Havacılık tarihinin kurallarını yeniden yazmaya hazırlanan İstanbul Havalimanı’na THY 6 Nisan’da taşınıyor. Dev taşınma öncesi İnşaat Dünyası İstanbul Havalimanı’nı Mart sayısında geniş bir dosyada inceledi. Dosyamızın ilk bölümünde İGA yetkililerinin İstanbul Havalimanı ile ilgili plan ve projelerini okuyacaksınız.
Türkiye’nin dünya çapında ses getiren ve son dönemde ortaya koyduğu en büyük alt yapı projelerinden biri olarak “Havacılık tarihinin kurallarını yeniden yazma hedefiyle” yola çıkan İstanbul Havalimanı, ilk uçuşun gerçekleştirildiği 31 Ekim 2018’den bugüne toplamda 232.818 yolcuyu ağırladı. Tüm fazları tamamlandığında 200 milyon yolcuya hizmet verebilecek olan İstanbul Havalimanı, 2025 yılında 225 bin kişilik istihdam sağlayacak. Yolcu deneyimi, teknoloji ve alışverişte de yeni bir dönem başlatarak diğer havalimanlarından farklılaşan İstanbul Havalimanı, tüm fazları tamamlandığında dünyanın sıfırdan yapılan en büyük havalimanı olacak.
Yolculuğu, Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin (DHMİ), 3 Mayıs 2013’te İstanbul Havalimanı’nın inşa edilmesi ve işletilmesi amacıyla Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu’na ihale etmesiyle başlayan İstanbul Grand Airport (İGA), sahip olduğu deneyim ve uzmanlık ile İstanbul’a yeni bir soluk getirdi. İGA, ihaleyi kazanan konsorsiyum tarafından 7 Ekim 2013’te havalimanının inşaatını gerçekleştirmek ve 25 yıl süreyle işletmek amacıyla kuruldu.
DÜNYANIN SIFIRDAN YAPILAN EN BÜYÜK HAVALİMANI OLACAK
1,4 milyon metrekare kapalı alanıyla dünyanın tek çatı altındaki en büyük havalimanı terminalinin, projenin ilk fazında hayata geçirildiği ve toplamda 76,5 milyon metrekarelik bir alan üzerine inşa edilen İstanbul Havalimanı, dünyanın sıfırdan yapılan en büyük havalimanı olacak. Birbirinden bağımsız operasyon yapabilen iki pist, toplam 40 bin araç kapasiteli otopark, 143 yolcu köprüsü ve tasarımıyla uluslararası ödüller alan “Lale” figüründen esinlenerek yapılan ‘Hava Trafik Kontrol Kulesi’ ilk fazda hizmet veriyor.
İGA yetkililerinin verdiği bilgiye göre, tüm fazları tamamlandıktan sonra 200 milyon yolcuya hizmet verebilecek kapasiteyle diğer dünya havalimanlarından farklılaşacak olan İstanbul Havalimanı, tüm özellikleri ile ilkleri barındıran ve İstanbul’un dünyaya açılan kapısı olacak. Türkiye’nin son dönemde ortaya koyduğu en büyük alt yapı projelerinden biri olan İstanbul Havalimanı’nın tüm fazları tamamlandığında tahminî yapım maliyeti 10,2 milyar euro olacak. İGA’dan alınan bilgiye göre, 25 yıl boyunca toplam kira bedeli olarak devlete 22,5 milyar euro+KDV ödenecek.
1.843 SEFER YAPILDI, 232.818 KİŞİ UÇTU
İlk ticari uçuşun 31 Ekim 2018 günü Türk Hava Yolları’nın (THY) İstanbul – Ankara seferiyle yapıldığı İstanbul Havalimanı’ndan o günden bugüne kadar 1.843 sefer ile toplamda 232.818 kişi uçtu. İstanbul Havalimanı, toplam 10 dış hat ve 9 iç hat olmak üzere 19 hatta hizmet veriyor.
