Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Favori Kuyumculuk’un gayrimenkul şirketi Opera Gayrimenkul ilk yatırımını İzmir’e yapıyor

Favori Kuyumculuk ve Opera Gayrimenkul hakkında bilgi alabilir miyiz? Opera Gayrimenkul’ün kurulma fikri nasıl doğdu?
[kutusol=3967]Selami ÖZEL: 1992 yılında kurulan Favori, Türkiye altın takı sektörünün en büyük şirketleri arasında yer alıyor. 14 ayar altın takı sınıfında lider olan Favori, üretiminin yüzde 40’ını başta ABD ve Avrupa ülkeleri olmak üzere toplam 45 ülkeye ihraç ediyor.

Geliştirme firmamız Retailors tarafından İzmir Mavişehir’in tam kalbinde çok beğendiğimiz bir arsa önerilince biz de yatırım kararı aldık. Gayrimenkul işi kuyum işinden çok farklı bir alan olduğu için yatırımımızı da ayrı bir şirket çatısı altında yapmayı uygun gördük ve Opera Gayrimenkul’ü kurduk. Favori Kuyumculuk AŞ’nin gayrimenkul geliştirme şirketi olarak 5 yıl önce kurulan Opera Gayrimenkul, İzmir Mavişehir’de ilk projesinin inşaatına başladı.
Opera Gayrimenkul’ün ilk projesi olan Mavibahçe’yi bize detaylı olarak anlatır mısınız?
Projenin adı Mavibahçe. İsmini mavi gökyüzü ve yeşilden alıyor. 55 bin m2 kiralanabilir alanı ve 300 bağımsız bölüm ile ferah bir yaşam ve alışveriş merkezi olarak konumlandırdığımız proje Karşıyaka Mavişehir’de yükseliyor. Projenin toplam yatırım bütçesi 200 milyon dolar. İnşaatına 2013 yılında başladığımız Mavibahçe’yi 2014 yılının Eylül ayında tamamlamayı planlıyoruz. Tamamen Ege mimarisine uygun şekilde tasarlanan Mavibahçe’de en çok dikkat çeken İzmir’i hatırlatan cumbalar, bol yeşil bir peyzaj, ferah koridorlar… Resmi kiralama dönemimiz Eylül ayında başladı. Türkiye’nin bilinen markalarının yanısıra yerel markalara da önemli ölçüde yer vereceğiz.  Mavibahçe projesinde diğer AVM’lerin aksine hipermarket olmayacak. Hem bölge esnafının hem de tanınmış markalarının ürünlerinin sergileneceği bir pazar yeri tasarlandı. Tamamen geleneksel olmasına özen gösterilen alanda İzmir’in kendini kanıtlamış yerel markalarına da yer verilecek. Pazar yerinde isteyen ziyaretçi pazar yerinde özel olarak hazırlanmış gurme alanlarda satın aldığı ürünü tatma şansı da bulacak. Mavibahçe projesi bir AVM’den çok bir kent meydanı olarak kurgulandı. Egeliler’in buluşma noktası olarak tasarlanan projede özel günlerin kutlanabileceği, büyük – küçük konserlerin düzenlenebileceği bir alt yapı hazırlanacak.

Mavibahçe sahip olduğu eşsiz sosyal donatıları ile sadece Karşıyaka ve Çiğli’nin değil, tüm İzmir’in ve yakın Ege illerinin ihtiyacını karşılayacak. Aile fertlerinin ihtiyaçları dikkate alınarak planlanan Mavibahçe, sıradan bir alışveriş merkezi değil, İzmir’e her şeyiyle farklı bir yaşam merkezi sunacak.
Toplam inşaat alanı 165 bin m2 olan ve yaklaşık 180 mağazanın yer alacağı projenin kiralamasını Inside yapıyor. Projenin konsept mimarı Design Development Group, uygulama mimarı ise Ömerler Mimarlık. Projenin yönetimi ise IMS’nin sorumluluğunda.

Mavibahçe’yi aylık 1 milyon 200 bin kişinin ziyaret etmesini hedefliyoruz.

Opera Gayrimenkul’un büyümeyi belirlediği kent İzmir mi başka şehirlere yönelik projeler, planlar var mı?
Opera Gayrimenkul olarak ilk AVM yatırmımızı İzmir’e yaptık. Çünkü İzmir Türkiye’nin 3. büyük şehri olmasına rağmen AVM yatırımları açısından 17. sırada yani hala bakir bir bölge. Hele bizim yatırım yaptığımız Karşıyaka bölgesi İzmir’in diğer bölgelerine nazaran daha da geride. Mesela Balçova’da 1000 kişiye düşen AVM metrekaresi 1856 olmasına karşın bu rakam Karşıyaka’da yalnızca 180 civarında. Yani İzmir ve semtlerinde hala fırsatlar var. Biz de bunları takip ediyoruz. Diğer şehirler ile ilgili avantajlı konumda bir arsa imkanı olursa bunu da elbette değerlendiririz.

