Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

KÖPRÜ VE VİYADÜK DÖŞEMELERİ YAPIM EKİPMANLARINDA TMS’DEN YENİ SİSTEMLER

Köprü ve viyadük döşemelerinde beton dökümü sırasında kullanılan en yaygın yöntemlerden biri olan iskele sistemlerinde, yeni ekipmanların kullanılması giderek önem kazanıyor. Yeni ekipmanlar konusunda Norveçli Strukturas firması ile iş birliğine giden TMS Kalıp İskele A.Ş., tüm dünyada köprü ve viyadük projeleri yapımını üstlenen müteahhit firmalara bu alanda hizmet vermeyi amaçlıyor.

İskele sistemleri, yerinde dökme betonarme köprü ve viyadük döşemelerinde beton dökümü esnasında kullanılan en yaygın yöntemlerden biridir. Ancak geçilecek arazinin durumu, açıklık sayısı ve boyları, orta ayak sayısı ve yükseklikleriyle inşaat süreleri, yerinde dökme köprü ve viyadük döşemeleri yapımında yeni ekipmanların kullanılmasını gerekli kılmaktadır. Viyadük ve köprülerde en önemli yapılardan biri betonarme döşemelerdir. TMS Kalıp İskele A.Ş., bahsi geçen yeni ekipmanlar konusunda, Norveçli Strukturas firması ile iş birliğine giderek, köprü ve viyadük projeleri yapımını dünyanın her tarafında üstlenen müteahhit firmalara bu konuda hizmet vermeyi amaçlamaktadır. Bu yeni ekipmanlarla birlikte TMS Kalıp İskele sistemlerinden SIMPEX perde kalıbı, MKH döşeme sistemleri ve projeye özel olarak dizayn edilen kalıplar tercih edilmektedir. Ülkemizde, Kuzey Marmara Otoyolu, Polonya ile Almanya’daki köprü ve viyadük projelerinde başarıyla kullanılan Strukturas firmasının köprü ve viyadük yapım ekipmanları ile TMS’nin bu sistemleri de kullanılmaktadır.

DENGELİ KONSOL ARABASI

Dengeli konsol arabası, yerinde dökülen köprü ve viyadük döşemelerinde döşemenin ağırlığını taşıyan ve başlık kirişinden açıklığın ortasına kadar konsol olarak çalışan geçici bir destek yapısıdır. Genelde 200 metre açıklık boyuna kadar kullanılırlar, ancak 300 metreyi geçen açıklıklarda kullanıldığı da olmuştur. Dengeli konsol arabası genellikle maksimum 5.0 metre segment için kullanılır ve segment ağılıkları 80 ton – 500 ton arasında değişiklik gösterir.

SİSTEMİN AVANTAJLARI

Segment boylarındaki değişimleri, enine kesit yüksekliğini, düşey perde kalınlıklarını, döşeme genişliğini ayarlamak kolaydır. Dengeli konsol sistemi ile viyadük döşemesi ağırlığını azaltmak ve döşeme imalatı sırasında ön germe sisteminden tasarruf etmek mümkündür. Kolay taşınabilir, kolay monte edilir, deformasyonları azaltır, köprü döşemelerindeki eğriselliği ayarlamak kolaydır. Bu sistemde yapıya şeklini vermek için TMS SIMPEX perde kalıpları en ideal çözümlerden birisidir. SIMPEX ile hızlı ve çok yönlü kalıplama kolaylığı dengeli konsol sistemi için de önemlidir. SIMPEX sisteminin farklı yükseklik ve kesitlere kolay adapte edilebilmesi ayrıcalıklı bir konuma sahip olmasını sağlamıştır. Sistemi oluşturan HT20 ahşap kirişler ve kuşakların ara mesafeleri değiştirilerek yüksek beton basınçlarına göre dengeli konsol kalıplarını dizayn etmek mümkündür. Dengeli konsol kalıpları SIMPEX sisteminin esnekliği sayesinde kolayca kalıplanabilir.

MSS-SMSS HAREKETLİ İSKELE SİSTEMLERİ

Alttan askılı ve üsten askılı olmak üzere iki ayrı çeşidi vardır. Kutu kesit ve TT kesit ile dizayn edilen köprü ve viyadük döşemelerinde kullanılmaktadır. Özel köprü ve viyadük döşemeleri için özel çözümler yapılabilir, ana fonksiyonları hidrolik olarak işletilmektedir. İşçilikten tasarruf sağlayan bir çözümdür. Yarıçapı, eğimi ve açıklık değişimlerinde ayarlanması kolaydır. Genelde 60 metreye kadar orta açıklıklı köprü ve viyadük projelerinde tercih edilirler. Üstten askılı MSS, köprü ayaklarının yüksekliğinin az olduğu, demiryolu geçidi, otoyollar ve nakliye kanalları gibi ulaşım koridorlarının bulunduğu durumlara uyum sağlamak için dizayn edilmiştir.

KÖPRÜ VE VİYADÜK SİSTEMLERİNDE İDEAL ÇÖZÜM ORTAĞI

Üstten askılı MSS, köprü ayaklarının üstünde desteklenir ve dış kalıp gergi çubukları kullanılarak ana kirişlere asılır. Beton döküldükten sonra dış kalıp döşemenin merkezi boyunca serbest bırakılır. Zincir blokları, vinçler veya hidrolik sistem kullanılarak 90 derece döndürülür ve yan askılardan dikey olarak asılır. Bir sonraki açıklık için pozisyonuna gelinceye kadar ileri sürülür ve dış kalıp tekrar eski pozisyonuna getirilerek gergi çubukları ile asılır. Alttan askılı MSS genellikle yükseklik kısıtlamalarının sorun yaratmadığı durumlarda tercih edilen bir çözümdür. Alttan askılı MSS ile dış kalıp ana kirişlerin üstünde desteklenirken bunlar da köprü ayaklarının yanlarına yerleştirilmiş konsolların üzerinde taşıtılır. Üst yapının betonu tamamlandıktan sonra ana kirişlerin aralarındaki enine bağlantılar sökülür, MSS yana doğru köprü ayaklarının yanından geçecek şekilde kaydırılır ve ileri doğru hidrolik sistemle sürülür. Bir sonraki açıklık için pozisyonuna getirildiğinde içeri doğru ayna kaydırılır, enine kirişlerin bağlantıları yapılır ve pistonlarla yukarı doğru yerine getirilerek beton dökümü için hazırlanır.

Bu sistemin dış kalıplarını TMS SIMPEX perde kalıpları ile kalıplamak idealdir. Ayrıca kutu kesitli sistemlerde iç döşeme kalıpları TMS MK-H iskele sistemi veya proje için özel dizayn edilmiş yatayda hareketli TMS döşeme sistemleri ile kalıplamak mümkündür. Köprü ve viyadük projelerinde; TMS’nin hidrolik tırmanır CLIMBEX 60-CLIMBEX 100 sistemlerinin yüksek viyadük ve köprü ayaklarında kullanılması ise, vince bağımlı kalmadan hızlı ve güvenli kullanılmasını mümkün kılmaktadır. Bu yeni yapım ekipmanlarının kullanılması müteahhitler için hızlı ve güvenli bir çözüm olduğu gibi bu sayede uluslararası rekabette bir adım öne çıkmalarını sağlayacaktır. TMS Kalıp ve İskele sistemleri, Dengeli Konsol, MSS, İtme sürmeyle ve iskele ile desteklenen köprü ve viyadük sistemlerinde ideal çözüm ortağı olmaktadır.