Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Stadyum Mimarlarından Bahadır Kul: “Stadyum projeleri uzmanlık gerektirir”

Mimarlığın stadyumu rezidansı olmaz elbette, mimarlık kelimesi bütün ağırlığını taşıyor işin; ancak proje bazında değerlendirirseniz, stadyumda proje nereden başlar nereye doğru, nasıl ilerler?
Stadyum yapıları büyük ölçekli yapılar olmaları nedeniyle dokudaki algıları da çok büyük oluyor. Bunun sebebi inşaatın yapıldığı yerdeki çevre binaların çok daha küçük ölçekli olması. Bu yüzden stadyum tasarımına başlarken dikkat edilmesi gereken en önemli hususlardan biri kentin özellikleri ve nitelikleri… Tasarım girdileri önce buna göre belirlenmeli. Stadyumlar büyüklükleri ve yüklendikleri işlev amacı ile kent mekanını fiziksel, sosyal ve kültürel düzeyde etkiler.

Stadyum yapı tasarımında, lokasyon ve ulaşım ağlarına yakınlık da önemli etkenlerden. Stadyumlar, maç zamanları dışında farklı etkinlikler için de kullanılırlar. Bu sebeplerden dolayı stadyum lokasyonunun hastane gibi yapılara yakın olması da önemli.
Yapıda izleyici giriş-çıkışı, güvenlik gibi bu yapılara has önceliklerden bahseder misiniz bize?
Stadyum tasarımlarında dikkat edilmesi gereken FIFA, UEFA nın belirlediği bazı standartlar var. Sporcu ve izleyici girişleri birbiri ile karışmamalı. Bu kurallar izleyici giriş – çıkış, güvenlik gibi kararları etkiler. Kapasite, bulunduğu şehir / ülke, topografya ve işletme kararlarına göre değişiklik gösterir.

UEFA, FIFA ve TFF’ nin getirdiği standartların dışına çıkılmıyor. Bu standartlar tasarımda kısıtlamaya giderken diğer bir yandan mekansal kurguların tasarlanmasında kolaylık sağlıyor.

Stadyumların lokasyon seçimi konusundaki yorumlarınız neler? Bu yapıların çevresiyle uyumu farklı parametrelerle değerlendiriliyor olmalı… Ulaşımı… Bir landmark iddiası taşıyor olma beklentisi yaratması gibi…
Stadyum yapılarının kent içindeki konumları, kentsel altyapı, kentsel imge oluşturma kaygısı ve ulaşım olanakları düşünülerek belirlenmeli. Kent morfolojisinde belirleyici etkisi olan stadyum yapıları tasarım ve planlama açısından önemli bir yere sahip.
“Türkiye’de stadyumlar” konulu bir makale ya da sunumun konu başlıkları neler olurdu? Neden rezidans konusunda üne kavuşmuş mimarlarımızın stadyum projeleri az ya da yok sizce?
“Türkiye’de Stadyumlar ve Sürdürülebilirlik” ve “Stadyumlar ve Kentsel Planlama” gibi başlıklar olurdu.

Stadyum projeleri uzmanlık gerektirir. Dolayısı ile bu konuda uzmanlaşmak gerekir. Genelde konut tasarımları yapan ofisler bu sebeple tercih edilmezler.

Sizin neden bu kadar çok stadyum, spor merkezi projeniz var? Özellikli bir uzmanlaşma, farklılaşma alanı olarak mı görüyorsunuz? Yoksa bunun nedeni yalnızca böyle istiyor oluşunuz mu?
Stadyum ve spor yapılarında uzmanlaştıkça daha çok tercih ediliyoruz. Bu zamana kadar 14 stadyum projesine imza attık. Bu projelerden kimileri bitti, kimileri inşaat aşamasında ve diğer bir kısmınında tasarım süreci devam ediyor.

Ancak, Bahadır Kul Architects olarak diğer alanlarda da projeler yapıyoruz. Örneğin; Van Urartu Müzesi, Van Fuar ve Kongre Merkezi projeleri gibi… Bu projelerde de aynı heyecanı taşıyoruz.

BAHADIR KUL HAKKINDA:
1979 Van / Türkiye doğumlu Bahadır Kul, yeni nesil mimarlardan. 2003 yılında BKA’yı kurduğu günden bu yana, mimarlık ve kentsel tasarım üzerine olan birçok projesi yayımlandı. 1999 yılında Erciyes Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nden birincilikle mezun oldu, eğitimi sırasında birçok ulusal yarışmada ödüller kazandı ve mezuniyetinden sonra özellikle iç mimari tasarım uygulamalarına yönelik çalışmalar yaptı. Sonrasında Erciyes Üniversitesi Mimarlık, Peyzaj ve Kentsel Tasarım programında “Tarihi Kentsel Mekânların Yeniden Kullanımı ve Fonksiyonlaşması” üzerine tezini yazarak yüksek lisansını tamamladı.

2008 ve 2009 yıllarında Erciyes Üniversitesi Mimarlık stüdyolarında proje yürütücüsü ve jüri olarak görev aldı. Projelerinden 2009 yılında Kadir Has Kongre ve Spor Merkezi ile Kayseri Batı İlçe Terminali ve 2013 yılında Kayseri Buz Pisti yapıları Arkiv Seçkileri’nde yer almaya değer görüldü.
BKA / BAHADIR KUL ARCHITECTS HAKKINDA:
BKA, kentsel tasarımdan kamusal mimari ölçeğe kadar birçok mimari ürüne odaklanan bir mimarlık ofisi. İstanbul, Kayseri ve Bağdat ofislerinde yaklaşık 50 kişilik bir ekiple çalışan BKA, Bahadır Kul tarafından 2003 yılında kuruldu. Kayseri Şehir Stadyumu, Kayseri Otobüs Terminali, Kadir Has Kültür ve Spor Merkezi, Nevşehir Otobüs Terminali gibi yapılar, BKA’nın ilk ofisi olan Kayseri’de yapılan ilk ses getiren projelerinden. Birçok farklı ölçekte ulaşım, spor, kültürel ve kamusal yapılara imza atan BKA, 2010 yılında İstanbul ofisini açtı.

Genç ve yaratıcı mimari ekip BKA için disiplinlerarası etkileşim ve dinamizm önemli nitelikler… Akademik dünyaya, profesyonel meslek kişilerine, kamuya ve işverene olan tutum ve saygı ile BKA, ulusal ve uluslararası mimari proje üretimine devam ediyor.