Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Avrasya Tüneli Projesi Türkiye’ye ödül kazandırdı

Londra’da iş dünyasının önde gelen organizasyonlarını ağırlayan ünlü Grand Connaught Rooms merkezinde 13 Şubat 2013 akşamı düzenlenen törende, “European Deal of the Year” (2012 yılı Avrupa’nın En İyi Finansman Anlaşması) ödülü, Proje’nin üstlenicisi Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş.’nin (ATAŞ) yöneticilerine, Avrasya Tüneli Projesi’nin finansmanında görev alan firmaların temsilcileri ile birlikte davet edildikleri sahnede takdim edildi.

Törende hazır bulunan seçkin davetli topluluğunda Avrupa finans çevreleri ile dünyadaki proje finansmanı bankalarının temsilcileri de yer aldı. Pek çok farklı sektörden projelere yönelik sunulan ödüllerin ardından, İstanbul Boğazı’nda Asya ve Avrupa kıtalarını deniz tabanının altından kavuşturacak olan Avrasya Tüneli Projesi’nin tüm sektörler arasında tüm Avrupa’nın En İyi Finansman Anlaşması ödülünü aldığı açıklandı.

TÜRKİYE’YE DUYULAN GÜVEN ÖDÜLLENDİRİLDİ

Her yıl dünyadaki başlıca yatırım anlaşmalarını, gerek ölçekleri itibarıyla gerekse oluşturulan finans modelindeki özen, etkinlik ve yaratıcı yenilikler gibi kriterlerle değerlendiren Euromoney tarafından Avrasya Tüneli Projesi’ne verilen bu ödül, hem her yönüyle Proje’ye hem de Türkiye ekonomisine duyulan güveni simgeliyor. İnşaat süresini kapsayan ilk 4,5 yılı geri ödemesiz toplam 18 yıl vadeli fon paketiyle bugüne kadar Türkiye’deki yap işlet devret projeleri arasında en uzun vadeli finansmanı temin eden Projenin küresel bankacılık sektöründe yaşanan zorluklara rağmen düşük maliyetli yapısı da Euromoney tarafından dikkate alındı.

2012 Yılının En İyi Finansman Anlaşması ödülü, 11 Aralık 2012 tarihinde, Ankara’da Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü (AYGM), T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı ile Yapı Merkezi ve SK E&C üst düzey yöneticileri ve ATAŞ temsilcileri ile ulusal ve uluslararası banka temsilcilerinin katıldığı imza töreniyle birlikte Avrasya Tüneli Projesi’nin finansmanı ilgili tüm aşamaların sonuçlandırılmasının hemen ardından geldi.

Ödüle konu olan finansman anlaşması, toplamı 1.246 milyar ABD dolarına yaklaşan yatırımın 960 milyon ABD dolarlık %78’ine yakın bir kısmını oluşturuyor. Yapılandırılan kredi; Avrupa Yatırım Bankası (EIB), Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD), Kore Exim Bankası (KExim), Kore İhracat Sigorta Kuruluşu (Ksure)’nun yanı sıra, Standard Chartered Bank, Sumitomo Mitsui Banking Corporation Europe Ltd., Mizuho Corporate Bank Ltd. tarafından sağlanırken, finansman paketinde Türkiye’den Yapı Kredi Bankası, Türkiye İş Bankası ve Garanti Bankası da anlaşmalarda yer aldı. Anlaşma sürecinde, ATAŞ’ın finansal danışmanlığını ise Unicredit üstlendi. Ödül töreninde tüm bu kurumların Avrasya Tüneli Projesi’nin finansman anlaşmasına katkıda bulunan çalışanları hazır bulundu.

AVRASYA TÜNELİ İŞLETME İNŞAAT VE YATIRIM A.Ş. ORTAKLARI HAKKINDA

Projede benimsenen Yap İşlet Devret modeli, özel sektörün yatırım dinamizmi ve proje tecrübesi ile uluslararası finans kuruluşlarının desteğini ve kamu hizmeti güvencesini bir araya getirdi. Projenin yüklenicisi ATAŞ, her biri büyük  ölçekli altyapı ve ulaşım projeleriyle tanınan Türk ve Güney Koreli iki firmanın eşit ortaklığında kuruldu.

