSÖRLERİMİZ ZAMAN VE ENERJİ TASARRUFU SAĞLIYOR

Dijitalleşmenin getirdiği kolaylıkları sektörünüz açısından nasıl değerlendiriyorsunuz? Dijitalleşme; asansör, yürüyen merdiven, yürüyen yollar ve yükleme alanları, erişim çözümleri, bakım ve modernizasyon gibi alanlarda nasıl bir dönüşümü beraberinde getiriyor? Bu dönüşüm son kullanıcı açısından ne tür kolaylıklar sağlıyor?
Bildiğiniz gibi binalar artık dijitalleşiyor, akıllı binalar üretiliyor. İhtiyaçlar ise artıyor ve nitelik önem kazanıyor. Buna paralel olarak inşaatlara malzeme sağlayan firmaların da gelişmesi gerekmekte.   Örneğin dijital turnikeler ile kartınızı okuttuğunuz anda daha asansörlerin önüne gelmeden sizin hangi asansöre bineceğinizin bilgisi veriliyor. Bu uygulama insan erişiminde trafiği ciddi anlamda hafifletiyor. Ya da çift kat kabinler sayesinde (double deck) günümüzde trafik en aza indirilebiliyor. Geliştirdiğimiz akıllı asansör sistemleri, en hızlı erişimi hesaplayarak konforu artırıyor. Zaman ve enerji tasarrufu sağlıyor.

Örneğin, KONE Residential Flow adını verdiğimiz sistem, mobil ve bulut teknolojilerini kullanarak konut sakinleri için üstün konforun kapılarını açıyor. Residential Flow; bina içi kolay erişim, ziyaretçi yönetimi ve bilgi iletimi alanında, insanları teknolojinin geleceğine doğru yolculuğa çıkartıyor.

Artık marketten elleriniz dolu geldiğinizde hem paketlerinizle uğraşıp hem anahtarla kapıyı açmak ya da asansörü çağırabilmek için paketlerinizi koyacak yer arama derdi son buluyor. Çünkü Residential Flow çözümümüz ile bunların hepsi şimdi kendi kendine halloluyor.

SİZ DEĞİL ASANSÖR SİZİ BEKLEYECEK

KONE Residential Flow’un Access paketi, bina kapılarını kontrol ederken, asansörü otomatik olarak sizin için çağırıyor, evinizin bulunduğu kata kolayca ulaşmanızı sağlıyor ve böylece kullanıcıların anahtar taşıma veya kullanma gereğini ortadan kaldırıyor. Apartmanınızın kapısına yaklaştığınızda kapı otomatik olarak açılıyor. Asansöre yöneldiğinizde, asansör sizi giriş katında kapıları açık ve dairenizin bulunduğu kat seçili olarak bekliyor. Kabine girdikten sonra asansör sizi otomatik olarak evinizin bulunduğu kata götürüyor. Akıllı telefonunuzun Bluetooth’unun açık olması yeterli.

 Yine apartman akış sistemi diye bir çözümümüz var. Bu, daha apartmanın girişindeyken asansörün kata gelerek hazır beklemesi ve bunun cep telefonlarıyla kontrol edilebilmesi esasına dayanan bir çözüm. Ayrıca kartlı geçiş sistemleri ve destination control sistemlerimiz de mevcut. Bütün bu sistemlerin ana noktası müşteriye değer katmasıdır. Eğer müşteriye değer katmıyorsa hangi teknolojik çözüm olursa olsun çok fazla yaşamaz.

YAPAY ZEKA HERKES İÇİN DAHA FAZLA GÜVENLİK DEMEK

Yapay zekanın bulunduğunuz endüstride nasıl kullanılabileceğini düşünüyorsunuz?

