Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Maşlak Ailesinin grup şirketleri Timaş ve Panelsan’da kurumsallaşma hareketi hız kazandı

Grup şirketlerinden Timaş A.Ş.’nin kuruluşu 1999 yılına dayanıyor. Maşlak ailesinin geleneksel yöntemlerle oluşturduğu piyasa güvenini, samimiyetini bugün daha bilimsel yöntemlerle kurumsallaşmaya doğru ilerletiyorsunuz. Çok genç yaştan beri ticaretin içindesiniz. Pazarlama bilginiz ve deneyiminizle önemli işlere imza attınız. Ailenizin üst jenerasyonlarının piyasada sağladığı güven sizin ve firmalarınızın gelişiminde de öncü rol oynadı. Ancak siz buna ilave olarak üretimi eklediniz ve Panelsan’ı kurdunuz. Bu süreçte büyüyen iş hacminiz sizin üzerinizdeki yükü arttırdı. Kurumsallaşmayı çözüm olarak uyguladınız. Bugünse Timaş’ta benzeri bir süreç yaşanıyor. Bunun nedeni nedir?

[kutusol=3956]Serhat MAŞLAK: Dediğiniz doğru. Bizim her zaman kardeşim Kaan Maşlak ile konuştuğumuz bir konudur bu. Para olarak sermaye farklı bir imkan, farklı bir güçtür ama soyadınızın taşıdığı sermaye çok daha değerlidir. Biz taşıdığımız soyadın ticari hayatımızda nasıl bir sermaye olduğunu, manevi olarak bize nasıl bir destek olduğunu her geçen gün daha fazla hissediyor ve bunun bilincinde olmaya çalışıyoruz. Panelsan’da yaklaşık 3 yılı aşkın bir süredir gerçekten konusunda profesyonel ve deneyimli, gerek idari gerekse üretim noktasında üst düzey danışmanlarla birlikte çalışma fırsatı bulduk. Bunun üzerine Panelsan’da kurumsal iyileştirme ve yenileme projesi gerçekleştirdik. Özellikle kardeşim Kaan Maşlak bu konuda çok aktif ve meşakkatli bir çalışma süreci geçirdi. Kendisi ön ayak oldu ve bir fiil takip etti. Şu anda da iyi sonuçlar aldık. Verimliliğimiz, idari yapımız, yönetim şeklimiz sil baştan yapılandı. Panelsan’da bu kurumsal yapılanma sürecini belli bir noktaya getirip, sonucunda pozitif iyileşmeleri, verimliliği ve artan karlılığı gördükçe aynı şekilde Panelsan’dan da önce 1999 yılında kurduğumuz TİMAŞ’ın da böyle bir yapılanma içerisine girmesi gerektiğini düşündük. Böylece TİMAŞ’ın da sektördeki ağırlığını, satış kabiliyetini, pazarlama gücünü, satın alma imkânlarını yeni yatırımlarıyla pekiştireceğine inanıyoruz. Bu süreci önce Panelsan’da başlattık TİMAŞ ile sürdürmeyi planlıyoruz. 9.ay itibariyle de TİMAŞ’da kurumsal yapılanma süreci başladı. Burada; iyileştirme, kurumsallaştırma ve sistemle ilgili projelerimiz olacak. Bunları hayata geçireceğiz. Önümüzdeki 6 ay içerisinde yoğun bir çalışma tempomuz olacak, bununla birlikte TİMAŞ’ı da arzu ettiğimiz verimliliğe, karlılığa ve hizmet kalitesine yükselterek sektörde daha iyi noktalara getireceğiz. TİMAŞ’ta başlattığımız bu yeni süreci bir fiil başında olarak, takip ederek yürütmeye çalışacağım. Bu yeni sürecin sonucunda geleneksel yöntemlerle oluşturduğumuz piyasa güvenini, samimiyetini daha bilimsel yöntemlerle pekiştirerek kurumsallaşmayı hedefliyoruz.

Firmanızda ürünlerinizden ve uygulama yaptığınız alanlardan bahseder misiniz?
Grup şirketlerimizden olan TİMAŞ Endüstriyel Ürünler A.Ş.’nin iştigal konusu ağırlıklı olarak çatı ve cephe kaplamaları. Ürün grubumuzu ise; Metal kenetli çatı sistemleri, sandviç panelller, ısı, ses, su ve yangın yalıtım malzemeleri oluşturmakta. Süregelen projeler ve sektörün özellikle uygulama alanında duyduğu ihtiyaçtan dolayı biz de çatı ve cephe kaplama konusunda uygulama yaparak ihtisaslaşmayı tercih ettik. Bununla ilgili olarak TİMAŞ aldığı projelerin hem ürün bazında malzeme satışlarını hem de uygulamalı olarak montajlarını üstlendi. Bunun yanı sıra son dönemde sektörde kabul gören termoplastik membran kaplamaları, yine gerek kamu projelerinde gerekse özel sektör yatırımlarında tercih edilen ürünlerden bir tanesi. Şirketimiz bu ürünün satışını ve uygulamasını gerçekleştirmekte. Müşterilerin talepleri doğrultusunda hızlı malzeme temini, özel keşif, detaylandırma-uygulama ve alanında uzman ekiplerle hizmet veren firmamız Türkiye çapında birçok önemli projeye imza attı. İzmir Aliağa Cezaevi Şantiyesi, Ankara Lojistik Üssü, Bingöl Havalimanı Yurt İçi Nakliyeciler İdare Binası kenet sistem çatı kaplaması alanında gerçekleştirdiği önemli projelerden birkaçı. Sandviç panel ve tek kat çatı ve cephe kaplamaları alanında ise ONPO Madencilik-Bala, M.F.Ş. İnşaat Ankara O.S.B., Konya-Çumra Şeker Fabrikası, Dökümcüler Sitesi referanslarımızdan bazıları…

