Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Çimento, cam ve seramik ihracatçıları: 2023 hedefinde revizeye gerek yok

[kutusag=4010]Üç sektörün temsil edildiği tek ve koordinatör birlik olan Çimento, Seramik, Cam ve Toprak Ürünleri İhracatçıları Birliği (ÇCSİB) Yönetim Kurulu, 2013 yılı ihracat verilerini ve sektörün gelecek dönem hedef ve beklentilerini düzenlenen basın toplantısında açıkladı. Toplantıya, ÇCSİB Başkanı Ali Özinönü’nün yanı sıra Başkan Yardımcıları Bahadır Kayan ve Cemil Tokel ile yönetim kurulu üyeleri katıldı.

2014’TE İHRACATTA YENİDEN ATAĞA KALKACAĞIZ
Konuşmasına, Türkiye’nin genel ihracat performansı değerlendirmesiyle başlayan ÇCSİB Başkanı Ali Özinönü, geçen yıla ait artışın ülkenin potansiyelini yeterince yansıtmadığını dile getirdi. Uluslararası ölçekte yaşanan ekonomik sorunların ihracatı olumsuz etkilediğini belirten Özinönü, 2014’ün Türkiye’nin ihracatta yeniden atağa kalktığı yıl olacağını, ABD ve AB ülkeleri başta olmak üzere büyük pazarlarda görece iyileşmelerin umutları artırdığına dikkat çekti. ÇCSİB’nin geçen yıl yüzde 2 artışla 16,8 milyon ton ürün satışı ile 3,4 milyar dolarlık ihracata imza attığını söyleyen Başkan Özinönü, “Ürünlerimizle ulaştığımız ülke sayısı 185’e çıktı. Üç sektörle en çok ihracat yaptığımız ülkeler; Irak, Almanya, Libya, Rusya, İsrail ve İngiltere oldu” dedi.

LİBYA PAZARI YENİDEN KAPANDI
Birliğe bağlı sektörlerin ayrı ayrı ihracat performanslarını aktaran Özinönü, çimento sektörünün geçen yıl 750,4 milyon dolar ihracata imza attığını, en çok ihracatı Libya, Irak ve Rusya Federasyonu’na yaptıklarını açıkladı. Sektörde en yüksek ihracat artışını yüzde 129’luk oranla Libya’ya gerçekleştirdiklerini, Suriye’ye ise yüzde 82’lik bir artış kaydettiklerini belirten Başkan, sözlerini şöyle sürdürdü: “İhracat artışımız, bu ülkelerin yeniden imar çalışmaları ile doğru orantılı. Libya’da yatırım hamlesinin başlaması ile inşaat sektörü canlanmış ve Türkiye’den çimento ürünlerine ihtiyaç duyulmuştu. Bu talep üzerine Libya pazarında iyi bir başlangıç yaptık. Ancak ülkenin yeniden kaosa sürüklenmesi üzerine ihracat neredeyse tamamen durdu.”

SERAMİK İHRACATI YÜZ GÜLDÜRDÜ
Birliğin en güçlü sektörü olan seramiğin geçen yıl yüzde 5,3 artışla 1,9 milyon ton ve 1 milyar 76 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiğini belirten Özinönü, en çok ihracatı Almanya, İngiltere ve Irak’a yaptıklarını bildirdi. Alt sektörlerden seramik kaplamada (karo, fayans) en yüksek ihracat artışının yüzde 95 ile Libya’ya, seramik sağlık gereçlerinde ise yüzde 39 ile Gürcistan’a yaşandığını kaydeden Özinönü, birlik olarak cam sektörü ile de geçen yıl yüzde 1,4 artışla 575 bin ton ve 815,6 milyon dolar ihracata imza attıklarını belirtti. Özinönü, seramikte en büyük ihracat pazarlarının Almanya, İngiltere ve İtalya olduğunu ifade etti. 

