Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

SAMSUN’A YAPTIĞIMIZ YENİ YATIRIMLA ÜLKEMİZİN EKONOMİK BÜYÜMESİNE DESTEK VERMEYİ SÜRDÜRÜYORUZ

“Türkiye ağaç bazlı panel sektöründe lider konumundaki Kastamonu Entegre, altı kıtada 100 ülkeye yaptığı ihracatla sektör birinciliğini elinde bulunduruyor. Pandeminin yarattığı belirsizlik ortamına rağmen ülkemizin büyüme ve ihracatı artırma hedeflerine destek vermeyi sürdürüyor, yurt dışı yatırım fırsatlarını takip etmeye devam ediyoruz. Samsun’daki 450 milyon TL’lik yeni yatırımımızın ardından, mevcut yonga levha tesisimiz kontinü tesise dönüşerek üretim kapasitesini 500 bin m3/yıl seviyesine çıkartacak. Böylelikle şirketimizin yıllık üretim kapasitesi de 6 milyon metreküpe ulaşmış olacak.” 

Yarım asırdan fazladır faaliyetlerini sürdüren Kastamonu Entegre’nin ulaştığı başarının arkasında nasıl bir hikâye var? Firmanın, yurt içindeki ve yurt dışındaki büyüklüğüne dair bilgi verir misiniz?

Yüzde yüz yerli sermayeli bir şirket olarak, adını aldığı şehirde üretime başlayan Kastamonu Entegre, Türkiye’nin sanayileşme yolunda atılmış cesur adımlarından biridir. Ağaç bazlı panel sektöründe yarım asırdır kesintisiz üretim yapan şirketimiz bugün, Kastamonu, Gebze, Balıkesir, Samsun, Tarsus ve Adana olmak üzere yurt içinde 6 lokasyonda üretim tesislerine sahiptir. Küresel ölçekte ise, sektörde yurt dışına yatırım yapan ilk firma olarak; Romanya, Bulgaristan, Bosna Hersek, Rusya, İtalya ve Türkiye’deki tesislerimiz ile 6 ülkede üretim yapan global bir markayız. Ayrıca ABD’de odun yongası tedarik ve lojistik süreçlerini yürüttüğü bir şirketimiz bulunuyor. Konsolide 1,3 milyar dolarlık ciromuz, üretimdeki gücümüz ve tecrübemizle, yurt içi ve yurt dışı üretim tesis ve ofislerimizde 6 bini aşkın kişiye istihdam sağlıyoruz. Tesislerimizde, mobilya, dekorasyon ve inşaat sektörünün ihtiyaç duyduğu ham ve melamin kaplı MDF ve yonga levha, laminat parke (Floorpan, Artfloor), parlak panel (Glossmax, Evogloss), kapı paneli (Dorpan, Doorlam), tezgâh (Technotop, Neotop) ve muhtelif katma değerli ürünler üretiyoruz. Toplamda 5,6 milyon m³/yıl ağaç bazlı panel üretim kapasitesine sahip tesislerimizde, her gün 4.500 konutun yaşam alanlarını oluşturacak hacimde üretim yapıyoruz. Ulusal ağaç bazlı panel sektöründe yüzde 30 pazar payı ile sektör lideri konumunda olan şirketimiz, Türkiye’nin İlk 500 Büyük Sanayi Kuruluşu (İSO 500) listesinde on yıldır ilk 50 içerisinde yer alıyor. Globalde ise, yirmi yılı aşkın süredir devam eden yurt dışı yatırımlarımızla sektörde dünyanın 7’nci, Avrupa’nın 4’üncü en büyük üreticisiyiz. Ana ürün gruplarımız olan MDF, yonga levha, laminat parke, kapı paneli ürünlerinin her birinde dünyada ilk 4 üretici arasında yer alıyoruz. Ciromuzun yüzde 60’ını yurt dışındaki tesislerden ve ihracattan elde ediyoruz. Amerika’dan Çin’e, altı kıtada 100 ülkeye yaptığımız ihracatla her yıl açık ara sektör birincisiyiz. Türkiye’den yapılan toplam ihracatının yüzde 40’ını tek başımıza gerçekleştiriyoruz.