“ÜRÜN STOĞU VE ALIMI KABİLİYETİMİZ ÇOK YÜKSEK”

Uygulama olarak kapasiteniz nedir?   
Timaş, sektörün başkenti Ankara’dan, Türkiye’nin dört bir yanına hizmet vermekte. Şu anda yapılan Devlet Hava Meydanları’nın üstlendiği yeni havalimanlarında yönetim binalarının kenet çatı sistemleri işinde 3. Havaalanı kenet çatı sistemi işini bitirdik. 4. Havaalanı inşaatında işimiz halen devam etmekte. Devlet hastanelerinde membran uygulamalarını yapıyoruz. Yine birçok kooperatifin kenet ve çatı sistem kaplamalarını biz yaptık yapmaya da devam ediyoruz. TİMAŞ’ın bünyesinde yıllık yaklaşık olarak 500.000 m2’ye yakın uygulamalı çatı sistemleri montajı söz konusu. Kapasitemiz tabi ki bizim taşeronlarımızla paralellik gösteriyor. Taşeron ekiplerimizin işlerin montajını arzu ettiğimiz şekilde yapacağını bildiğimiz ekipler olduğu sürece bizlerin iş alma kabiliyetleri daha fazla artıyor. Malzeme seçimi ya da malzeme tedariği noktasında bir sıkıntımız yok. 15 yıllık bir firmayız, ürün stoklayabilme ve ürün alımı yapabilme kabiliyetimiz yüksek. Bunları müşteri nezdinde de çok pozitif olarak değerlendirebiliyoruz. Uygulama biraz daha meşakkatli ve birbiri arkasına devam eden bir süreç. Altyapı projelerinde de uygulama değil ama ürün tedariği yapıyoruz. Bayilik kanalı ile çalıştığımız firmalarla çok uzun süredir çalışıyoruz. Diğer grup firmamız Panelsan ise sandviç panel ve ısı yalıtım levhaları alanında bizim üretim kanalımızı oluşturuyor.

“YATIRIMLARIN REALİZE EDİLMESİ GEREK”
Grup firmaları olarak ürettiğiniz ve tedariğini yaptığınız ürünlerin en çok tüketildiği sezona girdik. Hem sektörün durumunu hem 2014’e nasıl baktığınızı öğrenebilir miyiz?

Genel hatlarıyla çok pozitif şeyler söylemek isteriz ama ülkenin içinden geçtiği süreç bütün sektörlere yansıyor. İnşaat sektörü de bunların başında gelen sektörlerden bir tanesi. Ciddi bir konut stoğu ve inşaatı var. Burada kamu ihaleleri ve yatırımları da bir hayli çoğunlukta. Baktığınız zaman iş hacmi giderek artıyor. Ama tabi işin nitelik olarak nasıl arttığına bakarsanız orada bazı soru işaretleri var. Bence bu sadece bizlerle ilgili değil bütün sektör açısından aynı sorunları içeriyor. Tahsilat riskleri, banka-sanayici ilişkileri, faiz oranları, yatırım fizibilitelerin tablo üzerinde realize olması dışarıdan göründüğü gibi değil. Bu konularda sıkıntılarımız var. Üzerimizde çok ciddi müşteri riskleri taşıyoruz. Nihayetinde üreticiler, yani bizim tedarikçilerimiz banka üzerinden çok daha adı konmuş, çok sistematik ödeme sistemlerini empoze edebiliyorlar. Ama biz aynı şekilde dağıtımını yapmış olduğumuz ürünleri onlar kadar sistematik ödeme araçlarına bağlayamıyoruz ve o riskler bizim gibi firmaların üzerinde kalıyor. Malum çek yasası Türkiye’de çok büyük bir açık yarattı. Ödeme noktasında dürüst olan ile olmayanı biz maalesef ayıramaz noktaya geldik. Bu bizim üzerimizde çok ciddi bir satış baskısı da oluşturuyor. Satıp satmamak konusunda çok ciddi kararsız olduğumuz dönemler oluyor. Tabi süreç bu açıdan iyi değil. Ama yenilenmesi gereken yapılar, renovasyon dönemleri, ısı yalıtım ile ilgili yapısal kararlar, yani zorunluluklar sektörü hep pozitif olarak etkiliyor. Gerek malzeme kullanımı gerekse sektörde hizmet veren firma sayısının artması ve malzeme çeşitliliği olarak her geçen gün iyileşiyor, buna paralel rekabet artıyor. Ancak rekabetin kuralları her geçen gün değişiyor, daha katı ve belli ilkelerden uzak olmaya başlıyor. Bunlar sektörün sıkıntıları. Standarda, kaliteye olan ilginin firmalar nezdinde az olması, kurumsallaşma dediğimiz çerçevede çoğu firmanın bundan korkuyor olması sektörün gelişimini engelliyor. Bizim TİMAŞ olarak hedeflerimiz yüksek. 5-10 yıllık süreçte planladığımız ve gelmek istediğimiz noktayı biliyoruz. Mevcut konjonktür çerçevesinde, Türkiye şartlarına uyumla sektörümüzle ilgili gelişmeleri takip ederek başarılı faaliyetlerimizi sürdürmeyi hedefliyoruz.