Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

DOKA ÖZEL TASARIM KALIP-İSKELE SİSTEMLERİYLE 1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ’NE MAKSİMUM VERİM VE GÜVENLİK SUNUYOR

Doka, 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara Otoyolu’nun keson işleri, ankraj blokları ve yaklaşım viyadükleri işlerinde görev alıyor. Bu önemli projenin itme-sürme yöntemiyle yapılan yaklaşım viyadüğü, V01, V08 ve yapımı devam eden V06 viyadüklerinde ise, konunun uzmanı Freysaş Freyssinet A.Ş.’nin güvenilir çözüm ortağı olarak yer alıyor. Doka, kalıp-iskele çözümleri, hızlı kurulum, kolay kullanım ve yüksek iş güvenilirliği standartlarının yanı sıra, mühendislik hizmetleriyle de inşaat alanında destek sunuyor.

Avusturya’da küçük bir ahşap işleme atölyesi olarak yolculuğuna başlayan 150 yıllık Umdasch Grup’un amiral gemisi olan Doka Kalıp İskele, bugün 5 kıtada 7.000’den fazla çalışanı ve tecrübesiyle sektörünün lider firmalarından. Gerçekleştirdiği projelerin ilk planlama aşamasından sona ermesine kadar tüm süreçlerde müşterilerine çözüm ortağı olan, dünyada ve Türkiye’de pek çok önemli projede yer alan Doka, hız ve iş güvenliği konularında marka bilinirliliği en yüksek şirket olarak tanınıyor. Toplam 101 kilometrelik Malkara-Çanakkale Otoyol hattının kilit noktasında yer alan 1915 Çanakkale Köprüsü projesi kapsamında Doka’nın da yer aldığı keson işleri ve ankraj blokları 2018-2019 yıllarında tamamlandı. Otoyol bölümünde Asya ve Avrupa kıtalarında olan yaklaşım viyadüklerinde, Malkara Gelibolu ve Lapseki’de yer alan V01, V06, V08 viyadüklerinde Doka çözüm ortağı olarak yer almaya devam ediyor.

Doka Türkiye’nin Genel Müdürü Ender Özatay

Müşterinin isteklerini anlayıp zaman ve maliyet kapsamında olabilecek en optimum çözümü sunarken; üretim, planlama ve uygulama aşamasında güvenliği en ön planda konumlandırmayı sürdüren Doka, projenin maksimum verim ve güvenlikle ilerleyebilmesi için kalıp-iskele çözümleriyle birlikte; hızlı kurulum, kolay kullanım, yüksek iş güvenliği standartları ve mühendislik hizmetleriyle de inşaat alanında teknik destek sağladı. Projenin, itme-sürme yöntemiyle yapılan Yaklaşım Viyadüğü, V01, V08 ve yapımı devam eden V06 viyadüğünde Doka, konunun uzmanı olan Freysaş Freyssinet A.Ş. ile çözüm ortağı olarak çalışıyor.

KESON İŞLERİ

2018’in şubat ayında başlayan keson fabrikasyon çalışmaları, biri 82,3 m, 71,4 m, 16 m ve diğeri 82,3 m, 71,4 m, 21 m uzunluk, genişlik ve yükseklik boyutlarında ve toplamda iki keson 77 bin metrekare kalıp alanına sahip olarak Mayıs 2019’da tamamlandı. Keson yapılarında çalışırken iş güvenliği, zamanlama ve imalatın uygunluğu çok önemlidir. 150 F tırmanır kalıp sistemi ile operasyonu kolay ve güvenli bir şekilde tırmandırma işlemi yapıldı ve DokaScaff UNI çalışma iskele sistemleri ile de bütün çalışma alanlarında emniyetli çalışma sahası sağlandı. Projede kullanılan Doka sistemleri: MF240 Tırmanma Sistemi, Top 50 Geniş Yüzeyli Kalıp Sistemi Çözümü, 150 F Tırmanma Sistemi, DokaScaff UNI İskelesi Çalışma Platformları ve Merdiven Kuleleri, Ağır Yük Taşıma İskelesi D2.

ANKRAJ BLOKLARI

Kasım 2018’de başlanan çalışmalarda 147.750 metreküp beton, 18.400 ton demir donatı ve 27.200 metrekare kalıp alanına sahip olan ve Kasım 2019’da tamamlanan ankraj blokları, yapının diğer önemli unsurlarından biri olduğundan yapım metodu, kullanılan malzeme ve zamanlama çok önemlidir. Bu sebeple kalıp sistem tasarımında mühendislik etkin bir rol alıyor. Doka, yapının zorlu tasarımına rağmen hızlı ve güvenilir çözümü, ürünleri ile sağlamayı başardı.

