Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

HEDEF 200 MİLYAR DOLAR İHRACAT BARAJINI AŞMAK

Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği’nin 2018 İhracat Şampiyonları Ödül Töreni Ankara’da yapıldı. Törende konuşan TİM Başkanı İsmail Gülle, “2018’de tüm ihracatımız yüzde 7 artışla 168 milyar dolar oldu. Hedefimiz 200 milyar dolar barajını aşmak” dedi.

Türk Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri sektörünün bütün ihracatçı firmalarını bünyesinde bulunduran ve 2.000’in üzerindeki üye firması ile sektörün yüzde 90’ını kapsayan Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği 2018 Yılı Olağan Mali Genel Kurulu ve 2018 İhracat Şampiyonları Ödül Töreni Ankara Holiday Inn Otel’de yapıldı.

Sektöre ilişkin güncel bilgilerin paylaşıldığı toplantıda, kurulduğu 1989 yılından bu yana üye firmalarının ihracatlarının artırılması yönünde destek çalışmalarını ve sektörün yurtdışı tanıtım faaliyetlerini de yürüten Birliğin, 2018 yılındaki toplam ihracatının, bir önceki yıla göre değer bazında yüzde 12 artışla 3,2 milyar dolar olduğu ifade edildi.

Birlik Yönetim Kurulu Başkanı Erdem ÇENESİZ, “Türkiye’nin 2023 İhracat Stratejisi’ çerçevesinde belirlenen ulusal hedeflerle uyum içinde çalışan Birliğimize üye firmaların sorumluluğunu taşıdığı ürünlerin 2018 yılı sektörel ihracat içindeki oranları; seramikte (yüzde 37), camda (yüzde 25), çimentoda (yüzde 19), aydınlatma cihazlarında (yüzde 7) ve doğal kaynaklı maddelerde (yüzde 7) ile gerçekleşti” dedi.

2018’DE 168 MİLYAR DOLAR İHRACAT

Ödül Töreninde konuşan Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle çimento, seramik ve cam alanında yüksek ihracat performanslarıyla ödül almaya hak kazanan tüm ihracatçıları yürekten kutladığını ifade ederek, “Sektörümüzü değerlendirdiğimizde, şu noktalar öne çıkıyor. 2018’de tüm ihracatımız yüzde 7 artışla 168 milyar dolar oldu. Sektörümüz, deyim yerindeyse ülkemizin miktar bazında ihracatını sırtlanmış durumda. Mart ayında 2,6 milyon ton, ilk 3 ayda ise 7,3 milyon ton ile miktar bazında en yüksek ihracat rakamına imza atıldı” dedi.

Önümüzdeki dönem ihracat stratejisine değinen Gülle şunları söyledi: “Yılbaşında İhracat 2019 raporumuzu yayınladık. Dünyada en çok ithalatı yapılan ilk 1000 ürün içerisinde, rekabet avantajına sahip olduğumuz 285 ürün var. Her bir üründe, dünya ticaretinin yüzde 75’ine hükmeden ülkeleri tespit ettik ve bu pazarlardaki pazar paylarımızı analiz ettik. Özetle, her sektörümüzde, neredeyse her üründe güçlü olduğumuz ama giremediğimiz bu pazarlar, bizler için öncelikli hedef pazarlar konumunda. Buralara hep birlikte ağırlık vermemiz, hatta deyim yerinde ise yüklenmemiz şart. Bu sayede hem ihracatımızı, hem de küresel ölçekte dünya ticaretinden aldığımız payı çok daha yukarılara taşıyabiliriz. Bu konuda TİM olarak bizlere, sektör temsilcileri olarak sizlere çok önemli görevler düşüyor. Kısa bir zaman zarfında Ticaret Bakanlığımız öncülüğünde çok sıkı çalışarak ağustos ayında açıklanacak. İhracat Stratejisine önemli katkılar yapacağız. Orta ve uzun vadede ihracatımızda sıçramalara, buradan hareketle de istihdamda, yatırımlarda ve nice ekonomik göstergelerde başarılı grafiklere hep birlikte ulaşacağız.”

İHRACATIN SORUMLULUĞU TEK KİŞİNİN ÜZERİNE YÜKLENEMEZ

Gülle, ihracatçıya her zaman tam destek verdiklerini vurgulayarak, “İhracatın bu kadar alkışlandığı bir dönem hiç olmadı. Çok daha fazla katılımcı, tüm paydaşlarla birlikte çok sesli bir ihracat ailesi kurgulamaya çabalıyoruz. Nitekim, gerçekleştirdiğimiz 2 delegeler buluşmasında Cumhurbaşkanı Yardımcımız ile Ticaret Bakanımız ile Hazine ve Maliye Bakanımızı ağırlayarak, ihracatçılarımızın sorunlarını, ilk ağızdan paylaşabildikleri bir ortam hazırladık. Bundan sonraki süreçlerde de her sektörümüzü, her delegemizi, hatta her ihracatçımızı karar süreçlerine dahil edecek şekilde bir yapı kurmak, en büyük hedeflerimiz arasında geliyor. Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri sektörü özelinde, sizler ile daha fazla koordinasyon halinde, Sektörümüzün sorunları ve İhracat performansının nasıl daha ileri götürülebileceği hususunda yapacağımız ortak çalışmalara da büyük önem veriyoruz. Bu başarının yıl boyunca sürmesi çok önemli, zira bu yıl çok büyük hedeflerimiz var” şeklinde konuştu.