HALUK YILDIZ
KASTAMONU ENTEGRE CEO’SU

2020’nin ilk yedi ayı, planlarınız ve hedefleriniz ile örtüşen bir tablo sergiledi mi? Gelişmelerden hareketle özellikle iç pazara dönük bir projeksiyon çizer misiniz?

Küresel salgının başlamasını takiben mağazaların kapanması ve birçok mobilya üreticisinin tesislerini kısmen veya tamamen kapatmaya başlamasıyla iç talep azaldı, siparişler ertelendi. Ana tedarikçisi olduğumuz mobilya sektörü, sektör temsilcilerinin beyanına göre nisan ve mayıs ayında iç pazarda yüzde 70-80, ihracatta ise yüzde 50 küçüldü. Haziran itibarıyla mobilya sektöründe normalleşme sürecine geçilmesiyle ötelenen talepler devreye girdi ve sektörümüzde olumlu bir hava yaşanmaya başlandı. Ocak-Şubat-Mart 2020 satışlarımızın çok iyi olması ve düşen stoklar nedeniyle kapasite kullanımımızın daha yüksek seyretmesi bu zorlu dönemde bize önemli avantaj sağladı. İhracatta iç pazardaki gibi küçülme yaşamadık. Hatta bazı ülkelerin sağlık önlemleri ve lojistik sorunlar nedeniyle karşılayamadığı talepleri de biz üstlendik. Dolayısıyla, üretim yaptığımız ülkelerde genelde yüzde 40’ın üzerinde satış kayıpları yaşanmasına rağmen, yılsonunda bütçelediğimiz rakamları yakalayacağımızı düşünüyoruz.

SEKTÖRÜMÜZDE İNOVALİG ÖDÜLÜ KAZANAN İLK FİRMAYIZ

Ağaç endüstrisi alanında Kastamonu Entegre’nin sektörüne kazandırdığı imza niteliğindeki çalışmaları neler? Firmanızı, sektöründe farklı noktaya taşıyan ‘ilk’leri paylaşır mısınız?

Bölgesel lider olmak amacıyla 1998 yılında ilk yurt dışı yatırımını Romanya’da gerçekleştiren Kastamonu Entegre, sektöründe yurt dışında yatırım yapan ilk şirkettir. 2005’te aldığımız Turquality belgesi ile ulusal ağaç bazlı panel sektöründe bu etiketi kullanma hakkı elde eden ilk firmayız. “Floorpan” ve “Artfloor”, üretimde çevre dostu malzemeler kullanıldığını ve sonuç ürünlerin insan sağlığına zararlı maddeler içermediğini gösteren “Blue Angel” (Mavi Melek) sertifikasını alan ilk Türk parke markalarıdır. 2018 yılında Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından düzenlenen İnovaLİG’de “İnovasyon Stratejisi” dalında ikinciliğe değer görüldük. Sektörümüzde İnovaLİG ödülü kazanan ilk firmayız. Ayrıca ağaç bazlı panel sektöründe sürdürülebilirlik raporu yayımlayan Türkiye’de ilk, dünyada ilk üç şirketten biriyiz.

HİJYEN+ ÖZELLİKLİ ÜRÜNLERE ANTİVİRAL NİTELİK KAZANDIRMAK AMACIYLA AR-GE ÇALIŞMALARINA BAŞLADIK

Yeni ürün çalışmalarınız üzerine de konuşmak isteriz. Yakın zamanda sektöre sunduğunuz ve varsa şu an çalışmaları devam eden ürünlerinize yönelik bilgi verir misiniz?