İNŞAAT VE İŞLETME TECRÜBESİ İSTANBUL HAVALİMANI’NA TAŞINDI
İGA’yı oluşturan ve hem yurtiçi hem de yurtdışında; inşaat, enerji, turizm, madencilik, liman ve havalimanı işletmeciliği gibi farklı sektörlerde faaliyetleri bulunan Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu’nun, havalimanı inşaatı tecrübeleri arasında; İstanbul Sabiha Gökçen (Türkiye), Kuveyt Uluslararası Terminal (Kuveyt), Dakar Uluslararası Terminal (Senegal), Priştina (Kosova), Kahire Terminal 2 (Mısır), Bakü Heydar Aliyev (Azerbaycan), Hawler – Erbil (Kuzey Irak), Duhok (Kuzey Irak) ve Ordu – Giresun (Türkiye) gibi birçok havalimanı bulunuyor. Buna ek olarak konsorsiyum üyelerinden Limak Holding, İstanbul Sabiha Gökçen (Türkiye) ve Priştina (Kosova) havalimanlarının işletme tecrübesine sahip… İGA yetkilileri; havalimanı tecrübesi olan ortakların bilgi birikimlerini İstanbul Havalimanı’nın yapımında ve işletmesinde de ortaya koyduklarını ve onlardan alınan inşaat ve işletmesel bilgilerle planlama yaparak 42 ay gibi rekor bir sürede havalimanının işletmeye açılmasının sağlandığını belirtiyorlar.
2025 YILINDA 25 BİN KİŞİLİK İSTİHDAM ELDE EDİLECEK
İstanbul Ekonomi ve EDAM araştırma merkezi tarafından hazırlanan “İstanbul Havalimanı Ekonomik Etki Analizi” raporuna göre, 2025 yılında İstanbul Havalimanı doğrudan ve dolaylı olarak 225 bin kişilik istihdam yaratacak. Yine yaratacağı ilave hane halkı gelirinin yaklaşık 4,4 milyar dolar olacağı, Türkiye’nin ulusal ekonomisine katkısının da milli gelirin yüzde 4,9’u olacağı raporun sonuçları arasında yer alıyor. İGA yetkilileri, her alanda büyüyen, birbirinden önemli projeleri hayata geçiren, yaptığı yatırımlarla dünya ekonomisinde göze çarpan Türkiye’nin, bu gibi mega projelerle de yakın coğrafyasında önemli oranda etki yaratacağını ve yüksek bir ticari hacme fırsat tanıyacağını öngörüyorlar.
YOLCU DENEYİMİ, TEKNOLOJİ VE ALIŞVERİŞTE FARKLI BİR DÖNEM BAŞLIYOR
İstanbul Havalimanı’nın; yolcu deneyimi, teknoloji ve alışveriş olmak üzere üç önemli noktada diğer havalimanlarından farklılaştığını belirten İGA yetkilileri, her şeyden önce yolcuların, İstanbul Havalimanı’ndan daha önce benzeri görülmemiş bir yolcu deneyimiyle ayrılacaklarını vurgularken, açıkça görülür işlemler, okunaklı yolcu rotaları ve kolaylaştırılmış yürüme mesafeleriyle yolcu akışlarını basitleştirdiklerini ifade ediyorlar.
HER ANLAMDA BAŞLI
BAŞINA AKILLI BİR HAVALİMANI
Yolcu konforunu ve deneyimini en üst seviyeye çıkartmak için perakende ve
yiyecek-içecek alanlarının yeni markalar eşliğinde yolculara hizmet vereceğini
kaydeden yetkililer, İstanbul Havalimanı’na 1.000’den fazla yerli ve yabancı
markayı ilk defa tek çatı altında buluşturacak 53 bin metrekarelik dünyanın en
büyük Duty Free alanın ikinci fazını açtıklarını belirterek, şu bilgileri
paylaşıyorlar:
“İstanbul Havalimanı’na özgü ürünlerin olacağı bu alan, alışverişin tanımını değiştirecek. Bunun yanı sıra 451 odalı, son derece konforlu havalimanı oteli yolcularımıza hizmet verecek. YOTEL’in işleteceği İstanbul Havalimanı içinde yer alan otelimiz akıllı tasarımıyla dikkat çekiyor. İki alandan oluşacak otelin, hava tarafında 174 oda bulunacak. Kara tarafı ise 277 odayı kapsayacak. Otelde ortak çalışma ve dinlenme alanları, sağlıklı yaşam merkezleri, Club Lounge konseptli alanlar da olacak. Tüm bu özellikleri düşünüldüğünde otelimiz, dünyanın en büyük havalimanı otellerinden biri olacak. İstanbul Havalimanı’nın güvenliği konusunda da çok sıkı bir çalışma yürüttük. Kendi güvenlik şirketimiz olan İGA Güvenlik Hizmetleri A.Ş.’yi kurduk. İGA tarafından seçilen 3 bin 500 güvenlik personeline Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM)’nün yetkilendirdiği Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi’nde mesleki bir eğitim verdik. Havalimanımız, her anlamda başlı başına akıllı bir havalimanı olacak. Havalimanı girişlerimizde ağır güvenlik üniteleri ve korkutucu geçişler yok. Onun yerine insanları gruplar halinde tarayabilen, tehlikeli yüz ifadelerini belirli bir merkezden izleyen ancak görünürde olmayan güvenlik ekiplerinin bulunduğu birimlerimiz olacak. Havalimanı güvenliğini teknolojiden de yararlanarak 10 bine yakın güvenlik kamerasıyla izliyoruz. Ayrıca havalimanın içerisinde de güvenlik ve pasaport geçişlerinde yeni nesil self-servis teknolojilerin kullanılacağını söyleyebiliriz.”
