İnşaat Dünyası Dergisi Eylül-Ekim 2023 sayısında “#Kurumsalİletişim” bölümünde sözü Brandworks Ajans Başkanı Güneş Özkan’a verdi. Güneş Özkan dergimiz için kaleme aldığı “Yeni iletişim araçlarına entegre olan kurumsal iletişim özgürlük alanını genişletiyor” başlıklı makalesinde, “İletişim, günümüzde tek veya çift taraflı olmanın da ötesine geçip dijital dünyanın mevcut dinamiklerine uyum sağlayıp evrilme sürecinde” vurgusu yaptı.
İletişim, günümüzde tek veya çift taraflı olmanın da ötesine geçip dijital dünyanın mevcut dinamiklerine uyum sağlayıp evrilme sürecinde. Bu noktada kurumsal iletişim dediğimiz olgu da; zaman içerisindeki değişimiyle yeniliklere adapte olan ve markanın sürdürülebilir başarısında aktif rol oynayıp, halkla ilişkiler sürecinin ana faktörlerine sağlam zeminde oturuyor.
DOĞRU KURGULANAN KURUMSAL İLETİŞİM SÜRECİ: ETKİLİ İMAJ
Günümüzde markaların tüm paydaşlarının gözünde itibar ve imajını uzun yıllar sürdürülebilir kılması, kurumsal iletişime verdikleri değer ve bununla birlikte yürüttükleri marka, algı yönetimi ve pazarlama süreçleriyle mümkün oluyor.
Nitekim bunların kurum hedefleriyle uyumluluğu, tüm paydaşlarla yürütülen şeffaf iletişim modelinin temellerini daha sağlam kılıyor. Kurumsal iletişim aynı zamanda, markanın kendi içerisinde ve dışarıya yönelik olarak gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerini yürüten ve bu süreçlerde kullanılacak araçları belirleyen bir yönetim birimi görevini de üstleniyor. Bunu marka özelinde daha etkili kılmak için iletişim stratejisini doğru saptamalarla kurgulamak ise büyük önem taşıyor.
Kurumsal iletişim halen ülkemizde pazarlama, satış hatta bazen İK birimlerinin iş süreçlerine dahil olmuş durumda. Çoğu zamansa pazarlama dünyasına hakim olan farklı departman yöneticileri tarafından yürütüldüğüne dahi şahit oluyoruz. Kurumsal iletişimi, marka özü, yani markanın olmazsa olmazı olan marka omurgasının tüm iletişim değeri olarak görebiliriz. İlk hedefinde -satış- olmayan tam aksine marka itibarını ve marka algısını yükseltmek olan bir iletişim disiplini şeklinde anlatabiliriz.
Şirket sürecine giren bir ürün veya yatırım özelinde pazarlama; ürünün fiyatlaması, reklam planlaması hatta satın alması üzerine çalışırken satışa yönelik iletişim fikirleri geliştirebilen kurumsal iletişimin özünde, markanın kurumsal ve görsel öğelerini göz önünde bulundurarak iletişimin algı ve imaja yönelik, tutarlı şekilde gerçekleştirilmesi çabaları vardır. Bu departmanlar işin özünde birbiri içerisine geçmiş, birbirini destekler ancak farklı iletişim temelleri üzerinde çalışırlar.
KURUMSAL İLETİŞİM TEKNOLOJİYLE KURDUĞU AYRILMAZ BÜTÜNLÜK
Teknolojinin hayatımızın hemen hemen her noktasında yer alıp yeni değişimleri beraberinde getirmesi, kurumsal yaşamın dinamiklerini de doğrudan etkiliyor. Bu yüzden kurumsal iletişim stratejisini oluştururken kurum felsefesi, vizyonu ve misyonu kadar günümüzde yaşanan dijitalleşmeye de ağırlık verilmesi, temel operasyonları daha güçlü kılıyor. Fakat bugün iç ve dış çevre koşulları göz önünde bulundurularak belirlenen kurumsal amaçlar sonrası paydaş gruplara en doğru şekilde ulaşarak oluşturulan iletişim kanalları arasında artık sosyal mecralar dahi yeterli olmuyor.
Bugünün kurumsal iletişimi, teknolojiye entegre olduğu her an özgürlük alanını daha da genişletiyor. Metaverse gibi yeni oluşumların varlığı, kurumsal iletişimin sürecini daha farklı düzlemlere yayıp bu noktalara uygun stratejilerin geliştirilmesini mümkün kılıyor.
Kurumsal iletişimin çok yakın geleceğini etkileme potansiyeline sahip “yapay zeka”nın da sektörün tüm paydaşları tarafından değerlendirilmesi gerekiyor. Henüz belki de emekleme aşamasında olsak dahi yapay zekanın iş süreçlerine yardımcı olması için gerekli entegrasyonu, pek çok alanda etkisini hissettiriyor.
Nitekim yapay zekanın pazarlama ve iletişim çalışmalarına çok daha fazla dokunması, bu alana yapılan yatırımları artırarak rekabet düzeyini daha da yukarılara çekecek. Bununla birlikte markaların algı yönetimi ve pazarlama süreçleri kapsamında yapacağı etkinliklerin daha unutulmayacak bir deneyim yaratmak için AR ve VR gibi teknolojileri içeren simülasyonların kurumsal iletişim sürecine hakim olacağını tahmin etmek çok da zor değil.
