Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

İçmimar Mahmut Nüvit

SANATSAL VE İŞLEVSEL SORUNLAR AYNI ANDA ÇÖZÜLÜR

Tasarım benim için bir bütündür. Belirli aşamalarda sırayla değil; işlevsel ve biçimsel sorunları, malzemesi aynı anda çözülmelidir. Ancak o zaman başarılı mekan çözümleri yakalanabilir. İçmimarinin zorluğu da zaten bütün sanatsal ve işlevsel sorunlarının teker teker değil de aynı anda çözülmek zorunda olmasından kaynaklanır. Bir mekanın tasarlanması başlangıç olarak nihai kullanıcının yeni hayat biçimini şekillendirecek, yeni bir hayat kültürü oluşturacak, yeni bir ruha hizmet edecek bir konstrüksiyon bilgisidir. Her malzeme ve biçimsel her tutum bu fikre sadece hizmet eder ve kendi başına bir değer oluşturamaz.

SOYUT RESMİN UZAYSAL ESPAS FİKRİ

Konstrüksiyonun her bir elemanı birbirine karşı sorumlu plastik bir öğedir. Dekoratif değildir ve sanatsal karşılığı espastır. Gerek figür ve gerekse her üç boyutlu eleman bu espas içinde yer alır. Özlüce söyleyecek olursak bu espasın sanatsal sorunları diğer major sanatlarınkinden daha farklı değildir. Kesintisiz ve atmosferik bir espas için duvarları tavanı yer döşemesine yaklaştırabilirsiniz hatta döşemelerde, duvarlarda ve tavanda aynı malzemeyi kullanarak kesintisiz atmosferik etki yaratmada uç noktalara ulaşabilirsiniz. Böylelikle minimalin “neyle başladıysa onla bitmeli” veya “en az en iyidir” prensibine uygun olmakla beraber soyut resmin uzaysal espas fikrine de yaklaşmış olursunuz. Soyuta geçmeden yeryüzü çizgisini muhafaza etmek isterseniz duvar ve yer döşemelerinde farklı tutumlar takınabilirsiniz. Ben yeryüzü çizgisini muhafaza etmek istediğim işlerde zemini koyultarak derinlik fikrini de vurgulamayı tercih ederim. Çoğu kez de bu koyu zemin koyu bir cila yemiş doğal ahşaptır. Atmosferik etki yaratmak istediğim uzay espası için kullandığım malzeme yine duvar rengine yakın bir doğal ahşaptır. Banyolar ise neyle başladıysa onla biter fikrine memnuniyetle ve kolaylıkla sadık kalabildiğimiz, kolay şekil alabilen artistik malzeme mermerle kaplanır. Tümüyle aynayla kaplı (tavan dahil) banyolar da yaptım. Bu durumda lavabo ve klozet gibi elemanları parlak paslanmaz malzemelerden seçerek metalik etkiyi artırdım. Mükemmelliği uçlarda, temsiliyetinin dışında aynanın yansıtmaktan ötürü şakacı fantaziler dünyasına geçiş sağladığını da belirtmek lazım.

DEKORASYON MALZEMELERİ İLE MİMARİ YAPILMAZ

Duvar dekorasyonu dediğimiz zaman İçmimariden bağımsızlaşmaya başlarız. İkisi farklı konular. Mimari gibi içmimari de mimari elemanlarla yapılır. Dekorasyon malzemeleriyle mimari yapılamaz. Benim yaptığım işlerde duvarların kendisi birer plastik eleman olarak sadece kendine hizmet eder, aydınlatmayla vurgulanır. En fazla birinci sınıf sanat eserlerine hizmet eden duvarlar yaratmışlığım vardır. Bu durumda sergilenen sanat eserinin önceden belirlenmesi de ön koşul olması kaydıyla.

DUVAR VE ZEMİNDE MALZEME SEÇİMİ VE YARATILAN ETKİ

Mevhumlardan bahsetmek bizler için çok uzakta, Türkler mevhumlardan bahsettikleri zaman aslında hikaye anlatmak istiyorlar. Dolayısıyla bizim şu an soyutlama yeteneğinde durduğumuz nokta hikaye anlatma noktasıdır. Ama yine ortaya bir mevhum atarak deneme yapmaya çalışalım. Örneğin şeffaflık mevhumu nasıl somutlanabilir? Duvarları kaldırmayı deneyebiliriz bunun için. Açıklık, netlik, aydınlık mevhumlarıyla akrabalık kurabiliriz böylelikle ama özel yaşamın sınırlarını paylaşmış ve muhafazakarlık kavramına da ters düşmüş oluruz. Duvarların kaldırılmasını fazla radikal buluyorsanız kapıları yok edebilir, cam duvar kullanarak en azından ses filtresi sağlayabilirsiniz. Engelsiz bir görüntü fakat engelli bir ses yalıtım ortamı sağlayarak aynı zamanda camın bildirişiminde saklı mükemmellik kavramına geçiş yapabilirsiniz böylelikle. Mükemmellik mevhumunu en iyi vurgulayan diğer parlak (seksi) malzemelerle bu vurguyu artırabilirsiniz. Parlak lake kromaj ve nikel kaplamalar parlatılmış paslanmaz yüzeyler mükemmellik vurgusunu artıracaktır. Mükemmellik vurgusunu daha da artırmak isterseniz onların yanına yine uçlarda mükemmel olmayan bazı doğal malzemeler ahşap, tuğla veya benzeri görüntü de dürüst olamayan malzemelerle birleştirerek bir araya gelişindeki karşıtlığından yararlanabilirsiniz. Bu arada bilmem farkında mısınız malzemede dürüstlük mevhumuna rastladık. Şimdi öyle ‘gibi’ malzemeler yapılıyor ki orijinalini aratmıyor.

Ama dürüstlükten ayrılmayacaksanız ve doğallık mevhumuna sıkı sıkı sarılmak istiyorsanız ahşap, doğaltaş ve camla çalışacaksınız. Doğallık vurgusunu artıracak mat yüzeyler hatta doğal taşları doğadaki gibi yüzey kabuklarıyla kabul edip doğallık mevhumunuzu abartabilirsiniz.

EN İYİ İŞİNİZ SORUSUNA MAHMUT NÜVİT’İN CEVABI:

Bu güne kadar tarihi eser, köşkler, yalılar, yatlar gibi çok farklı disiplinlerle ilişki kuran işler yaptım. Bu işlerden en az birini yapmak için bile bir mimarın çok fedakarlık yapabileceğini biliyorum. Ama yaşıma ve yaptığım işlere güvenerek en başarılı projeyi gerçekleştirme ümidimi her zaman en son yaptığım işe saklıyorum diyebilirim. Müşterilerimden özür dileyerek; şimdiye kadar yaptıklarımda daima en az bir yanlış bulduğumu itiraf etmeliyim.