1 MİLYON 390 BİN METREKARE BÜYÜKLÜĞÜNDE BİR KARGO ŞEHRİ KURULUYOR
İstanbul Havalimanı’nın dünya üzerinde büyük kargo hublarından biri haline gelerek Türkiye’nin hava kargo taşımacılığında giderek önem kazanmasına katkı sağlayacağını söyleyen İGA yetkilileri, havalimanı alan genişliği ve büyüyebilme kapasitesi de işin içine katıldığında gerçekçi bir hedefle ülkemizin kargo alanında dünyanın en iyileri arasına girebileceğini vurguluyorlar. İGA’dan alınan bilgiye göre, İstanbul Havalimanı’nda 1 milyon 390 bin metrekarelik bir kargo şehri kuruluyor. İlk faz düşünüldüğünde kargo bölümü; yıllık 4 milyon ton, tüm fazlar tamamlandığında ise 5,5 milyon ton kargo kapasitesine sahip olacak ve 30 kargo uçağı için park alanına ev sahipliği yapacak. Bugüne kadar MNG, Çelebi, Havaş, Bilin Lojistik, PTT ve Sistem Lojistik ile 25 yıllık işletme sürecini kapsayan bir sözleşme dönemleri olduğunu ifade eden İGA yetkilileri, son olarak dünya devleri arasında yer alan UPS ile bir anlaşma imzaladıklarını, UPS’in Köln, Almanya’daki Avrupa kıtalararası hava merkezi aracılığıyla Türkiye’deki müşterilerinin dünyanın geri kalan bölgeleriyle etkili bir şekilde birleştirmesinde İstanbul Havalimanı’nın önemli bir yardımı olacağını kaydediyorlar.
İSTANBUL HAVALİMANI TARİHİ İPEK YOLU’NU YENİDEN CANLANDIRACAK
İstanbul’un konumu itibarıyla diğer destinasyonlardan ayrışarak son derece stratejik bir konumda olduğunu ve birçok medeniyete başkentlik yapmasının da bu düşünceyi desteklediğini ifade eden İGA yetkilileri, İstanbul Havalimanı’nın, Avrupa – Asya Hub’ında İstanbul’un muazzam konumuyla birlikte dünyanın en kalabalık havalimanlarına güçlü bir rakip olacağını belirterek, şunları aktarıyorlar;
“Yüzyıllardır Doğu ile Batı arasındaki ticaretin en önemli bağlantı noktası konumunda olan Türkiye, modern İpek Yolu’nu hava trafiğiyle birleştiriyor. Son 10 yıldır yüzde 10’u aşan ortalama yıllık büyüme performansıyla dünyanın en hızlı büyüyen havacılık pazarları arasında yer alan Türkiye’de 2018’de direkt transit yolcular da dahil edildiğinde hava yolunu kullanan toplam yolcu sayısının, geçen yıla göre yüzde 8,6 artışla 210 milyon 189 bin 945 olarak gerçekleştiğini görüyoruz. DHMİ verilerine göre, İstanbul’da hizmet veren havalimanları 2018 yılı boyunca iç hat ve dış hat dahil toplamda 102 milyon 213 bin yolcuyu ağırlamış. Tüm bunlar düşünüldüğünde İstanbul Havalimanı tarihi İpek Yolu’nu tekrardan canlandıracak ve bölgeye yeni bir soluk kazandıracaktır.”
İstanbul Havalimanı’nın havacılık tarihinin kurallarını yeniden yazma hedefiyle yola çıktığını vurgulayan İGA yetkilileri son olarak; yakın bir gelecekte milyonlarca misafire üst düzey bir yolculuk deneyimi sunarak; İstanbul’u tüm dünyaya tanıtacaklarının altını çiziyorlar.