Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Senede 2 milyon adet vitrifiye üretmeyi hedefliyor: Seramiksan

Seramiksan, üretim alanında hangi yatırımları ile öne çıkıyor? Üretim kapasitesi ve teknolojilerinden bahseder misiniz?
[kutusol=4340]Selami TEK: Seramiksan, 1994 yılında seramik üretimine başladı. Yaklaşık 21 yıldır bu sektörde büyüyerek çalışmalarına devam ediyor.

2010 yılından itibaren aldığı yatırım genişletme kararlarıyla inşaat malzemeleri sektöründe her alanda büyüme gayreti içinde.
Bu amaçla birçok farklı alanda yatırım gerçekleştiriyor. Vitrifiye, granit, banyo-mutfak dolapları ve yapı kimyasalları ile ilgili birçok yatırımımız var.

Seramiksan olarak, sektörde kullanılan makine ve techizatın her zaman en iyisini, en güncelini kullanıyoruz. Yatırımlarımızı hep bu yönde yapıyoruz. Şu an itibariyle 25 milyon metrekare üretim kapasitemiz var. Bu rakamla, Türkiye’deki üreticiler arasında ilk 5’te yer alıyoruz.
Vitrifiye yatırımımızın kapasitesi, şu an için senede 1 milyon adet. Yatırımımızın ilk bölümü bu rakam üzerinde gerçekleştirilmiş olsa da planlamalarımıza göre tesisin nihai kapasitesi 2 milyon olacak. Bu da yine bizi Türkiye’de ilk 5-6’ya taşıyacak bir kapasite.

Avrupa’daki ölçeklere baktığınızda da oldukça hatrı sayılır bir yerdeyiz ve tüm tesislerimizde kullandığımız teknoloji, güncel olan en yeni teknoloji.
Biz, teknolojinin kısa ve orta vadede daha rekabetçi daha yenilikçi ve müşteri hizmetlerine daha hızlı cevap verebilecek bir güç katacağını düşünüyoruz. Bu nedenle sürekli olarak inovasyona yatırım yapıyoruz.

Vitrifiye alanında yeni olan Seramiksan, üretiminin yüzde 30’unu ihracata veriyor. Üretiminin yüzde 30’unu ihracata veren bir marka için yurt dışında yatırım zamanı gelmiş demek midir?
▶ Yurt dışında da bir ayağımız olsun diyerek İtalyan ve 1960 yılından beri üretim yapan bir firma olan Rondine’nin yüzde 50 hissesine ortak olduk. Hedefimiz inşaat malzemeleri sektöründe, hem Türkiye’de hem de dünyada ismi bilinen bir marka haline gelmek.

İtalya’da olmamızın iki nedeni var. Birincisi, İtalya, seramik sektörünün merkezi. Bütün yenilikler İtalya’dan dünyaya yayılıyor. Bir ayağımızın orada olmasını istedik. Bu işin merkezinde olmak bizim için önemli. Bir de sinerji yakalamak istedik. Yurt dışındaki üreticiler ne yapıyorlar, nasıl çalışıyorlar, nasıl ürün geliştiriyorlar diye görmek istedik. “Bu işi daha iyi nasıl yaparız?” sorusunun cevabını öğrenmek istedik.

İtalya’daki tesisimizde yer karosu üretiyoruz. Yıllık yaklaşık olarak 9 milyon metrekare kapasiteye sahip bir fabrika olarak yaklaşık bin adet firmaya fatura kesiyor. İyi bir sinerji yakaladığımıza inanıyoruz. Biz memnunuz, onlar da memnun. İşler git gide büyüyor, cirolarda artış gözleniyor. Kazandıran bir ortaklık olduğunu düşünüyoruz.

