Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

ÖNCELİKLİ BÜYÜME HEDEFİMİZİN TEMELİNE İHRACATI ALDIK

“Türkiye’nin ilk sessiz boru üreticisi olarak pazara farklı ve inovatif ürünler sunmaya devam edeceğiz. Önceliğimiz konumundaki ihracat pazarında ilk hedefimiz, global olarak operasyon ve satış alanımızı genişletmek. Müşteri taleplerini ve ihtiyaçlarını yakından takip ederek yeni ürün geliştirme çalışmalarımızı hızlandırıyoruz. İspanya, Almanya, İngiltere ve Polonya ile birlikte Ortadoğu ve Kuzey Afrika pazarları ihracatta hedef ülkelerimiz olacak. Yakın zamanda gerçekleştirilecek SODEX Fuarı’nda, mevcut ve sektöre yenilik getirecek birçok ürünümüzü sergileyeceğiz.”

GF Hakan Plastik Türkiye ve Ortadoğu Bölge Başkanı
Batuhan Besler

GF Hakan Plastik’in Türkiye’deki fabrika yapılanmasını, üretim ve satış kanallarını ve yurtdışı ayağındaki faaliyetlerini genel hatlarıyla çizer misiniz?
GF Hakan Plastik olarak, Türkiye’de Çerkezköy’de ve Şanlıurfa’da fabrikamız var. Yurtiçinde 6 satış bölgemiz, Eğitim ve Teknoloji Merkezimiz ve fabrikalarımızda 650 kişilik bir ekibe sahibiz. Plastik boru sektöründe Türkiye’nin öncü firmalarından biri olan Hakan Plastik 1965 yılında kuruldu. 2013 yılında Georg Fischer çoğunluk hissesini satın aldı. 2016 yılında da hisse devri tamamlandı ve tamamen GF bünyesine dahil olduk. 1802 yılında kurulan İsviçre merkezli Georg Fischer; GF Piping Systems (Boru sistemleri), GF Casting Solutions (Hafif Döküm çözümleri) ve GF Machining Solutions (Talaşlı İmalat çözümleri) olmak üzere 3 ana iş kolunda faaliyet gösteriyor. 34 ülkede, 136 firma ve 54 üretim tesisine sahip. 16 bin civarında çalışanı var. Georg Fischer Corporation’ın en büyük iş birimi olan GF Piping Systems, plastik ve metalden yapılmış boru sistemleri konusunda dünyadaki lider kuruluşlardan biri. GFPS, su ve gazın, sanayi, kamu hizmetleri ve yapı teknolojisi içinde güvenli bir şekilde taşınması için sistem çözümleri ve yüksek kaliteli bileşenler üretiyor. 3 ana gruba sahip GFPS, üst yapı, alt yapı ve endüstriyel alana yönelik olarak 60.000’den fazla ürün sunuyor.