CAM EV EŞYASI ÜRETİMİNDE DÜNYA LİDERLİĞİ
Üç sektörün dünyadaki başarılarından da söz eden Başkan Özinönü’nün verdiği bilgiye göre; Türkiye; çimento ihracatında dünya ikincisi, Avrupa’da hem üretim hem de ihracatta birinci sırada bulunuyor. Türkiye, seramik kaplama malzemelerinde ihracatta dünya beşincisi, seramik sağlık gereçlerinde dünya üçüncüsü, cam sektöründe dünya üçüncüsü. Cam ev eşyası üretiminde son dönemde gerçekleştirilen yatırımlarla Türkiye dünya birincisi konumuna yükseldi.
RUSYA İHRACATI BLOKE EDİYOR
Birliğin ihracatta yaşadığı kayıplara dikkat çeken Özinönü, şunları söyledi:
“En büyük dördüncü pazarımız olan Rusya’ya geçen yılki ihracat kaybı yüzde 16 düzeyinde. Aynı şekilde Gürcistan’a da yüzde 13’lük bir kayıp var. Rusya’nın çimento yatırımları yapması sonrası, bu ülkeye girişte limanlarda yaşadığımız sorunlar halen sürüyor.  Açıkçası, tarife dışı engellerle ihracatımız bloke edilmektedir.”

2023 HEDEFİ 7.3 MİLYAR DOLAR
Birlik olarak gelecek hedeflerini anlatan Başkan Özinönü, bu yıl 3,9 milyar dolar, 2023 hedeflerinin ise 7,3 milyar dolar olduğunu açıkladı. On yıl sonraki hedefleri için üç sektör olarak her yıl ortalama yüzde 7 büyüme öngördüklerini kaydeden Başkan, hedef pazarların belli bir bölge değil, AB’den Rusya’ya Ortadoğu’dan Uzakdoğu’ya tüm dünya olduğunu söyledi. Gerek birliğin gerekse Türkiye’nin 2023 hedeflerine ulaşma yolunda kamu desteğine ihtiyaç duyduğuna dikkat çeken Özinönü, sözlerini şöyle sürdürdü: “Sektörlerimizin rekabetçi yapısının korunması için enerji ve işçilik maliyetlerinde iyileştirme gerekmektedir. Sektör olarak bizler de enerji giderlerimizin düşürülmesi için yoğun bir çaba içindeyiz. Kamudan bu çabamızın da desteklenmesini istiyoruz. Var olan teşvik mevzuatına enerjinin verimli kullanımını sağlamak için ilave maddeler eklenmesi, enerjiyi verimli kullanan firmalara teşvikler, özel indirimler sağlanması, enerjinin vergilendirmesinde AB mevzuatına uyumu, bizler için hayati önem taşımaktadır. Aksi takdirde mevcut girdi maliyetleri nedeniyle, üç sektör için de bölge coğrafyasında yurt dışı yatırımların gündeme gelmesi mümkün görünmektedir.” Özinönü, sektörün öteki taleplerini de şöyle sıraladı: “Hammadde kaynaklarına erişimin kolaylaştırılması, kullanımının önündeki engellerin kaldırılması, demiryolu ağının genişletilmesi, üretim merkezi-hammadde alanları-limanlar arasında demiryolu taşımacılığının geliştirilmesi, serbest ticaret anlaşması (STA) olmayan ülkeler ile STA imzalanmasını bekliyoruz.”

SÜBVANSE EDİLEN KALİTESİZ İTHALAT ARTIYOR
Sektörde artan ithalata da dikkat çeken Özinönü, “İhracat gelirlerinden vergi almayan gerek Uzakdoğu gerekse komşu coğrafyadaki pek çok ülke, Türkiye’yi hedef pazar olarak belirlemiş durumda. Bu da bizi sıkıntıya sokuyor” diye konuştu. Sübvanse edilmiş kalitesiz ithal ürünlerle iç pazarda rekabet etmek zorunda kaldıklarını kaydeden Özinönü, şunları söyledi: “Ağırlıklı olarak iç pazardaki gücümüzle yurtdışını sübvanse ettiğimiz düşünülecek olursa, sektörlerimizin gerek girdi maliyetleri gerekse artan ithalat ile rekabette nasıl zorlandığını net bir şekilde görmek mümkün olacaktır.”

İÇ PİYASAYA KALİTESİZ ÜRÜNLER DOLDU
ÇCSİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Cemil Tokel, ülkeye kalitesiz cam ürünleri ithal edildiğini belirterek, “Özellikle yakın komşumuz olan ülkelerdeki krizler, insan sağlığını tehdit edecek düzeyde kalitesiz ürünlerin Türkiye iç pazarına girmesine neden oluyor. İç piyasa adeta kalitesiz ürünlerin istilası altında” dedi. ÇCSİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Bahadır Kayan da, seramik sektörü ihracatını artırmak için tasarıma yönelik çabalarını artırdıklarını, 2023 ihracat hedefinde revizyonu düşünmediklerini, sektör olarak bu hedefi tutturacaklarını söyledi.