AVRUPA’DA LİDERİZ, DÜNYA SIRALAMASINI ZORLUYORUZ

Sektörü geliştirmek ve ihracatı artırmak için çalışan Birliğin hedeflerine değinen Erdem Çenesiz, “Bugün çimento, seramik ve cam sektörlerinin yüzde 90’ını kapsayan çatı Birliğimiz üyesi ihracatçı firmalarımıza 2018 yılındaki ihracat performanslarına göre toplam 8 kategoride ödüller veriliyor. Gururla ifade etmek isterim ki, çimento, seramik ve cam sektörlerinde dünyada ve Avrupa’da üretim ve ihracatta ilk sıralardayız. Çimento sektöründe Avrupa’da üretim ve ihracatta birinci, dünyada ise üretimde dördüncü, ihracatta üçüncü sıradayız. Cam ihracatında Avrupa’da 10’uncu, dünyada ise 20’inci sıradayız. Seramik sağlık gereçleri üretimi ve ihracatında Avrupa’da ilk sıradayız, dünyada ise beşinciyiz. Seramik kaplama malzemeleri üretim ve ihracatında Avrupa’da üçüncü ve dünyada beşinci sıradayız” dedi. 

GELİŞMİŞ ÜLKELERİN TERCİHİ TÜRKİYE

Tüm sektörün toplam ihracatında başlıca ülkelerin Avrupa Birliği ülkeleri ve ABD şeklinde geliştiğini vurgulayan Çenesiz, seramik, çimento ve camın toplam ihracatında ilk 4 ülkenin; ABD, Almanya, İsrail ve İngiltere olduğunu ifade etti. Türk ürünlerinin tercih edilmesindeki başarıyı yorumlayan Çenesiz, “Peki nasıl oluyor da teknoloji ve sanayi yönünden dünyanın en gelişmiş ülkelerine ihracatta bu kadar başarılı olabiliyoruz? Çünkü, seramik sektöründe ülkemizin geçmişi MÖ 8000 yıllarına dayanıyor, dolayısıyla know-how’ı çok yüksek. Ayrıca tüm sektörlerimizde son dönemde yüksek kapasiteli çok modern tesisler yapıldı. Bir diğer konu ise, dünyada tasarım kültürü çok hızlı yükseliyor ve Türkiye’nin de yüksek uyum kabiliyeti ile ürün gamı genişliyor. Ayrıca bizim hızlı hareket etme ve talebe göre ürün çıkarma kabiliyetimiz çok üstün” dedi.

YATIRIMLAR TAMAM ŞİMDİ İHRACAT ZAMANI

Sektörün hiç durmadan katma değer ürettiğini vurgulayan Çenesiz, “Çimento, seramik, cam sektörlerinin ortak özelliği de doğal hammadde kaynaklarını katma değerli ürün haline getirmektir. Ülkenin taşını toprağını işleyip ürün yapıp ihraç ediyoruz. Ve bunu yaparken de ülkenin yüksek istihdam ihtiyacını karşılıyoruz. Ayrıca bu üç sektör de cari açığın kapatılmasına önemli katkı sağlayan az ithalat girdisiyle üretim yapan sektörlerdir. 2018 yılında ihracatımız 2017 yılına göre yüzde 12 arttı. 2019 da yüzde 14’lük bir ihracat artışı yaratmayı hedefliyoruz” dedi.

Son 3 yılı yatırımla geçirdiklerini ve çok modern ve yüksek kapasitelerle kurulu tesislerimiz yapıldığını belirten Çenesiz sözlerini şu cümlelerle bitirdi: “Şimdi ihracat zamanı. Artık cari açık yaratmadan yeni makine ve teçhizat ithalatı yapmadan tamamen üretim ve ihracat yapmamız gereken bir döneme giriyoruz. Önümüzdeki dönem enerji fiyatlandırmasındaki makul fiyatlandırma ile de artık tam gaz üretim ve ihracatta olmak istiyoruz. Enerji maliyetleri konusunda 24 Nisan’da Ticaret Bakanlığımız koordinasyonunda bir toplantı yapılacak. Bu toplantıda ihracat kabiliyetimizi artıracak ortamın yaratılmasına hizmet eden olumlu sonuçların çıkmasını tahmin ediyoruz. Böylece sektörel üretimimizin ana kalemi olan doğal gaz fiyatlandırmasını makul bir düzenlemenin yapılması halinde ihracatımızda hedeflerimize ulaşmamız daha mümkün olacaktır. Ayrıca 2023 Türkiye ihracat hedeflerine daha çok katkı sağlayabileceğiz.”