Favori & Opera’nın arsa stokları var mı, nerelerde?
Opera Gayrimenkul 5 yıl önce kurulmasına rağmen ilk projesini bu yıl hayata geçirdi. Dolayısıyla büyük ticari projeler için arsa stoğumuz yok ancak bu alanda büyüme planı yaptığımız için özellikle yatırım yapılabilir olarak gördüğümüz arsalara yatırım yapmaya devam edeceğiz.

Yeni projeler ofis, AVM, konut, karma proje ne tarz olacaktır?
İlk projemiz AVM oldu. Bundan sonra önümüze çıkacak fırsatlara bakacağız. Özellikle ticari projelere olan ilgimiz daha yüksek. Bu alanda yatırım fırsatlarını takip ediyoruz.
Şirketin hedefleri nelerdir?
Başlıca hedefimiz; konusunda lider, yenilikçi, mükemmeliyetçi, diğerlerinden ayırt edilebilen müşteri odaklı projeler geliştirmek. Zaten ilk projemiz Mavibahçe’de de olduğu gibi; en seçkin markaların sıcak ev sahipliğinde, başta aileler olmak üzere tüm bireylerin ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılamalarına olanak veren; dost ve yakınlarıyla buluşmalarını, yemek yiyip eğlenmelerini kolaylaştıran, yaşamlarına değer katan, mutlu olmalarına ortam hazırlayan, kendilerini iyi ve huzurlu hissetmelerine yardımcı olan alışveriş ve yaşam merkezleri yapmayı hedefliyoruz.

Kentsel dönüşüm ile ilgili bir hedefiniz var mı?
Kentsel dönüşümü çok isabetli bir adım olarak görüyoruz. Ancak biz daha çok ticari projelere odaklanacağımız için bu alanda bir faaliyetimiz olmayacak.
Türkiye inşaat piyasasının yurt içi ve yurt dışı yatırımlarını, gelişimini nasıl gözlemliyorsunuz?
İnşaat sektörünün performansına bakarsak oldukça verimli gidiyor. Sektör Türk ekonomisinin lokomotifi durumunda. Ciddi istihdam yaratıyor, 200’e yakın sektöre iş ve hareket getiriyor. Ciddi döviz geliri sağlıyor. Bunun yanında inşaat sektörünün gelişmesi konusunda devletin destek ve stratejileri de sektörün önünü açarak daha da büyümesine ortam sağlıyor. Özellikle yurt dışında yapılan projeler ile Türk inşaat sektörü pek çok ülkenin de dikkatini çekmeyi başarıyor. Tüm bu avantajlar üst üste geldiğinde sektörün önünü çok açık görüyoruz.

İnşaat sektörümüzün son 10 yılını değerlendirecek olsanız nasıl bir tablo ortaya çıkar?
Son 10 yılda gerek yurt içi gerekse yurt dışında gerçekleştirilen başarılı projeler hem Türk firmalarının hem de Türkiye’nin dünyada prestij ve etkisini artırdı. Türkiye’nin Anadolu dahil her yöresinin çehresi değişti. Geliştirilen yeni projeler ara vermeden devam ediyor. Özellikle son dönemde hayata geçirilen Mütekabiliyet Yasası, Kentsel Dönüşüm projesi gibi önemli adımlar sektörün gelecek 10 yılını da daha parlak geçirmesine zemin hazırlayacak.

İnşaat sektörünün başlıca konularından olan mütekabiliyet / KDV yasasına dair değerlendirmeleriniz nelerdir?
Yabancıya konut satışının önünün açılması özellikle döviz girişi, yabancı yatırımcıların ülkeye çekilmesi açısından çok olumlu bir gelişme. İnşaat sektörü belirli bir seviye ve olgunluğa erişti. KDV yasasının getirilerini ise önümüzdeki dönemde göreceğiz.

İnşaat sektörünün kalifiye eleman durumunu nasıl gözlemliyorsunuz?
Sektör gelişip büyüdükçe kalifiye eleman sıkıntısı da her geçen gün azalacak diye düşünüyorum. Elbette her sektörde olduğu gibi inşaat sektöründe de şu anda kalifiye eleman sıkıntısı yaşanıyor. Ancak her geçen yıl eğitimli eleman sayısı artıyor. 10 yıl öncesine göre bugün daha iyi durumdayız. İlk yapılması gereken bu kadar çok proje yapılırken firmaların da kalifiye elemanlarına sahip çıkması.

İnşaat sektörü açısından 2013 yılı nasıl geçiyor, sizce nasıl bir tablo ile tamamlanır?
İlk dokuz aylık gelişmeler ve rakamlara bakılırsa pek çok ülkede yaşanan durgunluk ve sıkıntılara rağmen Türk ekonomisinde ve buna paralel ekonominin lokomotif sektörlerinden inşaat sektöründe işler iyi görünüyor. Sektörün yılı geçen yılın üzerinde bir büyümeyle kapatmasını bekliyoruz.