Projede kullanılan Doka sistemleri: Frami Xlife Kolon ve Perde Sistemi, Top 50 Geniş Yüzeyli Kalıp Sistemi Çözümü, 150 F Tırmanma Sistemi, Ağır Yük Taşıma İskelesi D2, DokaScaff UNI İskelesi Çalışma Platformları ve Merdiven Kuleleri.

YAKLAŞIM VİYADÜKLERİ

İtme-sürme yöntemiyle yapılan köprülerdir. 38 metre kalıp boyutlarında iki ayrı köprü kalıbına ve ikisi toplamda 3.500 metrekare alana sahiptir. İtme-sürme köprü tasarımlarında iş güvenliği ve hız çok önemlidir. Doka’nın yaptığı mühendislik tasarımı ve kullanılan malzeme en hızlı ve en güvenilir kullanım imkânlarını sağlamaktadır.

Projede kullanılan Doka sistemleri: Top 50 Geniş Yüzeyli Kalıp Sistemi Çözümü, DokaScaff UNI İskelesi Çalışma Platformları ve Merdiven Kuleleri, Ağır Yük Taşıma İskelesi D2, XP Edge, Kenar Kalıbı Kalıp Arabası.

V01, V06, V08 VİYADÜKLERİ

İtme-sürme yöntemiyle yapılan bir köprüdür. Kalıp dökme açıklığı 33 m boyutlarında iki ayrı köprü kalıbına sahiptir. İki köprü kalıbı toplamda 3.250 metrekare alana sahiptir.

Projede kullanılan Doka sistemleri: Top 50 Geniş Yüzeyli Kalıp Sistemi Çözümü, DokaScaff UNI İskelesi Çalışma Platformları ve Merdiven Kuleleri, Ağır Yük Taşıma İskelesi D2, XP Edge.

PROJEDE KULLANILAN DOKA ÜRÜNLERİ

TÜM FORMLAR VE YÜKLER İÇİN UYGUN GENİŞ YÜZEYLİ KALIP TOP 50

Geniş yüzeyli kalıp Top 50, birbirinden farklı görevler için projeye özel olarak modüler sistemden hazır monte edilen endüstriyel kalıp sistemidir. Elemanların şekli, ebadı, ankraj düzeni ve kalıp yüzeyi her ihtiyaca göre uyarlanabilir.

PROJEYE ÖZEL TASARIM SAYESİNDE UYGULAMA GÜVENCESİ

Kalıp yüzeyinin ve ankraj düzeninin serbestçe seçilebilmesi, tüm mimari taleplerin yerine getirilmesini sağlar. Boyutlandırma işlemi her taze beton basıncına göre kolayca yapılabildiği için betonlama hızı istenildiği şekilde düzenlenebilir.

OPTİMUM KALIP ÇÖZÜMÜ SAYESİNDE HIZLI VE VERİMLİ ÇALIŞMA

• Malzeme maliyetinde tasarruf sağlayan yüksek kullanım sıklığı,

• Personel maliyetinde tasarruf sağlayan kısa kalıp hazırlama süreleri,

• Yeri değiştirilecek olan üniteler büyük ve optimum boyutlarda olduğundan vinç ihtiyacı minimum düzeydedir.

DOKA KULLANIMA HAZIR SERVİSİNDE GERÇEKLEŞTİRİLEN HASSAS ÖN MONTAJ SAYESİNDE MALİYET GÜVENCESİ

• Birbiri ile tam örtüşen ek yerleri sayesinde mükemmel derz görünümü,

• Şantiyede zaman ve yer tasarrufu,

• Birbirine tam olarak uyan elemanlar sayesinde herhangi bir düzeltme gerekmez,

• Köprü, tünel ve endüstriyel yapılar için özel çözümler.

SİSTEME UYUMLU MERDİVENLER VE ÇALIŞMA PLATFORMLARI SAYESİNDE GENİŞ KAPSAMLI İŞ GÜVENLİĞİ

• Merdiven sistemi XS ile güvenli ulaşım,

• Platform sistemleri Xsafe Plus sayesinde her konuda güvenli çalışma yeri,

• Çift kollu payanda, kaldırma ve yeniden konumlandırma elemanları gibi kullanışlı aksesuarlar sayesinde kalıp güvenli ve kolay bir şekilde kullanılır.