Vitrifiye alanında yurt dışı yatırımı planlıyor musunuz?
▶ Mevcut yatırımımızı büyütmenin peşindeyiz. Çünkü biz çok yeniyiz henüz. 2012’de yatırım kararı aldık ve 2013’te üretime başladık. Dolayısıyla ilk hedefimiz Türkiye’de işlerimizi rayına oturtmak. Sonrasında pazarın şartlarına göre karar vereceğiz. Çünkü vitrifiye, meşakkatli ve ciddi yatırım gerektiren bir iş.

Vitrifiye yatırımını yapmadan önce bir iki sene dünyanın her yerini gezdik. 2010, 2012 yılları arasınnda gitmediğimiz, görmediğimiz fabrika ve ülke kalmadı. Çin’den Portekiz’e, Rusya’dan Güney Afrika’ya kadar bir alanda 10 ülkede 15 fabrikayı gezdik. Oradaki üreticilerle istişareler yaptık. Bütün enerjimizi, nasıl bir fabrika kurmamız gerektiği konusuna verdik. Edindiğimiz bilgilerle yatırımımızın son şeklini oluşturduk.
2013’ün ortası gibi üretime başladık. Bu tesiste teknolojik olarak rakipsiziz. Mevcut teknolojisi ve makine parkıyla şu anda fabrikamızın dünyada eşi benzeri yok.

Vitrifiye ürünlerinizin özelliklerinden bahseder misiniz?
▶ Müşterilerin farklı ihtiyaçlarına cevap verebilmek için pazarda bulunmayan özellikler sunmaya çalışıyoruz.
Bir vitrifiye müşterisinin, aldığı üründen memnuniyetsizlik duymasının başlıca sebebinin uygulama kaynaklı olduğunu fark ettik. Böyle bir sorun yaşamamak için dünyanın en büyük markalarından Geberit’le iş birliğine gittik. Kendi ürünlerimizde Geberit sistemlerini montajlı olarak veriyoruz. Bizden ürün alan herkes Geberit’i de almış oluyor. Sunduğumuz bu ürünlerle müşteri memnuniyetini artırıyoruz.
Bir başka özellik, Türkiye’de kullanılan taharet musluğu başlıkları ile ilgili. Standart ürünlerde bu başlıklar zaman içerisinde kararır, kötü bir görüntü oluşturur. Çünkü kullanılan temizlik malzemeleri, ürüne zarar vermiştir.

Biz bu ürün grubumuzda paslanmaz çelik kullanıyoruz. Hiçbir şekilde korozyona uğramıyor ve rengi değişmiyor. 10 yıl garanti sunuyoruz. Bu vitrifiye pazarı için yeni bir konu. Onun dışında klozet kapaklarını ürünlerle beraber veriyoruz. Hepsi “soft close” yani yavaş kapanan özelliğiyle sunuluyor.

Yatırımı gerçekleştirmeden önceki öngörünüz gerçekleşti mi? Önümüzdeki 3 sene için nasıl planlarınız var?
▶ Hedefimiz, son teknoloji ile donatılan bir üretim tesisini kurmak ve faaliyete almaktı. Bunu başardık.
Yeni hedefimiz, satışlarımızı artırmak ile ilgili. Pazarda bir yer edinmeyi ve bu yerde kalıcı olmayı istiyoruz. Seramiksan’ın, seramik ve vitrifiye alanında Türkiye’de her türlü müşterinin talebine karşılık verebilen yapısı sayesinde herhalde 2, 3 sene içinde hedeflerimizi yakalamış oluruz.
İç Mimarlık Sempozyumu’nda bir sunumla yer aldınız. Bu sunumun konusundan bahseder misiniz?
▶ Sunumda Seramiksan’ın hedeflerini ve yatırımlarını anlattık. Konu iç mimari ile ilgili olunca içmimarlara vitrifiye ile ilgili pratik bilgiler verdik. Dikkat edilmesi gereken konulardan bahsettik. Zaten sınırlı bir süreydi. Mümkün oldukça faydalı bilgiler vermeye çalıştık. Amacımız, kendimizi, vitrifiyeyi ve kullanımına dair seçenekleri sunmaktı.