Yapay zeka öncelikle, hem son kullanıcılar hem de asansör bakım, onarım teknisyenleri için daha fazla güvenlik sağlayacak. Asansör arızalarının birçoğu daha önce çeşitli sinyaller veriyor ve bu tip durumlarda ekipmanın çeşitli parçaları zaman içerisinde bozularak sonuçta arızaya neden oluyor. Yapay zeka ise bu parçaların çalışma performanslarının yorumlanmasını ve sonraki bakım ziyareti esnasında ya da hemen müdahale ile daha sonra arızaya neden olmadan gerekli ayar ve onarımların yapılmasını sağlıyor. Bulut sistemiyle bağlı olan asansörlerdeki çeşitli parametreler 7 gün 24 saat boyunca takip edilerek, önceden müdahale ile muhtemel arızaların bir kısmının gerçekleşmeden önce engellenmesi mümkün oluyor ve bu da asansör bakım ve kullanım kalitesini artırıyor. Yapay zekanın tespit ettiği servis ihtiyaçları, her ekipmana özgü olacak şekilde mevcut bakım planlarına eklenerek daha kaliteli bir bakım performansı sağlanıyor. Bu sistem ile arızalar tamamen ortadan kalkmasa bile, yine de hem arıza sayılarında azalma sağlanabiliyor hem de sistemin raporladığı parametrelerin incelenmesi ile arıza sonrası hatanın tespit ve giderilme süreci iyileştiriliyor.

BİRBİRİNE BAĞLI BİR DÜNYADA FAALİYET GÖSTERİYORUZ

Yapay zekada early adopter olmanın avantajlı olduğunu düşünüyor musunuz?

IBM ile imzaladığımız anlaşma, son derece heyecan verici ve en iyi insan akışı deneyimini sunmaya yönelik önemli bir adımı teşkil ediyor. Birbirine bağlı bir dünyada faaliyet gösteriyoruz. IBM ile yaptığımız bu ortaklık sayesinde, gelişmiş uzaktan arıza tespit ve öngörülebilirlik gibi yeni çözümlere sahip olmamız, müşterilerimize daha iyi hizmetler ve ekipmanlarımızı kullanan insanlar için mükemmel deneyimler sunmamız anlamına geliyor. Ekipman verilerinin toplanıp depolanması ve çeşitli uygulamalar ile yeni çözümlerin geliştirilmesi için IBM’in Watson IoT Bulut Platformu’nu kullanıyoruz.

Platform, KONE’nin bakım tabanındaki asansör, yürüyen merdiven, kapı ve turnikelere bağlı sensör ve sistemlerinden veriler topluyor. Toplanan veriler, IBM’in gelişmiş analitik motoruyla KONE müşterileri için yeni hizmetler ve yeni deneyimlerin uygulamaya konmasını sağlama amacına yönelik olarak kullanılıyor. Bu yeni hizmetler, binalarda insan akışını ve yeni akıllı bina uygulamalarını geliştirmeye yönelik çözümlerden, asansör bakım, uzaktan izleme ve servis hizmetlerine yönelik hız, güvenilirlik ve güvenliği geliştiren daha birçok çözüme kadar geniş bir yelpazeye yayılıyor. Bu sistem sayesinde oluşabilecek arızaları önceden tespit ederek arızalar oluşmadan müdahale edebiliyor “Daha Güvenli” ve “Daha Akıllı” çözümler sunabiliyoruz.

KONE’nin yurt dışında ve yurt içinde imzasını attığı önemli projelerden bir kısmını paylaşabilir misiniz?
KONE olarak yurt içinde; PERPA Ticaret Merkezi, Bilgili VK108, Koç Üniversitesi Hastanesi, Yıldız Kule, Vodafone Arena, Trendist Ataşehir, Sinpaş Altınoran, Rixos Premium, Maslak 1453, Medical Park Bahçelievler, Regnum Sky Tower, Mall of İstanbul, Hilton Bomonti Otel, Dedeman Bostancı Otel, Bodrum Havalimanı, Axis AVM ve Ankara Metro gibi projeleri sayabiliriz. Yurt dışında da 1 kilometrelik uzunluğu ile dünyanın en uzun binası unvanını taşıyan Suudi Arabistan’daki Kingdom Tower başta olmak üzere, daha birçok projeye KONE olarak teknolojimizi taşıyoruz.