YILIN İLK YARISINDA YÜZDE 15 ORANINDA BÜYÜDÜK

Sektörün dinamiklerini de göz önünde bulundurduğunuzda geçen yılı (Üretim, ciro ve hedefler bazında) nasıl tamamladınız? 2019’un ilk yarısına dönük de aynı konularda kaydettiğiniz gelişmeleri paylaşır mısınız?
2018 döviz kurlarının hareketlendiği, inşaat sektörünün ve Türkiye ekonomisinin daralmaya başladığı bir yıl oldu. 2018 yılının özellikle ikinci yarısında kurlardaki yükseliş ve dalgalanma tüm sektörleri etkiledi. Ancak inşaat malzemeleri sektörü hem maliyetlerin yükselmesi hem de finansal sıkıntıların daha derinden yaşanması sebebiyle diğer sektörlere oranla daha fazla etkilendi. Bu etkiyi 2018’in inşaat büyüme rakamlarında da açık şekilde görüyoruz. Uzun bir aradan sonra sektör negatif büyüme verdi ve 2018 yılını yüzde 1,9 küçülmeyle bitirdi. GF Hakan Plastik olarak tüm bu gelişmeleri yakından izledik ve tabii ki etkilerini hissettik. Bununla beraber 2018 yılını genel olarak iyi geçirdiğimizi söyleyebiliriz. 2018 için koyduğumuz hedeflerimizin üzerinde bir grafik sergileyerek yüzde 14’ün üzerinde bir büyüme gerçekleştirdik. Yılı 100 milyon USD’nin üzerinde ciro ile tamamladık. Bu kadar zor bir yılda bile bu şekilde bir performans göstermek kolay değil. Bunun birçok sebebi var. 2018’i üretimden satışa, insan kaynağından pazarlama ve finansa dek tüm faaliyetlerimizi, kurumsallaşma üzerine kurduğumuz sağlam temelimiz ile hem iç pazarda hem de ihracatta büyüyerek geçirdik… 2019 yılı oldukça zorlu geçiyor. İnşaat sektörü ilk çeyrekte yüzde 10,9 küçüldü. Biz yine de 2019 için koyduğumuz yüzde 15 oranındaki büyüme hedefimizi değiştirmedik. İlk 6 ayın sonunda bunu başardık, ama sinyaller ikinci altı ayın iç pazarda çok daha zor olacağını gösteriyor. 2019 yılında iç pazarda agresif bir büyüme hedefimiz yok. Önceliğimiz riski yöneterek bizimle birlikte yürüyen müşterilerimiz ile olan iş birliğimizi korumaktır. İç pazarda ana kanalımız proje kanalı. Proje kanalında oldukça önemli işler yapıyoruz ve tüm önemli projelere ürün tedarik ediyoruz. Paralelinde perakende kanalı için de ürün ve hizmet seviyemizi artırmak için stratejilerimizi oluşturuyoruz. Ek olarak yurtdışında ürettiğimiz GF ürünlerini de Türkiye pazarına lanse ediyoruz. GF ürün gamında, katma değeri yüksek, özellikle endüstriyel bina pazarına hitap eden çok farklı ürünler var. Endüstriyel, alt yapı ve üst yapı kanalında tüm GF ürünleri ile de farklılaşmayı hedefliyoruz.