Bu sempozyumun ana hedef kitlesi öğrencilerdi. Gençler, tasarım süreçlerine ne derece hâkim sizce?
▶ Gençler umut verici. Oldukça ilgililer. Biz de onlara inandığımız için Sempozyım’da yer aldık. Bu etkinliğe katılım gösterenler arasında seramik sektöründen yalnızca Seramiksan vardı. Sanırım bu markamızın pazarda nasıl sıyrıldığının da bir ispatı. İçmimarlarla bir arada olmayı önemsiyoruz. Çünkü dünya değişiyor ve gelişiyor. Türkiye de aynı şekilde. Artık Türkiye’de de bilinçli bir tüketici kesim oluşmaya başladı. Özellikle hanımlar bu konuda eskisi gibi davranmıyorlar. Eskiden banyolar, sadece el yüz yıkanan, bir takım günlük bakımların yapıldığı yerlerdi.
Ancak artık yaşam alanı olarak nitelendiriliyor. Kadın kullanıcılar, nereyse yarım saatlerini kişisel bakımlarına ayırıyorlar ve banyoda vakit geçiriyorlar. Bu nedenle iyi bir banyoya sahip olmak istiyorlar ve de evin diğer bölümleri gibi gözlerine hoş gelen mekânlar yaratmak istiyorlar. Dolayısıyla burada içmimarlara büyük bir görev düşüyor. Bugünün gençleri de bundan 5 yıl sonra bizlerin potansiyel müşterileri arasında yer alacaklar. Sektörü tanımaları, malzeme bilgisi edinmeleri açısından bu tür etkinliklere katılmaları önemli. Biz de onlarla buluşmayı ve bilgi aktarmayı seviyoruz.

Siz ürünlerinizin tasarımına ne kadar yatırım yapıyorsunuz? Tasarım süreçlerinizden ve tasarımcı tercihlerinizden bahseder misiniz?
▶  Genellikle İtalyan tasarımcılarla çalışıyoruz. Her sene Bologna’daki CERSAIE fuarına katılıyoruz. Üretim yapan firmaların ne tür ürünler tasarladıklarını gözlemliyoruz. Bunların hedef pazarlarına ve Türkiye’deki geçerliliklerine bakıyoruz. Dünya trendlerine ayak uydurmak için tasarım ekibimizle birlikte yeni modeller üzerinde çalışıyoruz. Gelişen teknoloji ile karoların üzerine her şeyi basabiliyorsunuz. Artık karonun da bir modası var. Sürekli olarak gelişmeleri takip etmek, fuarlara katılmak, gündemi anlamak, iyi bir tasarım ekibiyle çalışmak gerekiyor. Biz iyi bir ekiple çalışıyoruz. Seramiksan’ın kalitesine en uygun modelleri, tüm parametreleri değerlendirerek ortaya çıkarıyoruz.

Asıl işi tasarım olmayan kişilerle, örneğin ünlü sanatçılarla çalışmak ve özel seriler üretmek ister misiniz? Seramiksan’ın bu gibi çalışmaları var mı?
▶ Şu ana kadar olmadı ama bundan sonra da olmaz diye bir kaide yok. Bu bir konsept meselesi. Önümüzdeki dönemde böyle bir hedefimiz olursa Seramiksan’a en uygun kişilerle çalışabilir, onların diğer disiplinler için ürettiklerini kendi ürünlerimizle birleştirebiliriz.

Yeni dönem hedeflerinizden bahseder misiniz?
▶ Biz vitrifiyede yeni bir oyuncuyuz. Takım sayımızı artırmaya yönelik çalışmalarımız var. Vitrifiyede bir ürünü tasarlayıp üretime almanız 6 ay sürüyor. Bugün bir karar verseniz, bir takım hazırlamak isteseniz, 2016’nın başında üretime geçebilirsiniz. Bizim hedefimiz, 2015 yılının sonuna kadar tüm ürünlerimizi tamamlamak. Her sene 3 veya 4 seri yaparak portföyümüzü genişletmek istiyoruz.