DOKASCAFF UNI: TÜM İSKELE UYGULAMALARI İÇİN TEK SİSTEM

Bir iskele ile birden çok uygulama yapabilmeyi sağlayan DokaScaff UNI, daha az sayıda farklı üründen oluşması nedeniyle kurulum ve sökümde büyük kolaylık getiriyor, şantiyeye hız ve ekonomi sağlıyor. Malzemesinin yüzde 80’inin tekrar kullanılabilir özellikte olduğu DokaScaff UNI iskele sistemi, çok doğrultulu disk kilitlemesine dayanılarak tasarlandı ve kullanıcılarına en yüksek ürün kalitesi ve mümkün olan en düşük bakımla dayanıklılık sunan yüksek dayanımlı çelik, otomatik kaynak ve kaplama olarak sıcak daldırmalı galvanizasyon kullanılarak imal edildi.

TASARIM SAYESİNDE ÇOK AMAÇLI

Yatay ve çapraz elemanların veya diğer bileşenlerin birleştirilmesine göre daha başka olasılıklara imkân tanıyan delikli diskler, DokaScaff UNI iskele sistemine sürekli geometrik iyileştirmeler için üstün esneklik sağlar. DokaScaff UNI iskele sisteminin ayak başına 5,8 tona kadar yüksek yük taşıma kapasitesi destekleme ve çeşitli çalışma iskeleleri boyunca çözümlere ulaşmak için iskele uygulamalarının geniş bir aralığına izin verir.

ÇOK YÖNLÜ GÜVENLİK

Güvenlik kemeri sabitlenmesi için test edilmiş bağlama noktaları DokaScaff UNI iskele sistemi kurulurken ve sökülürken güvenliği arttırır. Her 50 santimetrede korkulukların eklenmesi ve alt korkulukların tüm çevreyi sarması sayesinde DokaScaff UNI, iskele sisteminin son kullanıcıları için güvenliği arttırır ve bileşenleri, belgeli test kurumları tarafından doğrulanmasını da içeren Avrupa EN 12 810-1 iskele kurma standardına uyumludur.

KOLAY KURULUM

DokaScaff UNI iskele sistemi, sadece bir kişinin güvenlikle iskeleyi yukarı doğru kurmasına izin veren taban elemanlarını kullanır ve ilk seviye bir kez yerleştirildiğinde, başka bir tesviyeye ihtiyaç duyulmaz. Yatay elemanları birleştirmek için önceden yerleştirilmiş açılarda kamalarla kenetlenmiş bağlantılar ve dikmelere yüklemek için sabit geçme bağlantıları, DokaScaff UNI iskele sistemine yüksek kurulum hızı sağlar. Konfigürasyona bakılmaksızın, öğrenme zamanını azaltan ve işçinin performansını arttıran kurulum iş akışı her zaman aynıdır.

DÜŞÜK MALİYET

DokaScaff UNI iskele sistemi bileşenlerinin yüzde 80’i bir uygulamadan diğerine tekrar kullanılabildiğinden, ekipman yatırımını azaltır. Geleneksel iskelelerin zaman alıcı vidalı birleşimlerinin yerine, bağlantılama işlemi basit ve kullanıcı dostu olduğundan, işgücünden tasarruf sağlar. Taşınma ve çerçeve iskele ile karşılaştırıldığında depolama için gerekli hacmi azaltır. Galvanizlenmiş yüzey ve sökülebilir kamalar gibi bağlantısız bileşenlerin yokluğu, DokaScaff UNI iskele sistemine daha uzun bir dayanıklılık sağlar.

İSKELE KONFİGÜRASYONLARI

• Cephe iskelesi

• Merdiven kuleleri

• Hacimli iskeleler

• Yük taşıyıcı kule iskeleler

• Çubuk donatı iskelesi

KALIP VE YAPI KENARLARI İÇİN DÜŞMEYE KARŞI KORUMA SİSTEMİ: XP EDGE

Bu sistem, tüm kenar koruma ihtiyaçları için evrensel güvenlik çözümüdür. Sistem, duvar ya da döşeme kalıbıyla döşeme kenarını korumak için ya da yapı kenarında düşme bariyeri olarak Doka sistemleri ile ideal uyum sağlar.