Teknopark İstanbul’daki Ar-Ge merkezinde, yeni teknolojiler geliştirmeye ve ürünlerin kalitesini artırmaya yönelik çalışmalar yürüten şirketimiz, sektöründe tasarım trendlerinin ve yeni teknolojilerin ilk uygulayıcısı olarak öne çıkıyor. Türkiye’de parke üreticileri arasında en fazla dekor seçeneğini elimizde bulunduruyoruz. Farklı coğrafyaların ihtiyaç ve beklentileri doğrultusunda, son trendlere göre şekillenen ürünlerimizle özgün mekân tasarımlarına imza atarken, sağlıklı yaşam alanlarının oluşturulmasına da katkıda bulunuyoruz. Hijyen+ özelliğine sahip Boutique ve Stonex parkelerimiz, çeşitli kaynaklar aracılığıyla parkeye taşınan zararlı mikroorganizmaların çoğalmasını engelliyor. Ekoteks Laboratuvarı’nda yapılan testler, Hijyen+ özellikli ürünlerin, 24 saat içerisinde parkede görülmesi beklenen bakteriyel aktivitelerin yüzde 99’a kadar engellendiği kanıtladı. Pandemi sürecinde, bu teknolojiyi bir adım daha da ileri taşıyıp antiviral özellik kazandırmak amacıyla Ar-Ge çalışmalarına başladık. Geliştirildiğimiz yüzeyler, plastikler ve diğer gözeneksiz yüzeyler üzerindeki antiviral aktiviteyi ölçen ISO 21702:2019 standardına göre test edildikten sonra piyasaya sunulacak. Ürün gamımıza son olarak, dört kenarı derzli Floorpan Sunex laminat parke serisini ekledik. Uygulandığı mekânı daha geniş gösterme özelliğine sahip bu seri, estetik görüntüsünün yanı sıra hızlı montaj imkânı, lekelerden etkilenmeyen kolay temizlenebilir yapısı, hijyenik özellikleri ve zeminden ısıtmaya uygun tasarımı ile uzun süreli kullanım avantajı sunuyor.

TASARIMCILARIN HAYALLERİNİ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜRMESİNE YARDIMCI OLUYORUZ

Kastamonu Entegre, ürün gamı ve ürün çeşitliliğinin yanı sıra tasarım ve estetik alanında da fark yaratan bir marka. Bu noktada özellikle tasarımcıların ve mimarların markanızı seçmenizde etkili olan faktörler neler?

Dünyanın altı ülkesinde üretim tesisleri bulunan, farklı coğrafyalarda 100 ülkeye ihracat yapan global bir şirket olarak, küresel tasarım trendlerini yakından takip edip bunların ilk uygulayıcıları arasında yer alıyoruz. Bu yılın başında yayımlanan Trend Kataloğu’nda son yılların dekorasyon ve tasarım trendleri ile kendi ürün yelpazemizin kullanıldığı çeşitli iç mekân düzenlemelerini bir araya getirdik. Sektördeki yarım asırlık deneyimimizin köşe taşlarını oluşturan 50. Yıl Serisi’nin de yer aldığı kataloğumuz mimar ve tasarımcıların büyük beğenisini topladı. İç mekânda çeşitli uygulama olanakları sunan geniş desen yelpazemiz ve malzeme kombinasyonlarımızla tasarımcıların hayallerini gerçeğe dönüştürmesine yardımcı oluyoruz. Mobilya ve tasarım kenti Pesaro’da açtığımız Kastamonu Entegre Design Center adlı tasarım merkezinin de bu konuya verdiğimiz önemin bir göstergesi olduğunu söyleyebilirim. İtalya’nın tasarım DNA’sından hareketle hayata geçirdiğimiz bu merkezde, ürünlerimizin estetik yönünü ön plana çıkararak, sektöre ve trendlere yön veren ürün ve dekorlar geliştirmeyi hedefliyoruz.

rrem

ÜRETİM COĞRAFYAMIZI ORTA AVRUPA’YA DOĞRU GENİŞLETTİK

Yurt dışı yatırımları tarafında Kastamonu Entegre nasıl bir stratejiyle ilerliyor? Sizin açınızdan yurt dışında en verimli pazarlar hangileri? Varsa yeni ülke hedeflerinizi öğrenebilir miyiz?