KONE’NİN YAPISI YENİLİKÇİ YAKLAŞIM VE UYGULAMA

Rakamlarla ele alırsak, 2018 yılı KONE Türkiye açısından nasıl bir büyüme tablosu ile tamamlandı?
2018 yılı çok kolay bir yıl değildi. Çok iyi başlamıştık. Hedeflerimizi tutturacaktık ancak ikinci altı ayda inşaat sektöründe yaşanan durgunlukla beraber, yeni ekipman işleri için de modernizasyon işleri için de sıkıntılar ortaya çıktı. Tabii bütün bu olumsuzluklara rağmen, ticari mücadelemizi vermeye ve çalışmaya devam ediyoruz. Bazı alanlarda KONE’nin yapısı haline gelen yenilikçi yaklaşımları ve yenilikleri uygulamaya başladık.

KONE, dünyada ve Türkiye’de nasıl bir istihdam politikasına sahip? KONE Türkiye bünyesinde şu an kaç kişiye istihdam sağlıyorsunuz?
Global olarak amacımız, insanların bina içinde ya da binalar arasında ulaşımlarının emniyetli, konforlu ve güvenilir olmasını sağlamak. 2017 yılında KONE 8.9 milyar euroluk yıllık net satışlara ulaştı. KONE’nin bugün 1.000 servis merkezi ile 60’a yakın ülkede, yaklaşık 55.000 çalışanı bulunuyor. Türkiye’de ise yaklaşık 550 çalışanımız görev yapıyor.

HEDEFİMİZ PAZAR PAYIMIZI YÜKSELTMEK

2019 için öncelikli hedefleriniz arasında neler var, pazara sunacağınız yenilikler olacak mı?

Hedefimiz, elbette daralan pazarda pazar payımızı korumak ve hatta yükseltmek. Asıl amacımız ise sadece bizim değil, müşterilerimizin de kazanması. Müşterilerimizle beraber kazanarak yürümeye devam edeceğiz. Bunun da yolu, müşteriye uygun çözümler üretmekten geçiyor. Hizmet kalitemizi daha da artırarak büyümemizi sürdürmek istiyoruz. Çok yeni projelerimiz var. Bu projeleri de uygulayarak müşteri odaklı ve müşteri memnuniyetini esas alan çözümlerimizi hayata geçirip, hedeflediğimiz büyümeyi sağlayacağımıza inanıyorum.

TEKNOLOJİK DÖNÜŞÜM ÇOK ÖNEMLİ

2019 yılına dair sektörünüze bir projeksiyon tuttuğunuzda neler söylemek istersiniz?

Birçok mega trend mevcut. Bu mega trendler hem bizim hem de genel olarak sektörün tamamı için oldukça olumlu trendler. Sektörümüzü büyük ölçüde etkileyen trendlerin birincisi ‘kentleşme’. Her gün yaklaşık 200 bin, yılda yaklaşık 70 milyon insan kentlere göç ediyor. Şehirleri yaşamak için daha iyi bir hale getirerek dünyanın sürdürülebilir bir şekilde kentleşmesine yardımcı olabiliriz.

İkinci ve diğer önemli bir mega trend de ‘teknolojik dönüşüm’ ya da buna ‘Dördüncü Sanayi Devrimi’ de diyebiliriz. Sektörümüz için birçok güzel fırsat sunan son derece önemli bir mega trend bu. Bunlar en önemli mega trendler. Yaşlanan nüfus, kentleşme gibi başka mega trendler de mevcut. Ancak teknolojik dönüşüm en önemli olanlardan biri.

Kentleşmenin ardından insanlar geliyor. Her geçen gün daha fazla insan şehirlerde yaşamaya başlıyor. Bu insanlara erişilebilirlik ve hareket ya da bir yerden bir yere gitme imkanı sunmanız gerekiyor. Bu yüzden dünyada bu trendlerin birçoğu gerçekten sektörümüze büyük faydalar sağlıyor.