GF Hakan Plastik Türkiye ve Ortadoğu Bölge Başkanı
Batuhan Besler

PLASTİK BORU KULLANIMI GÜN GEÇTİKÇE AĞIRLIK KAZANIYOR

Hangi sektör projelerine ne tür ürün grupları ile çözümler sunuyorsunuz? Bu ürün gruplarının sunduğu ve sağladığı avantajlar neler?
Biz plastik borunun kullanılabildiği her noktaya ürün önerebiliyoruz. Hem alt yapıda hem de üst yapıda sistem çözümlerimiz var. Bununla beraber endüstri binalarına, denizcilik sektörüne, su arıtma tesislerine uygun ürün portföyümüz mevcut. İnşaat sektöründeki gelişmeler, temiz su, atık su, drenaj, doğalgaz dağıtım şebekelerinin artışı, tarımda akıllı sulama gibi farklı nedenlerle gün geçtikçe plastik boru kullanımının ağırlık kazandığı görülüyor. Araştırmalar, dünyada plastik boru kullanım oranının her yıl yüzde 6-7 oranında arttığını gösteriyor. GF’in bağımsız bir araştırma şirketi aracılığıyla yaptırdığı araştırma sonuçlarına baktığımızda, boru üretiminde daha yaygın olarak kullanılan malzemeler karşılaştırıldığında, plastik boru kullanımında karbondioksit emisyonlarında tasarruf sağlanabileceği görülüyor. Termoplastikler, özellikle nakliye ve montaj değerlendirmelerinde düşük ağırlıkları sayesinde yüksek puan alıyor. Plastik boruların esneklik ve dayanıklılık özellikleri, Türkiye gibi deprem bölgesinde olan ülkeler için çok daha fazla önem kazanıyor. Plastik boruların bu özellikleri; kurulan sistemlerin depremden daha az zarar görmesi, oluşabilecek tehlikelerin en aza indirilmesi, yüksek maddi kayıpların önüne geçilmesi yönünde avantajlar sağlıyor. Bir diğer önemli konu da güvenilir suya ulaşmak. Güvenilir su, zararlı bakteriler, zehirli materyaller ve kimyasallar içermeyen sudur. Bugün 2.1 milyar insan evinde güvenilir içme suyuna ulaşamıyor, sağlık sorunlarıyla yüz yüze kalıyor. Küresel ısınma, kaynakların doğru kullanılmaması gibi nedenlerle azalan temiz su kaynaklarının korunması, doğru ve güvenilir şekilde ulaşımının sağlanması bu nedenle büyük önem taşıyor. Plastik boruların tarımda sulamadan konutlarda su kullanımına kadar geniş bir alanda tercih edilmesinin bir nedeni de yapısal özellikleri ile suyun temiz ve sağlıklı bir şekilde ulaşımına olanak sağlamasıdır. Su kaynaklarına kimyasal atıkların ve maddelerin karışmaması için bu zararlı maddeleri taşıyan malzemelerin; hijyen, dayanıklılık, korozyona uğramama, sızdırmazlık ve bakım kolaylığı gibi özelliklere sahip ürünler olması gerekiyor. Tüm bu özelliklere sahip olan plastik borular, geri dönüştürülebilir olma özeliği ile de yüksek sürdürülebilirlik düzeyi yakalıyor.

EN ÖNEM VERDİĞİMİZ KONULARIN BAŞINDA İSG GELİYOR

GF Hakan Plastik üretim güvenliği ve ürün depolama konusunda nasıl bir konsepte sahip? Uyguladığınız model, üretimden uygulamaya ne tür kolaylıklar sağlıyor?
Müşterilerimize verdiğimiz hizmet kalitesini artırabilmek adına 2018 yılı içinde Çerkezköy fabrikamızda stok yönetim sistemi yatırımı yaptık. WMS depo yönetim sistemini hayata geçirerek stok yönetimi ve lojistik konusunda verimliliği artırdık. Doğru verilerle yönetim sayesinde müşteri memnuniyetini de üst seviyelere taşımayı hedefliyoruz. Çerkezköy tesislerinde hayata geçirilen, 75.000 metrekare alanı ve mevcut ERP sistemiyle entegre edilen sistem, çok katlı depolama, ürün toplama ve sevkiyat aşamalarında kullanılan barkod el terminalleri ile destekleniyor. 2019 yılında WMS yatırımını Urfa fabrikamıza ve bölge depolarımıza yaygınlaştırma çalışmalarına başladık. Tüm dünyada GF şirketleri için İSG çok önemli. Her yıl her firma bu konuda denetimden geçiyor ve var ise riskli ve eksik alanlar belirleniyor. Tüm GF için geçerli bir İSG stratejimiz var; ‘Sıfır Risk.’ Bu konuda tüm şirket bünyesinde bilinçlendirme çalışmaları yapılıyor. İSG, GF Hakan Plastik olarak bizim de en önem verdiğimiz konuların başında geliyor. Düzenli eğitimlerin ve tatbikatların dışında her yıl çalışanlarımızın farkındalığını artırmak için çeşitli çalışmalar ve aktiviteler düzenliyoruz. 2017’den itibaren son 3 yıldır İSG haftası boyunca tüm çalışanlarımızın katıldığı çeşitli etkinlikler düzenliyoruz. Her iki yılda da çalışanlarımızın çocuklarının katıldığı İSG konulu yarışmalar düzenledik. İSG konusunda bir de teşvik programımız var. Bölümlerimiz iş kazası geçirmediği süreye göre puan ve devamında hediye kazanıyor. Bu tip teşvikler dikkatin ve bilincin artmasına büyük destek oluyor.

