Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Nijerya’nın çelik halatlı köprülerinin tırmanma sistemi Peri Kalıp ile yükseldi

Vinç bağımsız çalışmaları ile birlikte, Julius Berger’in (Nijeria) ve deneyimili şantiye ekibi’nin dikkatli uygulaması, hızlı inşaat sürecine katkı sağladı – çeşitli geometrik ve güvenlik sorunlu, zorlu göreve rağmen. Çarpıcı, 90 m yüksekliğindeki pilon, 1.357 m uzunluğundaki Lekki-Ilkoyi-köprüsü’nün görünümünü karakterize ediyor.

Nijerya’nın ilk çelik halatlı köprüsü olarak 2012 sonunda Batı Afrika Megakenti’nin iki şehir bölümünü birbirine bağlayacak: aynı isimli yarımadadaki Lekki ve Lagos adasındaki Ilkoyi. 722 m uzunluğundaki yaklaşım köprüsü 37 sütun üzerine dayanmaktadır ve tümü prefabrik köprü alanı olan sözde Full Span Launching yöntemi ile inşaa edildi. Segmental inşaat yöntemi kullanılarak inşa edilen 635 m uzunluğundaki ana köprü, 225 m uzanan çelik halatlar ile merkezi olarak sıralanmış ana pilona asılmıştır.

KARMAŞIK PİLON GEOMETRİSİ

Özel şekli nedeniyle, Pilon belirgin filigran bir görünüme sahip. 50 m yüksekliğe kadar A-şekillidir, daha sonra pilon bacakları üzerinden bir köşe geçer ve bu nedenlede uç kısımda dışa doğru eğimlidir. Bacaklar çelik ankraj bölümündede birbiriyle temas etmiyor, ancak daha sonra açıklık krişi vastası ile birleşiyor. Ayrıca, üst kısım sonunda 3 m genişliğinde bir açıklık elde etmek için, temelde sütun boşluğu dış boyutları sürekli olarak 6.40 m x 4.80 m’den itibaren en dar nokta olan 4.10 m x 2.40 m’ye kadar, değişiyor. Pilon başı prefabrike bileşenleri ile inşa ediliyor.

PROJEYE ÖZEL TASARLANMIŞ

İki kendinden tırmanır kalıp sisteminin kombine edilmesi ile Pilonun kalıplamasında optimum çözüm elde edildi. Uzunlaması yüzeylerdeki ileri- geri eğimlerde olduğu gibi, köşelerdeki degrade değişikliklerdede RCS raylı tırmanma sistemi (RCS = Rail Climbing System) en optimal temeli sunmaktadır. İç kesitin iç kalıplaması da RCS ile raylı olarak tırmanabiliyor. RCS modüler tasarım sistemi şantiye özel gereksinimlerindeki standart çözümlere kolayca uyum sağlıyor. Sonuç olarak, üst ve alt tırmanma rayındaki bağ, mafsallı bir bağlantı ile sağlanmaktadır. Böylece, kalıp çalışmasında ve çalışma platformunda herhangi bir değişiklik yapılmadan, sadece 77 m çapında olan dış köşe kısımlarda, 3.60 m olan beton tırmanma bölümlerinde de tırmanabilir hale geliyor. Sahnelerin tek aşamalı düzeltme eğimi ayarlanabilir miller sayesinde gerçekleştirildi. Mobil hidrolik tırmanma yardımıyla, bir sonraki beton bölümüne geçişte, vinç gerekmedi. Bununla birlikte ACS otomatik tırmanma sistemi (ACS = Automatic Climbing System), uçlardaki dönüşüm süreçlerini hızlandırdı. Hatta 14 dereceye kadar eğimli yüzeylerde ve dolayısıyla aynı zamanda düzenlenen tırmanma raylarında da, istikrarlı ACS Sistemi ağır yüklerin kaldırılmasını güvenli kılıyor. Her bir inşaat işine optimum uyum sağlayan iki tırmanma sistemi de şantiyede, verimli ve emniyetli iş akışlarını sağladı.

ERİŞİM TEKNOLOJİSİ DAHİL

PERI genel çözümün önemli bir unsuru, en uygun erişim teknolojisinin entegrasyonu. Özellikle bu proje için, pilon milleri ve tırmanma platformlarının arasındaki bağlantı köprüsü katkı sağlıyor. Skywalk denilen sistem, mafsal aracılığı ile iç platformlara bağlıdır. Böylece köprü otomatik olarak yükselir, ayrıca zincir asansörü ile çekilmek zorunda kalmadığı gibi, döngüden döngüye tekrardan ayarlanmak zorunda değildir. Sonuçta, RCS çalışma platformuna, personel asansör bağlantısı da PERI mühendisleri tarafından geliştirilerek konsepte dahil edildi. Teleskopik bir platform, ilgili alt çalışma iskele seviyesine her zaman güvenli erişimi sağlamaktadır. Bu, her bir yükseklikte farklı mesafe ve eğimleri dengelemektedir – talep edilen yüksek emniyet seviyesine ulaşmak için, önemli bir unsur.