Yeni yatırım kararlarında temel kriterimiz, hedef pazarlara ve hammadde kaynaklarına yakınlık oluyor. Faaliyet gösterdiğimiz ülkelerde de bu stratejiyle hareket ettiğimiz ve eksikliği duyulan ürünleri pazara sunduğumuz için tüm lokasyonlarda optimum verimlilik sağladığımızı söyleyebilirim. Bölgesel lider olmak amacıyla 1998 yılında Romanya’da gerçekleştirdiğimiz ilk yurt dışı yatırımının ardından, aldığımız stratejik yatırım kararlarıyla bugün 6 ülkede üretim yapan global bir şirkete dönüştük. Ciroda yurt dışı payına bakıldığında, yurt dışında kurulu en büyük 10 Türk şirketinden biriyiz. Yeni yatırımlarla birlikte yurt dışı yatırımlarımız 1 milyar doları aştı. İlk durağımız olan Romanya’daki kapı paneli yatırımı ile dünyanın üçüncü büyük kapı paneli üreticisi olduk. Bu lokasyondaki diğer yatırımımız ile yonga levha üretiminde yüzde 30’luk pazar payına sahibiz. Şirketimizin ikinci yurt dışı yatırımı olan Bulgaristan yonga levha tesisi, bu ürün grubunda yüzde 40’lık pazar payı ile pazarın ikinci büyük oyuncusudur. Bulgaristan’daki ikinci büyük Türk yatırımcısı olarak ürünlerimizi Balkan ve Avrupa ülkelerine ihraç ediyoruz. Bu tesisimize yönelik yeni yatırımın ilk etabını 2019’da tamamladık. 500 bin m³/yıl kapasiteli tesisin ikinci etabı tamamlandığında, üretim kapasitemizi iki buçuk katına çıkartmayı hedefliyoruz. Balkanlar’daki diğer üssümüz olan Bosna Hersek tesisimiz, ilave yatırımlarla bölgenin en büyük kraft kâğıdı üreticisi konumuna geldi. Dünyada tek çatı altında üretim yapılan en yüksek kapasiteli MDF tesislerinden biri olan Rusya tesisimize yaptığımız yatırımlarla, 1 milyon m³/yıl MDF üretim kapasitesine ulaştık. Bu hacimle Rusya’nın en büyük MDF üreticisi konumuna gelirken, MDF ve parke ürün gruplarında yüzde 30 pazar payı ile ülkenin pazar lideri olduk. Son olarak, İtalya’nın üçüncü büyük yonga levha üreticisi Gruppo Trombini’yi satın alarak yurt dışı yatırım tutarımızı 1 milyar doların üzerine çıkardık ve “İtalya’daki En Büyük Türk Yatırımcısı” unvanına sahip olduk. Dünyanın en büyük üçüncü mobilya üreticisi ve ihracatçısı olan İtalya’daki yatırımımızla, üretim coğrafyamızı Orta Avrupa’ya doğru genişlettik. İlk etapta 180 milyon dolar tutarında yatırım yaptığımız İtalya’da, ikinci etap tamamlandıktan sonra 800 bin m³/yıl kapasiteye sahip tesislerimiz devreye girdiğinde yüzde 20 pazar payı ile pazarın üçüncü büyük üreticisi olmayı hedefliyoruz. Mevcut tesislerimizin ve yeni yatırımlarımızın maksimum kapasiteyle çalışmasını sağlayarak, üretim ve ihracat ağımıza dâhil olan ülkelerde pazar payımızı yükseltmek ve ihracat yaptığımız ülke sayısını artırmak öncelikli hedeflerimizi oluşturuyor. Diğer yandan, sektörde yurt dışına yatırım yapan ilk şirket olarak, pandeminin yarattığı belirsizlik ortamına rağmen yatırım fırsatlarını takip etmeyi sürdüreceğiz.

DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE TEKNOLOJİK ALTYAPI YATIRIMLARI ÖNCELİKLERİMİZ ARASINDA YER ALMAYI SÜRDÜRECEK

Pandemi süreci tüm sektörlerin iş yapış yöntemlerine de yansıdı. Ayrıca birçok firma, planlarını ve hedeflerini revize ederken dijitalleşmeyi daha fazla gündemine aldı… Kastamonu Entegre’nin dijital dönüşüm çalışmaları nasıl bir noktaya ulaştı?