TÜRKİYE’NİN İLK SESSİZ BORU ÜRETİCİSİ OLARAK YİNE FARKLI VE İNOVATİF ÜRÜNLER SUNACAĞIZ

Sektördeki mevcut rekabet ortamında güvenilir, tercih edilir bir marka olmak ve fark yaratmak için nasıl bir yol haritası ile ilerliyorsunuz?
Kurulduğumuz günden bu yana kendimizi plastik boruda “kalite ve güven” ile bir araya koyuyoruz.   Türkiye’de 50 yılı aşkın, dünyada ise GF olarak 200 yıllık geçmişimizle kullanıcılarımız için yaşam konforunu artıran yenilikçi ürünler sunmayı kendimize ilke edindik. Plastik boru sektöründe üstyapı ve altyapı alanlarında sunmuş olduğumuz ürün ve hizmetlerimizle, geniş bayi ağımızla her zaman müşterilerimizin ihtiyaçlarına en doğru, en hızlı ve en kolay şekilde ulaşabilmesi için çalışmalarımıza aralıksız devam ediyoruz. Bu süreçte ülkemizin yaşamış olduğu en sıkıntılı dönemlerde bile yatırımlarımızı, araştırmalarımızı, üretimimizi ve ürün tedariğimizi ara vermeden sürdürmeyi de bir görev bildik. Türkiye’nin her noktasına yayılmış çok köklü, sağlam ve bulundukları illerin en ileri gelen girişimcileri ve ticari firmalar ile çalışıyoruz. Bayi teşkilatımız bizim için çok kıymetli ve pazar erişimimizi en üst noktaya taşıyor. Hem perakende kanalda hem de proje kanalında bu şekilde çalışıyoruz. Bu rekabet ortamında, ürün gamı ile ilgili çalışmalarımız da kesintisiz devam ediyor. 2019 yılı içinde daha detaylı olarak yeni ürünlerimizden bahsedeceğiz. Türkiye’nin ilk sessiz boru üreticisi olarak bu pazara yine farklı ve inovatif ürünler sunacağız. Büyüme stratejimizin temel taşlarından biri de ürün ve hizmetlerimiz olacak. Biz müşterilerimizin tercih ettiği marka olmanın yanı sıra çalışanların da tercih ettiği bir işveren markası olmak için çalışıyoruz. Bu konuda yaptığımız çalışmalar da rekabette fark yaratmamıza ve öne çıkmamıza önemli bir destek sağlıyor. İnsan kaynağı konusu bizim için çok önemli. Şirket içinde birçok çalışma yapıyoruz ve bu çalışmaların merkezine ‘insan’ı koyuyoruz. Yüksek performans kültürüne bağlı bir İK stratejimiz var. Toplamda 650 kişilik bir organizasyonuz. 150 beyaz yaka, 500 mavi yaka çalışanımız var. İç organizasyonlarımızda insan kaynağımızın eğitimi konusuna özen gösteriyoruz, bu nedenle şirket içerisinde farklı eğitimler düzenliyoruz. Tüm dünyada uygulanan “Etkili İnsanların 7 Alışkanlığı” programımızı 2017 yılı içerisinde başlatmıştık; 2018 yılında da sürdürdük. Bununla beraber “Değer Temelli Satış” ve “Tasarım Odaklı Düşünce” eğitimleri ile müşterilerimizin ihtiyaçlarını daha doğru anlama ve onlar için daha yenilikçi ürün ve hizmetler geliştirmeye odaklanıyoruz. 

