Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Amerikan kirazı ile akçaağacının bükülmesi ve kıvrılmasıyla gerçekleşen muhteşem tasarım

[kutusag=4429]Üç metre yüksekliğinde ve mutluluğun görünmez hafızası anlamını taşıyan “The Invisible Store of Happiness” adlı yaratıcı enstalasyon, adeta ahşap ve işçiliğe bir övgü… Amerikan sertağaçlarıyla gerçekleştirilen ve yapımı üç ay süren bu kurulumda, İngiltere’nin en parlak yeteneklerinden gösterilen iki isim; mobilya tasarımcısı / yapımcısı Sebastian Cox ve sanatçı Laura Ellen Bacon’ın imzaları bulunuyor. İlk olarak, 19-21 Mayıs 2015 tarihleri arasında, Londra’daki Clerkenwell Tasarım Haftası kapsamında, tarihi Aziz John’ın Emri Müzesi önündeki kemerin içinde sergilenen dramatik kurulum, Amerikan yumuşak akçaağaç ve kirazı kullanılarak, el yapımı imal edildi. Buhar yardımıyla bükülen ve daha ince bir yapı içeren çerçevesinde, şekil ve doku olarak adeta bir girdaba akan ve kıvrılan şeritler bulunuyor.

Bu ahşaplarla yapılan deneyi desteklemek ve potansiyellerini kutlamak için Amerikan Sertağaç İhracat Konseyi (AHEC) tarafından destek verilen bu projede İngiltere’nin önde gelen tasarımcılarından biri olan Sebastian Cox ile çalışarak başka kimsenin yapmadığı şekilde ahşap işlerine meydan okuyan Laura Ellen Bacon, sanatsal duyarlılığıyla, söğütten yaptığı harika heykel çalışmaları ile birlikte Sebastian’ın yaklaşımının mükemmel bir tamamlayıcısı. Sebastian Cox, projesini planladıktan sonra Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (LCA) için duyduğu büyüyen tutkusuyla, AHEC’e öneri götürdü. Daha sonra, şiirsel söğüt heykellerine hep hayran olduğu Laura Ellen Bacon’a, projede ona katılmasını teklif etmişti…

“The Invisible Store benim için bir çok şeyin merkezi oldu” diyen Sebastian Cox sözlerine şöyle devam ediyor; “İlk başlarda sadece yapıma olan tutkunun merkezi olarak başladı ama daha sonra, proje geliştikçe, çok daha fazlasının; eğitim, hırs, gurur, geç geceler, buhar, deney, bilinmeyen miktarlar, tutku, bardak bardak çay, küfürler ve daha nicesinin hafıza deposu oldu! Bütününde bugüne dek yapmadığımız kadar büyük bir projeydi ve Laura’nın yaratıcılığı, deneyimi ve sakinliği olmasaydı, başaramazdık.”

Akçaağaç ve kiraz, çoğunlukla tutkalsız birbirine geçmeyle oluşan ve büyük bir yay şeklindeki, buhar görmüş kirazın, el bükümündeki kusursuz marangozluk ve ince işçiliğini gözler önüne sergileyen eliptik şekilli çerçeve içinde işlendiler. Sebastian’ın Woolwich atölyesi yanındaki Thames Nehri’nde ıslanarak geçen zamanda ve karmaşık makine sayesinde, bu katı çerçevenin bileşenleri etkin bir şekilde, şeritler halinde parçalandılar ve esnek yapılı, örülebilir hale dönüştüler. Bu şeritler, bütününde güçlü dış çerçeveye bağlı olacak şekilde, elle, cesurca manipüle edilerek,  adeta bir girdabı andıran doku ve şekle bürünen akış ve bükülmeye büründüler.

“Bir heykeltıraş olarak, bu ağaçlarla mümkün olabilen mükemmel şekilden ve baştan ayağa kıvrımla dengeyi sağlayan bütünlükten çok keyif aldım,” diyen Laura Ellen Bacon ise sözlerine şöyle devam ediyor; “Bunun gerçek bir işbirliği olduğunu biliyorum. Hem Sebastian hem ben, tıpkı iki farklı rengin yeni bir gölge oluşturmak için birleşmesi gibi, biz de, şekil ve fonksiyon dillerimizi birleştirdik. Bana gelince, ben belki bir parfümü karıştırıp bir kabın içine dökmek gibi, biraz katı formda bir kapsama için bir yol bulmayı umuyordum. Ölçek, sağlamlık ve hassasiyeti kullanımımız ile ahşabı özü gibi kullanmak mümkün oldu.”

Cox, İngiltere’nin ormanlık alanlarından elde edilen sürdürülebilir malzeme ile el yapımı mobilya yapımında tanınan bir isim. AHEC’in ilerici araştırmayla yürüttüğü Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (LCA) için duyduğu tutku Cox’u, AHEC’e götürdü. Thinkstep (eski PE Uluslararası) tarafından geliştirilen en son LCA modelleme tekniklerinin kullanıldığı ‘The Invisible Store of Happiness’ enstalasyonu, çevre dostu ve tamamındaki karbon ayak izi, sadece 173 kg CO₂ eşdeğerdir ki bu rakam iPad Air 2’ninkinden bile azdır. Amerika’daki orman kaynakları öyle büyüktür ki enstalasyonun başından sonuna kadar yürüdüğünüz zaman diliminde, burada kullanılan ağaçların yerine yenileri geçmiş.