Global ölçekli bir şirket olarak pandemi sürecini Türkiye’de henüz vaka görülmeden önce, faaliyette olduğumuz ülkelerde deneyimledik ve kendimizi bu sürece hazırladık. Sağlam dijital altyapımızın da desteğiyle genel merkez çalışanlarımız için uzaktan çalışma, üretimdeki çalışanlarımız için dönüşümlü çalışma ve vardiya değişikliği kararlarını hızlıca hayata geçirdik. Pandemi, tedarik zincirimizin güvenilirliği, çevikliği ve yeni bir duruma uyum sağlama yeteneği açısından da zorunlu bir test oldu. Uzun yıllardır yatırım yaptığımız dijital altyapımızın bu süreçte oldukça başarılı bir performans sergilediğini gördük. Krizin çıktığı ilk haftalarda tedarik ettiğimiz birkaç kalemde gecikmeler yaşansa da alternatif kaynaklarımızı hızlı bir şekilde devreye sokarak süreci başarılı bir şekilde yönettik. Projelerimize ara vermek yerine iş yapış şekillerimizi gözden geçirip, bunları değişen iş dünyası dinamiklerine uyumlu hale getirerek ilerlemeyi tercih ettik. Şirket olarak teknolojik gelişmeleri yakından takip ediyor, bu alanda çok yönlü yatırımları hayata geçirerek sektörümüzde dijital dönüşümün öncülüğünü üstleniyoruz. İnovasyonu ve dijital teknolojileri tüm iş süreçlerimize entegre ederek, yeni ürün ve süreç geliştirme, verimlilik artırma, çevre teknolojileri ve etkin kaynak kullanımı alanlarında projeler geliştiriyoruz. Güçlü Ar-Ge ve inovasyon yapılanmamız, değişen teknolojiye hızla adapte olmamızı kolaylaştırıyor. Son üç yılda endüstri 4.0’a yönelik çalışmalara hız kazandırdık. Bu süreçte, teknik, otomasyon ve mühendis ekiplerimizle, verilerin toplanması, büyük verilerin işlenmesi ve karar destek mekanizmaların oluşturulması alanlarında, süreçleri dijitalleştiren projeleri uygulamaya aldık. Bu konuda bir şirket kültürü oluşturmanın yanı sıra, yaptığımız çalışmaları farklı firmalarla da paylaşarak bir referans noktası oluyoruz. Gerçekleştirdiğimiz dijitalleşme çalışmaları ile kaynaklarımızı etkin ve verimli bir şekilde kullanırken, sektörde pek çok ilke imza atıyor ve çeşitli ödüllerle onurlandırılıyoruz. Sanayide dijital dönüşüm sürecinin güçlendirilmesi ve teknoloji tedarikçisi ekosisteminin desteklenmesi hedefiyle gerçekleştirilen TÜSİAD Sanayide Dijital Dönüşüm (TÜSİAD SD2) programına ağaç bazlı panel sektöründen katılan tek firmayız. ODTÜ Teknokent şirketi Büyütech ile birlikte geliştirdiğimiz dijital çözüm önerisi, TÜSİAD SD² 2019 Başarı Hikâyeleri Töreni’nde “Ticarileşme Potansiyeli” taşıyan proje seçilerek plaketle ödüllendirildi. Dijital dönüşüm ve teknolojik altyapı yatırımları önümüzdeki dönemde de önceliklerimiz arasında yer almayı sürdürecek.

YILDA ORTALAMA 240 BİN TON KARBON SALIMININ ÖNÜNE GEÇİYORUZ

Kastamonu Entegre, sürdürülebilirlik ve çevre yaklaşımında nasıl bir politikaya sahip?