KATILDIĞIMIZ FUARLAR İHRACAT PAZARLARINDA YENİ FIRSATLAR SUNUYOR

Yeni pazarlara ulaşmak ve ihracat hacminizi artırmak için ne tür çalışmalar yapıyorsunuz? En yoğun çalıştığınız ve faaliyet alanınıza eklemeyi hedeflediğiniz dış pazarlar hangileri?
2019 yılı için en öncelikli büyüme hedefimiz temel olarak ihracat üzerine kurulu. İhracat pazarında ilk hedefimiz global olarak operasyon ve satış alanımızı genişletmek. İhracat pazarlarımız ikiye ayrılıyor. GF Hakan Plastik olarak doğrudan ihracat yaptığımız pazarlar ve birleşmenin getirdiği sinerjiyle GF Satış Şirketleri üzerinden yaptığımız satışlar var. Bu sayede çok daha fazla ülkeye ulaşabiliyoruz. İhracatta hedef ülkelerimiz Avrupa’da; İspanya, Almanya, İngiltere ve Polonya ile birlikte Ortadoğu ve Kuzey Afrika pazarları olacak. Çalışmalarımızı buna göre planlıyoruz. Hem mevcut hem de yeni pazarlarda müşteri taleplerini ve ihtiyaçlarını çok yakından takip ederek yeni ürün geliştirme çalışmalarımızı hızlandırıyoruz. 2018 yılı boyunca 9 fuara katıldık. Fuar katılımlarının ihracat pazarlarımızda bize yeni fırsatlar sunduğunu düşünüyoruz. 2019 yılında da şu ana kadar 5 fuara katıldık. Yurtiçinde bu yıl ilk kez SODEX Fuarı’nda yerimizi alacağız.

Yaşam alanlarında özellikle tesisat güvenliği açısından kullanıcılar nelere dikkat etmeli? Olası sorunları bertaraf etmek için hangi önlemler alınmalı?
Projelendirme sırasında tesisat çözümleri tasarlarken, yaşam alanlarımızda tesisatlardan gelen ses kirliliğinden mümkün olduğu kadar uzak olmamızı sağlayan, ses geçirmeyen boruların kullanımına ve çok katlı binalarda yangına dayanıklı sessiz boruların kullanımı önemlidir. Ülkemizde tesisatta sessizlik ve yanmazlık kavramları çok eski değil. Bu nedenle sessiz boru ve yanmaya dayanıklı borularda markalar arası sağlıklı kıyaslama yapılamıyor olması, yanlış boru seçimlerine sebep olabiliyor. Çözümü ise, kullanılacak ürünlerin mutlaka test sertifikalarının görülmesi ve değerlerinin rakip ürünlerinki ile kıyaslanmasıdır. Bu konuda üretici firmaların teknik desteklerinden daha fazla yararlanılabilir. GF Hakan Plastik olarak her zaman bu konuda yardıma hazırız.

SEKTÖRÜMÜZ İÇİN EN ÖNEMLİ ÇIKIŞ NOKTASI İHRACAT

Türkiye’yi plastik boru sistemlerinin üretimi ve satışı noktasında nerede görüyorsunuz?
İç pazarda talebin çok üzerinde üretim kapasitesi var. Sektörümüz için en önemli çıkış noktası ihracat olacak. GF Hakan Plastik olarak hem biz hem de ülkemiz, bu sektörde ihracat üssü olabilecek bilgi birikimi ve üretim yetkinliğine sahibiz. 2019 yılında ve devamında inşaat malzemeleri sektörünün daha iyiye doğru gitmesi ve ihracat pazarları için katma değeri ve kalitesi yüksek ürün ve hizmetler üretmenin hem firmalara hem de ülkemizin geleceğine katkı sağlayacağını düşünüyoruz. O sebeple daha ucuzu değil daha iyiyi hedeflemek, bunun için daha fazla çalışmak, daha sürdürülebilir bir sanayiyi beraberinde getirecektir.

