Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Nissibi Köprüsü’nde İNTEK Kalıp Uygulamaları

Atatürk Barajı’nda su tutulması sonucunda, Adıyaman-Kahta-Siverek-Diyarbakır Devlet Yolunun Baraj rezervuarını kestiği noktada yol kesintiye uğramakta, geçiş feribotla sağlanmaktadır. Feribot seferleri ile sınırlı şartlarda sağlanabilen ulaşım Atatürk Barajı üzerine inşa edilecek Nissibi köprüsü ile daha kısa ve konforlu olacak. Uluslararası literatürde “Cable Stayed” olarak adlandırılan ve Türkçeye “Eğik Askılı Gergili Köprü” olarak çevrilen bu köprü tipi 610 metre uzunluğunda ve 24.50 metre genişliğinde, 2×2 taşıma yoluna sahip olarak projelendirilmiştir. Projenin kalıp tasarımı aşamasında, Gülsan İnşaat’ın proje müdürü ile birlikte İNTEK Kalıp’ın projeden sorumlu mühendisinin, İNTEK Kalıp proje ofisinin ve süpervizörünün katılımı ile bir ön çalışma gerçekleştirilmiştir. İşin süresi, statik projenin detayları, uygulama koşulları, maliyetler, mevcut stoklar gibi birçok faktör dikkate alınarak en uygun kalıp miktarları ve en uygun kalıp sistemleri seçilmiştir.

PERDE KALIP SİSTEMLERİ

Perde kalıpları için İNTEVA “geniş yüzeyli pano sistemi” seçilmiştir. Sistem H20 ahşap kiriş, plywood ve çelik perde kuşağı olmak üzere 3 ana elemandan oluşmaktadır. Projenin başlangıcında uygulama projesi baz alınarak yapılan perde ve kolon panoları işin sonuna kadar demonte edilmeden birer standart eleman olarak taşınarak kullanılabilir. Bu uygulama da bu projede olduğu gibi tekrar sayısı fazla olan perde-kolon uygulamalarında çok ciddi işçilik ve zaman tasarrufu sağlamaktadır. Perdeler ve temel kalıpları İNTEVA “geniş yüzeyli pano sistemi” kullanılarak firmanın elindeki stoklara bir miktar takviye yapılarak teknik çözüm ve proje çalışmaları yapılmıştır.

DÖŞEME KALIP SİSTEMLERİ

Döşeme kalıplarında çözüm “HD 150 Yük Taşıyıcı İskele Sistemi” ile yapılmıştır. Sistem “ana çerçeve” adı verilen kaynaklı çerçeveler, bunları birbirine bağlayan “çapraz gergiler”, ince kot ayarının yapılmasını sağlayan “krikolu ayak” ve “krikolu başlıklardan” oluşmaktadır Üst konstrüksiyonda ana taşıyıcı (mahya) ve tali taşıyıcı (ızgara) olarak H20 ahşap kirişler kullanılmaktadır. Çerçeveler çok pratik bir biçimde üst üste eklenerek farklı döşeme yükseklikleri çözülebilmektedir. Sistem, ayak ve başlıklarda kullanılan ve ince kot ayarının yapılmasını sağlayan “krikolu ayak” ve “krikolu başlıkların” açılım paylarına göre değişmekle birlikte, ayak başına 55 kN düşey yükü emniyetli olarak taşıyabilmektedir. Nissibi Köprü Projesinde yerinde dökme tabliye kısımları için 270 cm ve 1542 cm yükseklik aralığında 55 mtül 1554 m² iskele kalıbı kiralık olarak verilmiştir. Döşeme kesiti çizimlerde de görülebildiği gibi orta kısımlardan yan kısımlara doğru daralmaktadır. Orta kısımlarda beton kalınlığı 270 cm yi bulmaktadır. Kalıp dizaynı yapılırken, açılı kenar kısımlarda iskeleler özel ana çerçevelerden de faydalanılarak mümkün olduğu kadar döşeme alt kotuna yükseltilmiş ve proje için özel dizayn edilen başlık sayesinde; mahya olarak kullanılan çelik perde kuşaklarının altına yerleştirilen ve açıyı ayarlamamızı sağlayan özel kesim ahşapların iskele başlıkları ile beraber çalışması sağlanmıştır.

Endüstriyel kalıp ve iskele sistemleri konusunda 23 yıldır faaliyet gösteren İNTEK Kalıp, sadece Türkiye’de değil, S.Arabistan, Irak, Rusya, Türkmenistan, Ukrayna, Kazakistan, Libya başta olmak üzere dünyanın 26 farklı ülkesinde bir çok büyük proje gerçekleştiren, çözdüğü her projede olduğu gibi bu projede de müşterisinin yanında onun çıkarlarına odaklanan, müşterisini doğru yönlendiren “uzman ve güvenilir” bir partner olmuştur.