Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Haliç’in temizliği “Boğaz”dan geçiyor

İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Kâğıthane Deresi’ne sürekli su akışının sağlanarak Haliç’e sürekli temiz suyun girmesi amacıyla tünel inşa ediyor.

Kâğıthane Deresi’ne sürekli su akışının sağlanarak dere suyunun yenilenmesi ve Haliç’e sürekli temiz suyun girmesini sağlamak için, Boğaz’ın suları inşa edilen tünelle Kâğıthane Deresi’ne taşınıyor. Ayazağa ile Sarıyer Çayırbaşı arasında inşa edilecek tünel için 27 Ağustos 2009 Perşembe günü İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın katılımıyla Tam Kesit Kalkanlı TBM makinesi tünele indirildi.

İstanbul’un bir iç limanı olan Haliç, yıllar boyu Kâğıthane Deresi’nin taşıdığı suyla beslendi ancak bölgedeki yoğun yapılaşma sebebiyle dereyi besleyen kaynaklar zamanla kurudu. Günümüzde Kâğıthane Deresi yalnız yağmur suları taşıyan bir dere halini aldı. Yağış olmadığı dönemlerde ve bilhassa yaz mevsiminde derede ve derenin Haliç’e döküldüğü noktada su sirkülasyonu olmadığından, suda çözünmüş oksijen miktarı azalıyor ve canlı yaşamı olumsuz etkileniyor.

5 KM’LİK TÜNEL KAZILACAK

2.200 milimetre çapında 4.100 metre uzunluğundaki tünel, Ayazağa ile Sarıyer Çayırbaşı arasında inşa edilecek. TBM yöntemiyle inşa edilecek olan tünelle günlük 260 bin metreküp deniz suyu Kâğıthane Deresi’ne ulaştırılacak. TBM makinesiyle günde 10 metre kazılacak tünel inşaatının 400 günde tamamlanması hedefleniyor. Boğaz’dan Ayazağa’ya kadar cazibe ile gelen deniz suyu da burada terfi ettirilerek Kağıthane Deresi’ne akıtılacak.

Avrupa Yakası 3. Kısım Atıksu Tünel İnşaatı kapsamında, 32 metre derinlikten Ayazağa Deresi´ne pompa ile terfi edilecek olan deniz suyu sayesinde, Kağıthane Deresi ve Haliç’te su sirkülasyonu sağlanacak. 15 Şubat 2008 tarihinde başlanan inşaatın 21 Haziran 2011’de tamamlanması öngörülüyor. Söz konusu proje 38 milyon TL’ye mal olacak.

Oksijen oranı yüksek İstanbul Boğazı´ndan Haliç´e su aktarmak için üniversitelerden görüş aldıklarını, yapılan bilimsel değerlendirmelerin ardından bu projeyi uygulamaya koymaya karar verdiklerini dile getiren Topbaş, şu bilgileri verdi:

“İstanbul Boğazı´ndan Haliç´e su aktarırsak, Haliç tekrar oksijenine ve sirkülasyonuna kavuşur ve böylece hayat tekrar ciddi anlamda başlar dedik ve bu işe koyulduk. Kolay bir iş değil. 4.100 metre tünel delinecek. 32 metre yerin altından gidecek. Büyükdere´yi denize bağlamak için de ayrıca 900 metrelik bir bağlantı, boru itme metoduyla yapılacak. Çünkü arazinin şartlarından dolayı açık kazı yapamıyoruz. 2.200 milimetre çapında borular döşenecek. Toplam 5 kilometre uzunluğunda tünel kazılacak. TBM makinesi günde 10 metre kazacak ve 400 günde bitirilecek. Hedefimiz Haziran 2011´de bu sistemi bitirmek. Maliyeti 38 milyon TL olacak. Boğaz´dan su akmaya başladığında Haliç´in ekolojik parametreleri yükselecek. Orada yeni yaşam imkan ve fırsatları ortaya çıkacak. Bu, en güzel çevre projelerinden bir tanesi.”

HALİÇ ÇEVRESİNE RAYLI SİSTEM

Haliç ve çevresi, Cendere Vadisi´yle ilgili de ciddi çalışmaları olduğunu belirten Topbaş, Kağıthane Belediyesiyle, Kağıthane´den başlayıp Alibeyköy´deki Silahtarhane´den Ağaçlı´ya kadar giden ve oradan kömür taşıyan rayları yenileyerek, bu hattı ihya edeceklerini bildirdi.

Topbaş, “Orada safari yapılacak. Trenle gidenler ormanda hayvanat bahçesini görecekler. Haliç´in çevresinde yaptığımız bu düzenlemelerle Haliç, yeniden kültür adası haline gelecek.” dedi.