Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Aziz Meryem Haç Mozolesi

MİMARLIK OFİSİ : Harmer Mimarlık
CEPHE ÇÖZÜM ORTAĞI : VMZINC (Malzeme: VMZ Flatlock panel)
FOTOĞRAFLAR  : Trevor Mein

Harmer Mimarlık; kendi geleneklerini devam ettirebilecekleri bir mezarlık alanına sahip olmak isteyen, çoğunluğunun ikinci Dünya Savaşı’ndan sonra göç ettiği Melbourne İtalyan topluluğuna çağdaş bir bina tasarlayarak, mezarlık mimarisinin uzun zamandır ihmal edilmiş geleneğini de canlandırmış.

Mimarlık, ölüm dahil yaşamın her alanına eşlik ediyor. Mezarlık mimarisi mimarlık tarihi boyunca mevcut olsa da, 20. yüzyılda göz ardı edilmiş. Bunun; din etkisinin azalması, yaşamın başlangıcında ve sonunda ailelerin kiliseler yerine hastanelere gitmeleri gibi birçok nedeni bulunuyor. Ölümün bir kez çağdaş yaşamın çemberinden çıkarılması, onun için bina inşa etmeyi de tabu haline getirmiş. Yine de mimarlık tarihinde bazı dikkate değer binalar için esin kaynağı olmuş. Piramitlere kadar geriye gitmeden, 1930’larda Gunnar Asplund ve Sigurd Lewerentz tarafından tasarlanmış Stockholm yakınlarındaki Woodland Mezarlığı şapelleri akla geliyor, aynı Carlo Scarpa tasarımı San Vito mezarlığının akla geldiği gibi… İnsan varlığının en acı anı için bina sanatının, anlamı ve asaleti yeniden oluşturmaya kalkıştığı etki alanı Melbourne’deki Aziz Meryem Haç Mozolesi de mezarlık mimarisinin yeniden dirilişine mükemmel bir örnek olmuş.

Kuzey Melbourne Victoria banliyösü merkezli Harmer Mimarlık; kültürel ve kült projeler üzerinde çalışıyor, birçok tiyatro ve sanat galerisi tasarlayan stüdyo ayrıca, Mildura ve Victoria’daki mozole yaratımına öncülük etmiş kilise merkezleri inşaatı, programlar ile damgasını vurmuş. Bu binaların ikisi de Melbourne İtalyan topluluğunun mezar geleneklerini doğrultusunda inşa edilmiş.

ETKİ ALTINDA BİR PROJE
Biçimin ifadesini aktarmada kullanılan, eğlence ya da ciddi amaç için Harmer Mimarlık tarafından tasarlanmış programların hepsi aynı odak noktasını paylaşıyor. Mimarlar bazen tek bir malzeme kullanmaktan yana olsa da çoğu kez, binalar çeşitli malzemelerin zeki, farklı bir karışımı oluyor.
Frankston Üniversitesi aktivite merkezinde olduğu gibi tek bir temel malzeme bazen çeşitli renklerde kullanılıyor. Renk ve parçalanmış biçimlerin kullanımı için getirilen yaklaşım; Philip Harmer’ın hayranlık duyduğu Katalan mimar Enric Miralles’ın tasarımlarını anımsatıyor.

Barcelona yakınlarındaki Igualada mezarlığı, Aziz Meryem Haç Mozolesi için ilham olmuş. Amerikan mimar Bruce Goff’un (Frank Lloyd Wright’ın öğrencisi) biçimlerin serbest kullanılmasıyla karakterize edilmiş çalışması ise Harmer’in belirttiği bir başka esin kaynağı. Cenaze töreni bağlamında formların cömert kullanımı hoş bir inovasyon olmuş;  mozole programı hem duygusal hem de resmi açıdan tatsız.
Program; birbirinin üstüne yığılmış standart boyutları ve paralelkenar boşlukları ile bir, iki ya da daha fazla tabutu kapsayan tonozlar dizisinden oluşuyor.

GELENEKTEN AYRILMAK
Bu bina; yetersiz boşluğun kısıtlı alana izin verdiği, cumbalar ya da avlu çevresinde düzenleme seçeneğinin olmadığı Aziz Meryem Mezarlığı’nın kapasitesini artırma için inşa edilmiş. Yerleşim sıkı bir şekilde uzunlamasına olmuş. Binanın kamu alanı sınırları, yer altı kriptte bulunan tonozları kapsayan zarf ile belirlenmiş. Ziyaretçiler; renkli çinkoya kaplanmış kıvrımlı duvarlarının geniş dikey aralıklarından dış cephe manzarasına izin verdiği iki uzun paralel koridordan kabul ediliyor.
Kıvrımlar yine Harmer Mimarlık tarafından tasarlanan komşu kilise merkezine örnek olmuş. Pencereler; dışarıdaki peyzaj görüntüsüne izin verirken, aynı zamanda optimum ışığın içeri girmesini sağlamak için tasarlanmış. Bakır paneller üzerindeki yüzey, içeriği dekore eden haçlar ile delinmiş.

Kendi kodlarına sahip mezarlık mimarisinde sonsuzluğa meydan okumuş gibi görünen granit ve beton gibi ağır malzemeleri tercih ediliyor. Philip Harmer kasıtlı bir şekilde bu geleneği yıkmış: “Mozoleye gelen insanlarda konfor ve umut hissini oluşturma için daha kapsamlı malzeme paletini tecrübe ettik. Var olan mezarlığa binayı harmanlamak için ahşap, paslanmaz çelik ve iki farklı renkte çinko kullandık. Çinkonun dayanıklı olması merhumu barındırma için tasarlanmış yapıda bu malzemeyi kullanmayı uygun kılıyordu. ” Aziz Meryem Haç Mozolesi; dramatik bir monolit görüntüden uzak ciddi görüntüsünde kasvet bulunmayan, aynı teselli bir söz benzeri dökümlü aerodinamik duvarlarıyla yaşayanların ve ölülerin şehirleri arasına yerleşmiş.

HARMER MİMARLIK
Merkezi Collingwood, Melbourne, Avustruya’da bulunan butik mimarlık stüdyosu Harmer Mimarlık, 1985 yılında uygulama direktörü Philip Harmer ve iki ortağı Kean Seakins ve Andrew Briant tarafından kuruldu. Kamu binaları ve kiliseler, tiyatrolar, üniversite binaları dahil kamu alanları; mozoleler üzerine özel uzmanlığa sahip Harmer Mimarlık’ın esas olarak çalışma alanını kapsıyor. Jean Nouvel’in ‘özgünlük’ü konuşan tasarımlarına benzer, insanların hayatını iyileştiren ve bir topluluk veya grup hakkında belirli bir hikayeyi anlatan projeler Harmer Mimarlık’ın felsefesini oluşturuyor. Stüdyo; malzemelere, renklere ve detaya tutku ile yaratıcılığın, lirizmin ve yerin gücünün olağanüstü anlamını taşıyan çalışmalara sahip Amerika’lı Bruce Goff’ten ilham alıyor. Ayrıca biçim kumandanı, Enric Miralles’den esinlenen Harmer Mimarlık için geometri ve desen devam eden araştırmalarında olağanüstü ve değerli.