Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Jotun Dekoratif & Bayi Kanalı Müdürü A. Korkut Kulbul

2012’yi üç farklı açıdan değerlendirmek gerektiğini düşünüyorum. Birincisi, genel olarak inşaat sektöründe neler olduğunu, ikincisi inşaat sektörünün alt segmentlerinden biri olarak boya sektörünü, üçüncüsü de boya sektörü içerisindeki Jotun’un konumunu değerlendirmek gerekiyor. 2012 yılı inşaat sektörü, bütün Türkiye’nin yaşadığı gibi genel bir belirsizlikle bitti. 2012, önceden kestirilemeyen, herkesin bütçelerinde kontrollü davrandığı bir yıldı. Son çeyrek hariç çok hareketli geçmedi diyebilirim. Bu yüzden de dengeler yine biraz korkakça ilerledi ve olması gerektiği kadar iyi geçmedi. 2012’nin bu durumu bizi 2013 için de biraz çekimser hale getiriyor. Sektörde enteresan dalgalanmalar yaşanıyor. Ödemelerle ilgili dönemsel sıkıntılar gibi sorunlar herkesin reflekslerini sıkı tutması gerektiğini vurguluyor. Dolayısıyla genel olarak bakıldığında, 2012, çok artış yaşanmayan bir seneydi. Bunu zaten genel Türkiye ekonomisinde de görüyoruz. Beklentinin altında 3,6 civarı bir büyüme olacak. İnşaat malzemeleri açısından baktığınızda, birkaç farklı alt sektör, mutlaka kendi içinde büyüme yaşamıştır. Örneğin; ısı yalıtımı. Isı yalıtımı, yalnızca yeni inşa endeksli ilerleyen bir sektör değil. Dolayısıyla yatırımlardan bağımsız ilerleyebiliyor. Fakat boyada büyüme yok. Biz BOSAD üyesi olarak, gelen datalar ve rakiplerimizin durumundan yola çıkarak tahmin ediyoruz ki 2012, 2011 ile aynı değerde bitiyor. Boya açısından baktığınızda işin bakım tutum tarafı var bir de yeni inşa tarafı var. Bizim satışlarımızın yeni inşa tarafı %15 civarında.

Türkiye’nin kredi notu artıyor ama tüketiciye yansıma böyle değil. Diğer sektörleri bilemiyorum ama bizim tarafımızdaki bakım-tutum ve perakendede çok iyi işaretler yok. Sonuçlar, olması gerektiği kadar iyi değil kısaca.

Biz, pazara farklı bakan bir firmayız. Bizim satışlarımızın, bugün hala %50’si yeni inşaat tarafına gidiyor. Bu durum, bizim proje pazarındaki faaliyetlerimizden kaynaklanıyor. Bunun yanında, perakende tarafında bazı zafiyetlerimiz var. Bayi kanalımız, aslında halen olması gerektiği kadar performansa sahip değil. Çünkü Türkiye’de 15.000 satış noktası var. Bizim sayımız ise, hala 200’ler mertebesinde, 250’lere ulaşamadık. Perakendenin artması için de bu kanalın artması gerekiyor. Bunun farklı sebepleri var diye görüyor ve bu sebepleri irdeliyoruz. Tüm bu saptamalarla beraber, firma olarak bu seneyi inşaat boyalarında %35 civarında bir büyüme ile kapatacağımızı söyleyebiliyoruz.

2013 için cirosal bazda yine %35 civarında bir büyüme hedefliyoruz. Bayi kanalındaki artışımızın da %25–30 civarında olacağını öngörüyoruz. Var olan ve yeni eklenecek bayilerimiz ile belli bir büyüme olacaktır.