2023’ÜN EN ÖNEMLİ HALKLA İLİŞKİLER TRENDLERİ, ETKİLİ KURUMSAL İLETİŞİM İÇİN DE ÖNEMLİ
Sosyal sorumluluk, teknoloji, dijital halkla ilişkiler ve network oluşturma, veri odaklı PR, yeni sosyal medya platformları ve topluluk yönetimi…
2023 yılında halkla ilişkiler alanı önemli değişimler geçiriyor. Yeni teknolojiler, gelişen tüketici davranışları ve artan rekabet, halkla ilişkiler uzmanlarının halkla ilişkiler kampanyalarını yürütme ve hedef kitlelerle iletişim kurma biçimini şekillendiriyor. Bu değişiklikleri yönlendiren trendleri anlamak için globalde bir çok araştırma da gösteriyor ki; 2023’ün en önemli halkla ilişkiler trendleri; sosyal sorumluluk, teknoloji, dijital halkla ilişkiler ve network oluşturma, veri odaklı PR, yeni sosyal medya platformları ve topluluk yönetimi oldu.
Günümüzde verilere dayanan gerçekçi ifadelerle hedef kitlenin karşısına çıkmak, yeni sosyal medya platformlarını PR kasları ile değerlendirip kullanmak, teknolojinin yükselişi ve dijital pazarlamanın artan önemi ile halkla ilişkiler uzmanlarının kurumsal iletişim yetkilileri ile süreci birlikte değerlendirerek yönetmeleri önem arz ediyor.
ŞİRKETLERİN İLETİŞİMDE KONTROLÜ ELLERİNDE TUTMASI GEREKİYOR
Sonsuz bilgi akışının olduğu ve tüketicilerin/müşterilerin birbirleriyle görüşlerini sadece sosyal medya uygulamaları üzerinden değil e-Ticaret siteleri ve çeşitli pazaryerleri üzerinden de yazılı, sesli, görselli gibi pekçok farklı formatta paylaştığı günümüzde işletmelerin de iletişimin tüm aşamalarında kontrollü ilerlemesi gerekiyor. Bu aşamada kitlelere ulaştırılmak istenen mesajla oluşturulmak istenen algının tutarlılığı ve yönetilebilir olması en hassas noktaların başında geliyor.
İşte bu nedenle sağlıklı bir sürecin sürdürülebilimesi için iletişimin deneyimli iletişim ajansları ya da uzman ekiplerin yönetimine emanet edilmesi; doğru hedef kitleyi belirlemeden mevcut algının tespit edilmesine, tüketiciye hitap edecek doğru mesajların belirlenmesinden işletmelerin algı yönetimi ve marka konumlandırmasına kadar iletişimin kusursuz yapılabilmesine olanak sağlıyor.
Özellikle yaşanabilecek olası krizlere karşı önceden hazırlanmış senaryoların olması veya kriz anında detaylı bir planın hazırlanarak eksiksiz uygulanması ancak uzmanların başarılı bir şekilde yönetebileceği bir süreçtir. Tüketicinin zihninde ve medyada her zaman olumlu bir şekilde yer almak her markanın arzuladığı bir durum ancak bu algıyı oluşturmak da profesyonel bir süreç istiyor.
DOĞRU PAZARLAMA İLETİŞİMİ, SÜRDÜRÜLEBİLİR BAŞARI
Şirketlerin pazarlama iletişimi konusunda süreçleri kurgularken sadece mevcut tüketicilerini değil potansiyel müşterilerini de göz önünde bulundurması en önemli unsurlardan bir tanesi.
Tüketicilerin istekleri ve geri dönüşleri doğrultusunda yapılacak çalışmalar kurulan bağı güçlendireceği gibi aynı zamanda markanın pozitif algısını da geliştirmek konusunda katkı sağlıyor.
Genel çerçeveden baktığımız zaman pazarlama iletişimi üretici ve satıcıların amaçlarını gerçekleştirmek üzere çeşitli iletişim araçlarını kullanarak sağlanırken, sürecin asıl hedefi de potansiyel müşterilere ulaşmayı temel alıyor. Bu nedenle stratejileri oluştururken tek bir kanala yönelmek yerine televizyon, radyo, internet siteleri, sosyal medya platformları, basılı yayınlar, bilboardlar, elektronik tabelalar, toplu taşıma araçlarında yer alan alanlar tercih edilebilir ancak günümüzde tüketicilerin çoğunluğunun özellikle sosyal medya platformlarını ve e-Ticaret sitelerini ağırlıklı olarak kullandığını ve bu alanlarda yer alan yorumlara dikkat kesildiklerini göz önünde bulundurursak ağırlıklı tercihi bu iki alandan yana kullanmak daha verimli sonuçlar doğuracaktır.
Doğru ve etkili bir iletişim kurarken durum analizi yapmak, hedef belirlemek, strateji oluşturmak ve oluşturulan plana sadık kalarak süreci ilerletmek verimli sonuçlar alınmasına zemin hazırlıyor. Günümüzde özellikle satın alma eyleminde dijital pazarlama kanallarının etkisi yadsınamaz olduğu için bu noktada firmaların içerik pazarlama, E-mail, sosyal medya, SEO görüntülü reklamlar, bloglar ve sponsorlu içerikler gibi başlıklardan birini ya da birkaç tanesini değerlendirerek bu alanlardan ilerlemesi olumlu algı ve marka bilinirliği konusunda birçok fırsatın oluşmasına da kapı aralıyor.