Kurulduğumuz günden bugüne doğal dengeyi koruma ve topluma katkı sağlama misyonuyla hareket ediyor, insanı ve doğayı odağına alan sürdürülebilirlik yaklaşımını kurumsal yönetim ilkelerimizin ayrılmaz bileşeni olarak görüyoruz. Geçtiğimiz yıl Türkiye’de sektörün ilk sürdürülebilirlik raporunu yayımladık. Gerek ülkemizde gerek faaliyet gösterdiğimiz diğer ülkelerde çalışmalarımıza BM İklim Eylemi hedefini gözeterek devam ediyoruz. Çevresel etkimizi en aza indirmek amacıyla 2015 yılında karbon ayak izimizi hesaplamaya başladık. Tesislerimizdeki atıkları biyokütle enerji santrallerinde elektrik ve ısıya dönüştürerek yılda ortalama 240 bin ton karbon salımının önüne geçiyoruz. Adana fabrikasına kurduğumuz Güneş Enerji Santrali ile enerji ihtiyacımızı temiz ve yenilenebilir kaynaklardan karşılıyoruz. Diğer yandan, yerlileştirme projesi kapsamında ithal ürünlerin yerli ikamelerine geçerek, mesafeye bağlı karbon salımını asgari düzeye indirdik ve 8,5 milyon TL tutarında tasarruf sağladık. Sürdürülebilirlik politikamızın önemli bir odağını ise endüstriyel ormancılık faaliyetleri oluşturuyor. Tarım ve Orman Bakanlığı ile TEMA Vakfı öncülüğünde kurulan ENAT A.Ş.’nin ikinci büyük ortağı olarak, bugüne kadar 14 bin dönüm araziye (yaklaşık 2000 futbol sahası) 1,7 milyon fidan dikilmesini sağladık. Son olarak, Bulgaristan yonga levha tesisimizin hammadde ihtiyacını karşılamak amacıyla Plovdiv’de 864 dekarlık atıl belediye arazisini 32 yıllığına kiralayarak buraya 110 bin adet kavak fidanı diktik. Bu endüstriyel ormandan her yıl levha üretimine uygun 5 bin ton hammadde temin etmeyi hedefliyoruz. Endüstriyel plantasyon çalışmaları ile dünya üzerindeki orman varlığını ve biyoçeşitliliği koruma altına alırken, atık ahşapların yeniden üretim sürecine dâhil edilmesine yönelik projelerde de aktif rol oynuyoruz.Tesislerimizde kullanılan odun hammaddesini, gençleştirme ve bakım faaliyetleri sonucu ömrünü tamamlamış endüstriyel ormanlardan elde ediyoruz. Hammaddesini sürdürülebilir ve yenilenebilir sertifikalı kaynaklardan temin ederek döngüsel ekonomiye odaklanan şirketimiz, her atığın değerlendirildiği yenilikçi çözümler geliştiriyor. Avrupa Birliği’nin en büyük araştırma ve inovasyon programı olan Horizon 2020 kapsamında desteklediği ECOBULK projesine Türkiye’den tek çözüm ortağı olarak seçildik. Proje kapsamında geliştirdiğimiz yüzde 100 geri dönüşümlü malzemeden üretilen yonga levhaların büyük ölçekli üretimine bu yıl başlanması planlıyor.

HEDEF, 2020 YILINDA İHRACATIMIZI 200 MİLYON DOLARA ÇIKARTMAK

Yurt içi ve yurt dışı için yakın, orta ve uzun vade hedefleriniz arasında neler var?

Türkiye ekonomisinin katma değerli ürünlere ve ihracat odaklı büyümeye ihtiyacı var. Biz de yeni yatırımlarla ülkemizin büyüme ve ihracatı artırma hedeflerine destek vermeyi sürdürüyoruz. Samsun’daki 450 milyon TL’lik yeni yatırımımız tamamlandıktan sonra, 200 bin m³/yıl üretim kapasitesine sahip mevcut yonga levha tesisimiz kontinü tesise dönüşerek, üretim kapasitesini 500 bin m³/yıl seviyesine çıkartacak. Böylelikle şirketimizin yıllık toplam üretim kapasitesi de 6 milyon metreküpe ulaşmış olacak. Üretim ve ihracat alanlarındaki gücümüz ve deneyimimiz, küresel rekabet ortamında bize önemli avantaj sağlıyor. Dolayısıyla 2020 ve sonrasında yurt dışı pazarlardan elde ettiğimiz ciroyu artırmaya yönelik çalışmalara da devam edeceğiz. 2019’da 175 milyon dolar olan ihracatımızı bu yıl 200 milyon dolara çıkartmayı hedefliyoruz.