1965 yılında kurulan Yapı Merkezi, bugün Türkiye ve dünyanın önde gelen inşaat firmalarından biridir. Grubun odağında genel inşaat işleri yükleniciliği ile birlikte özellikle şehir içi metro ve hafif raylı sistemler, hızlı demiryolları gibi şehiriçi ve şehirler-arası toplu ulaşım sistem projeleri yer almaktadır. Tünel, köprü ve demiryolu inşaatlarında geniş tecrübeye sahip olan şirket, günde 1 milyon kişiye güvenli ulaşım sağlayan toplam 33 sistemde 1410 kilometre demiryolu tamamlamıştır. Yapı Merkezi projelerinden yararlanan yolcu sayısı, 2012 yılında günde 3 milyona ulaşacaktır. Bu alandaki projelere Dubai Metrosu, İzmir Metrosu, Antalya ve İstanbul tramvay hatları, İstanbul, Eskişehir ve Kayseri hafif raylı sistemleri ve Taksim-Kabataş füniküler sistemi dahildir. Yapı Merkezi, ENR (Engineering News Record) tarafından her yıl yayınlanan dünyanın en büyük 225 müteahhidi listesinde 2005 yılında 135.,

2007 yılında 124., 2009 yılında 127., 2010 yılında ise 155. sırada yer almaktadır.

Yapı Merkezi’nin mühendisleştirdiği 39 milyon m2 yapı arasında öne çıkan diğer projeleri ise İstanbul’da Boğaziçi Four Seasons Oteli, Galata Kulesi’nin restorasyonu ve Şişli Plaza gökdelen kompleksi sayılabilir. Grubun 2008 yılı itibarıyla geliri 300 milyon Amerikan doları ihracat olmak üzere 600 milyon Amerikan Doları düzeyinde gerçekleşmiştir. Halen yaklaşık 5 bin kişinin istihdam edildiği Yapı Merkezi’nin genel merkezi İstanbul’dadır. 1980 yılından bu yana, özellikle Cezayir, Dubai, Fas, Kuveyt, Rusya, Suudi Arabistan ve Sudan olmak üzere yurt dışında da tasarım ve inşaat işleri yüklenmektedir.

SK E&C, Kore’nin üçüncü büyük iş grubu olan ve dünyanın en büyük şirketlerini belirleyen Fortune Global 500 listesinde 72’nci sırada yer alan SK Group’un inşaat ve mühendislik koludur. Bünyesinde yer alan 77 firmada toplam 24 bin 400 kişinin çalıştığı SK Group’un dünyanın dört bir yanında 90 ofisi bulunmaktadır. 2008 itibarıyla, SK Group’un varlıkları 87 milyar USD ve satış gelirleri 83 milyar USD olarak açıklanmıştır. SK E&C inşaat alanında geniş bir faaliyet yelpazesiyle varlık göstermektedir. Tünel, demiryolu, hızlı ray sistemleri ve otoyol inşaatları, konut ve ofis, eğlence ve alışveriş merkezleri, havaalanı inşaatları gibi mimari tasarım ve bina inşaatı işleri ve rafineri, petrol, petrokimya ve enerji alanlarında sınai tesisler SK E&C’nin pek çok projeye imza attığı alanlar arasındadır.

SK E&C, 20. yüzyılda kapsamlı tünel işlerini de içeren kilit demiryolu ağlarını kurarak Kore’nin ulusal önemli katkıda bulunmştur. SK E&C’nin küresel ölçekte inşaat işleri üstlendiği ve imtiyazlı enerji projelere katıldığı ülkeler arasında Brezilya, Çin, Filipinler, Gana, Kuveyt, Laos, Meksika, Romanya, Tayland, BAE ve ABD yer almaktadır. SK E&C, Kore’de aşağıdaki Kamu Özel Ortaklığı projelerine katılmış ve katılmaktadır: Suya daldırılmış tünel bölümü de bulunan 1.5 milyar USD’lik Busan–Geoje otoyolu, 110 milyon USD’lik Yong –ma tüneli, 1.9 milyar USD’lik Daegu–Busan otobanı, 810 milyon USD’lik Yongin–Seul otobanı ve 68 milyon USD’lik Kimhae su ve arıtma tesisi. SK E&C ana stratejik önceliğini Kamu Özel Sektör Ortaklığı projelerinin geliştirilmesi ve bu projelere yatırım yapılması olarak görmektedir.