HEM KALIPTA HEM YAPI KENARINDA DÜŞME KORUMASI İÇİN TEK SİSTEM

Tüm uygulamaları kapsayan farklı konektörleri sayesinde, kalıp, merdiven ve yapı kenarları gibi her çeşit yan koruyucu için yalnızca bir tip dikme özelliği sayesinde çok fonksiyonludur.

YÜKSEK VERİMLİLİK SAĞLAYAN KOLAY TAKMA ÖZELLİĞİYLE HIZLI KURULUM

Kolay kullanım için ergonomik olarak tasarlanan sistem, hızlı ve kendi kendini açıklayan mantıklı bir kurulum prosedürüne sahiptir. Sağlam ve hafif yapısıyla aynı zamanda maliyetleri de düşüren sabit entegre edilmiş parçalardan oluşur.

DİKMELER İÇİN DEVRİM NİTELİĞİNDE, ALTTAN SABİT YÜKSEKLİK ARTTIRICILAR

Yüzde 20 daha az dikme ile 1,80 metreye kadar ızgara yükseklikleri mümkündür. Bu dâhiyane sistem:

• Sadece bir dikme ile 1,20 metreye kadar tam güvenlik sağlar,

• Dikme olarak özel geliştirilmiş, alttan sabitlenmiş bir yükseklik uzatması eklenerek 1,80 m’ye kadar uzatılabilir,

• Tüm uygulamaları sadece iki tip dikme ile mükemmel şekilde kapsar ve farklı türlerin birlikte kullanımına gerek kalmaz.

TEST EDİLMİŞ GÜVENLİK

Bu sistem ile deneyim kazanmak için kiralama, gerekirse satın alma yapılabilir.

• Sıcak daldırma galvanizli ve son derece sağlam,

• GS işareti taşıyan EN 13374 uyumlu ekipman,

• Ayrıntılı Kullanıcı Bilgileri kitapçığı,

• Rüzgâr yükleri dâhil boyutlandırma diyagramları.

AĞIR YÜK TAŞIYICI İSKELE D2 İLE EN GÜVENLİ ÇÖZÜM

Ağır yük taşıyıcı iskele D2, yüksek kapasitesi ve ekstra et kalınlığı sayesinde döşeme ve kirişlerin dökümü için projede tercih edildi. Ağır yük taşıyıcı iskele D2; sahip olduğu 3 tip 1,52 metre genişliğindeki ana çerçeve sistemiyle her yüksekliğe uygulanabiliyor. 0,90 metre, 1,20 metre ve 1,80 metre gibi farklı ana çerçeve yükseklik seçeneği sunan modüler sistemde, krikolu ayak ve krikolu başlık sayesinde yükseklik ayarları istenilen şekilde yapılabiliyor. Böylelikle içerisinde farklı yükseklikler barındıran sistem, en ideal ve kolay çözümü sağlıyor. Ayrıca masa tipi D2 iskelenin sağladığı daha geniş masalar ve ahşap kiriş çözümü sayesinde daha az işçilikle daha seri bir inşaat süreci elde edilirken, yüksek dayanım ve taşıma kapasitesiyle proje güvenli şekilde ilerliyor. İskele, sahip olduğu galvanizli yapısı ve 5 milimlik et kalınlığıyla herhangi bir burkulma veya bozulma riski taşımadığı için  işçiler için en güvenli ortamı sağlıyor.

KENAR KALIBI KALIP ARABASI

Bu sistem, 1915 Çanakkale Köprüsü yaklaşım viyadüklerinde özel olarak tasarlanıp kullanıldı. Köprünün kenar kısımlarında bulunan betonarme bölgenin ana köprü kablo sisteminin etkilenmemesi için köprü segment dökümü (tüm köprü dökümleri) bittikten sonra kalan kısım için 40 metre yukarıda kurulacak sistem, 2 metre genişlikli beton bloku dökmek için tasarlandı. Bu tasarım ile 25 metre uzunluğunda olacak sistem, 500 metre boyunca ray üzerinde yürütülüp tüm segmentler dökülecektir. Bu nedenle sistem köprü segmentinin altından desteklenecek, iskele ve diğer taşıma sistemlerine ihtiyaç kalmadan kullanılacaktır. Doka’nın sağladığı bu sistem ile yükseklik engeli olmadan kenar betonarme bölümler iş güvenliği açısından en güvenli ve en hızlı şekilde kullanılacaktır.