Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Varşova’da bir otoyol üstü çevrelemesi; Çözüm ortağı Jansen

Varşova kentinin görüntüsü kente yönelik ilgi çekici bir öğe ile zenginleştiriliyor. S 8 otoyolunun trafiği en yoğun olan kesiminde en geniş yeri tüm 14 şeridin üstünü kaplayacak bir çelik-cam konstrüksiyon içine alındı.

Planlamacıların ‘ışık duvarı’ olarak adlandırdığı proje Avrupa’da bu türde az sayıda görülen ve Polonya’da tek olan konstrüksiyondan biri. Dinamik, akıyormuş görüntüsünü veren çepeçevre otoyol üstü çatı kaplaması kentsel alanda görsel algının iki faktörü olan hız ve hareketi temsil ediyor.

Kısmen Avrupa Birliği tarafından finanse edilen Varşova’daki Trasa Armii Krajowej projesi ile ilgili olarak bölge halkının görüşü alındı. Halkın en büyük endişesi artacak olan trafik ile birlikte gürültünün artacağı beklentisi idi. Varşova belediyesi bu endişelere karşı çeşitli sesten koruma tedbirleri ve bunların uygulamaları ile ilgili kararlar aldı.

Yolun kesimine göre dikey veya bükümlü ses geçirmez duvarlar veya Marywilska ve Labiszynska kavşakları arasındaki trafiğin en yoğun olan bölümleri için ise yolun üstünün tamamen örtülmesine karar verildi.
Grotte Art mimarları ve ses izolasyonu ile ilgili tedbirlerin planlaması için görevlendirilen Transprojekt-Warszawa Sp. Z o.o., Warschau firmasının vizyonu, genelde ağır ve masif görüntüsü yaratan yapıların aksine transparan ve ışık geçirgen bir konstrüksiyon yaratmaktı. 

Bu vizyondan yola çıkılarak geliştirilen ‘ışık çatısı’, göze hitap eden Jansen VISS Basic çelik profil sistemi ve Pilkington özel camlarından yapılmış hafif konstrüksiyon 2500 m uzunluğunda ve her gün daha da uzuyor. Her 200 m’de bir acil çıkışı bulunuyor. Herhangi bir havalandırma tesisatı olmaksızın içerideki hava sirkülasyonunu sağlamak için ışık çatısı yukarı doğru bazı yerlerde açık: Alanın yaklaşık %15’i camla kaplı değil. Camdan yapılmış konstrüksiyon yapı iznine uygun ve  Rw = 39 dB’lik ses izolasyonu şartını sağlıyor.

Üretim tesisinde önceden üretilen alt konstrüksiyonu çelikten yapılmış yarı daire şekli verilmiş bir taşıyıcı ve 6 m’lik düzenli aralıklarla kurulmuş. Taşıyıcı konstrüksiyonun daire çapı en dar yerinde 32 m en geniş yerinde ise 64 m. Bu dariesel kemer üzerinde çelik/cam konstrüksiyonu yer alıyor.

Geniş alanlı çatı şeklinde cam kaplaması Jansen firmasının VISS Basic çözümü ile objeye göre uygulandı. Taşıyıcıdan bağımsız olan çelik profil sistemi ile kendisini kanıtlamış olan cephe sisteminin test edilmiş özellikleri her tür alt konstrüksiyon üzerinde kullanılabiliyor. Çünkü Jansen VISS Basic çözümü istenilen çelik alt konstrüksiyonu üzerine yerleştirilebiliyor. Özellikle planlama aşamasında basit ve etkili olduğu kabul edilen cam oluğu-tahliye ve havalandırma çözümü olmak üzere sistem avantajları açısından çok daha fazla özgürlük anlamına geliyor.

Jansen VISS Basic geniş dikey cephelere uygun olduğu kadar eğimli ve çatı cam kaplamalarında da kullanılabilen kuru/basınçlı cam kaplama sitemine dayanan bir yatay-düşey profil konstrüksiyonu.
Ankrajların farklı uzunlukları sayesinde 6 ile 55 mm kalınlıklı dolgu malzemesi kullanılabiliyor. Bu projede kullanılan lamine cam ses yalıtım şartını bir lamine emniyet camı ile kombine ediyor. İç cam yine iki cam katmanından ve esnek PVB folyodan yapılmış lamine camdan oluşuyor ve P2A sınıfında öngörülen seviyede ses izolasyonu ve emniyet sağlıyor. Kırılma durumunda folyo katmanları cam parçacıklarını kendi yerinde tutuyor. Dış cam, yağmur ve kar gibi yüke dayanıklı yüksek vurma dayanıklılığı olan sert camdan yapılmış. Camı sertleştirme işlemi esnasında kuşlara uyarı olarak uygulanması istenen işaret de serigrafi ile üzerine uygulanmış. Tepe cam kaplamanın dikey profil kısmına güvenlik nedeniyle projeye özgü olarak üretilen paslanmaz çelik levhalı kapak profilleri yapıştırıldı.

Transparan çelik konstrüksiyonu ile cam çatı konstrüksiyonu mümkün olduğu kadar şeffaf tutuldu. Konstrüksiyon çevredeki evleri sadece araçların gürültüsü ve egzos dumanından korumuyor ayrıca sürücülerin yön tayinini kolaylaştırıyor. Sonuç itibariyle de ‘ışık çatısı’ Varşova’nın kent görüntüsünü bir dikkat çekici kent yapısı ile daha zenginleştiriyor.