Sektör profesyonellerinin dikkat çektikleri konulardan biri de merdiven altı üretim. Bu noktada sizce ülkemizde nasıl bir tablo hakim? Merdiven altı üretimin önünün alınabilmesi için ne tür adımlar atılmalı?
Her sektörde merdiven altı önemli bir konu. PAGEV’in yayınladığı Türkiye Plastik İnşaat Malzemeleri Sektör İzleme Raporuna göre, Türkiye’de plastik inşaat malzemelerinde 697 üretici, plastik boru sektöründe de yaklaşık 130 üretici var. Özellikle hammaddede dışa bağımlılık sektörün yaşadığı en büyük zorluklardan biri. Bununla beraber uygun hammadde kullanmayan ya da belli standartların altında üretim yapan firmalar sektörümüzde önemli bir sorundur. Gerek altyapı ihalelerinde, gerek yeni proje inşaatlarında, gerekse mevcut binaların tesisat yenileme çalışmalarında doğru ürünün seçilmesi için belli standartların aranması ve üreticilerden bu standartların sorulması, sıkıntıları aşmak için ilk adım olacaktır.

RENOVASYON PAZARININ CANLI TUTULMASI VE DESTEKLENMESİ SEKTÖRE HAREKET KATAR

Ekonomik gelişmeler paralelinde inşaat malzemeleri sektöründeki gelişmeleri nasıl değerlendirirsiniz? Sorumuzla bağlantılı olarak 2019 yılı için inşaat sektörüne dönük öngörülerinizi de paylaşır mısınız?
2019 yılı için sektörümüze dönük öngörülerimiz iç pazarda çok da pozitif değil. TUİK tarafından açıklanan yapı ruhsat izin rakamları, konut satışı rakamları ve en genelinde sektör büyüme rakamları önümüzdeki dönemde tüm firmaların daha da zor bir ortamda ilerleyeceğinin altını çiziyor. Projelerde azalmayı zaten hissediyoruz. Renovasyon pazarının canlı tutulması ve münferit yenilemelerin desteklenmesi sektöre bir hareket katacaktır.

Önümüzdeki dönem için gerek yurtiçine gerekse yurtdışına dönük ne tür hedefler belirlediniz?
Yılın üçte ikisini geride bıraktık. 2019’u hedeflediğimiz şekilde tamamlamak için yılın başında belirlediğimiz aksiyonlarımızı uygulamaya devam edeceğiz. Çok yakın bir zamanda SODEX Fuarı var. Fuarda mevcut ve sektöre yenilik getirecek birçok ürünümüzü sergileyeceğiz. Hem alt yapı hem de üst yapı için sistem çözümlerimiz olacak. Yurtiçinden ziyaret edecek profesyonellerin yanı sıra yakın coğrafyadan gelecek ziyaretçilerin de dikkatini çekeceğimizi düşünüyoruz. İç pazarda proje takibimiz her zamanki hızıyla devam edecek. İhracatta müşterilerimiz için Fabrika ile birlikte Eğitim ve Teknoloji Merkezi ziyaretlerimiz olacak. Yılın son çeyreğinde ise, 2020 için hazırlıklara başlayacağız ve yeni hedeflerimizi belirleyeceğiz.

İHTİYAÇ DUYULAN YÖNETMELİKLER TAMAMLANMALI

GF Hakan Plastik olarak, Türkiye İMSAD üyesiyiz. Türkiye İMSAD 38 sektör derneği, 74 sanayici firma ve 23 paydaş kurum üyeleri ile sektöründe 32 binden fazla noktaya etkin şekilde ulaşan çok önemli bir çatı kuruluş. Türkiye İMSAD rakamlarına baktığımızda, 85 milyar dolar iç pazar büyüklüğüne sahip olan inşaat malzemesi sektörü, 21,5 milyar dolar ile Türkiye’nin ihracat lideri sektörleri arasındadır. Cari fazla veren sektörümüzün en önemli hedefi bu ihracat rakamını artırmanın yanı sıra sektörde standartların oluşması ve uygulanmasını sağlamak olacaktır. İhtiyaç duyulan yönetmeliklerin tamamlanması ve aktif olarak uygulanması birincil hedefimiz olmalı. Bizim öngörümüz, bu çalışmaların tamamlanacağı ve sektörümüzün Türkiye’nin en iyi örneklerinden biri haline dönüşeceği yönündedir.