Cox; “Doğal yenilenme ile ABD ormanlarında ne kadar hızlı yerine konulma olduğunu hesaplamak için, AHEC ve ABD Orman Hizmetleri verilerini kullanabiliriz. Daha önce, Dilek Listesi Projesi (2014 Londra Tasarım Festivali) için kullandığımız kerestenin, Amerikan orman arazilerindeki hızlı geri dönüşümünü öğrendiğimde büyük hayranlık duymuştum. Tasarım topluluğunun, LCA değerlendirmesinden daha çok haberdar olması gerektiğine inanıyorum ve hepimizin tasarladığı ve yaptığı işlerde çevresel etkileri ölçme sorumluluğumuza sahip çıkmalıyız diye düşünüyorum. Aynı şekilde, herkesi satın aldıkları ve evlerine soktukları ürünlerin çevresel etkilerini bilmeye hakları var. Bunun gibi projeler, LCA gibi şeylerin önemini göstermek adına çok önemlidir” dedi.

Bu kurulum için zorlu olan şey, her ikisi de, hem güzel hem de yeterince takdir görmeyen Amerikan sertağaçlarından olan akçaağaç ve kirazı ön plana çıkarmak ve bu iki türü kullanmanın çevresel faydalarıyla iletişim kurarak, onlardan üç boyutlu bir şekil yaratmaktı. AHEC, sert ağacın hem bir malzeme, hem de büyüyen bir kaynak olarak sürdürülebilirliğine dair algılara meydan okumak istiyordu. Bunun sonucunda AHEC, bu iki tutkulu ve ilginç tasarımcı tarafından gerçekleştirilen ve Londra’nın önemli merkezlerinden biri olan Aziz John’ın Emri önündeki kemerde yer alan enstalasyon ile insanların malzemeyi daha iyi anlamalarını sağlayarak, Amerikan sert ağaçlarıyla ilgili kullanımı teşvik etmeyi başardı. Bu anlayış, işçilikten çevresel kaygılara her şeyi kapsıyor.
AHEC Afrika, Orta Doğu, Güney Asya ve Okyanusya Direktörü Roderick Wiles konuyu şöyle yorumluyor; “Bu işbirliği ahşabın niteliklerini kullanıyor. Parçanın dışı onun sertliğini, yapısal niteliklerini anlatırken; iç kısım, onun nasıl esnek, tanımlayıcı, anlamlı ve gevşek kılınabileceğini ifade ediyor. Proje aynı zamanda, ahşabın günümüz yenilikçiliğini kucaklamasıyla birlikte, teknik olarak mümkün olan sınırlarını zorladı.
Sebastian ve Laura bu süreçteki bulgularını yalnızca AHEC ile değil, aynı zamanda stajyer ve öğrencilerden oluşan ekiple de paylaştılar.

Proje bu sayede, çaba odaklı ama keyifli yapım süreci olan verimli bir iş birliği olmasının yanı sıra, eğitim ve savunulan değerlere tanıklık etmenin göstergesi oldu.”

AHEC Hakkında
Amerikan Sertağaç İhracat Konseyi (AHEC), tüm önemli Amerikan sertağaç şirketlerini ve tüm büyük Amerikan sertağaç ürünleri ticari birliklerini temsil eden, ABD sertağaç endüstrisinin lider uluslararası ticaret birliği. AHEC dünya çapında Amerikan sertağaçlarının, 50’den fazla ihracat pazarında tanıtımını yapmaya yönelik, mimar, hazırlayıcı, tasarımcı ve son aşama kullanıcılarına türlerin çeşitliliği, ürünler ve tedarik kaynaklarına dair teknik bilgi sağlamaya odaklanan bir program yürütüyor. Ayrıca, AHEC tam seri teknik yayınlar da üretiyor.

SebastIan Cox Hakkında
Sebastian, antik baltalık tekniğini kullanmasıyla ünlü.  Ağaçları bu şekilde kesmek ve yönetmek, keresteyi daha bereketli bir kaynak haline getirirken, daha sağlıklı ve çeşitlilik gösteren ormanlık alan elde edilmesine de yardımcı oluyor. İşlevsel ama basit formda, göze batmayan, hafif ve dayanıklı ürünler oluşturuyor. Çalışmaları aynı zamanda bağlantı noktalarını gösteren güçlü yapısının dışa vurumuyla, dürüst inşanın savunucusu. Her bir parçayı elle imal ettiğinden, tasarımları CAD programından ziyade, tezgahta şekillendiriyor.

Laura Ellen Bacon Hakkında
Laura Ellen Bacon, Derbyshire’dan yaşayan ve yine orada çalışan bir İngiliz sanatçı. Heykellerinin oluşturulmasındaki manzaralar arasında Chatsworth, Somerset House, Londra ve Roche Court’taki Yeni Sanat Merkezi yer alıyor. Laura aynı zamanda, Sainsbury Merkezi, Norwich (2011), Jerwood Space, Londra (2010) ve Saatchi Gallery, Londra (2013) dahil olmak üzere önemli galeri merkezlerinin, iç tasarım uygulamalarını yarattı.

Clerkenwell Tasarım Haftası Hakkında
Tasarım endüstrisi takviminin en sevilen olaylarından biri olan Clerkenwell Tasarım Haftası, Clerkenwell’in en köklü tasarım topluluğuya birlikte gerçekleşen ve üç gün süren, yıllık bir festival. Altıncı yılında bulunan bu olay, giderek önemini artırıyor ve hem İngiltere hem de uluslararası tasarım topluluğu için mutlaka ziyaret edilmesi gereken bir vitrin haline geliyor. Geçtiğimiz yıl, İngiltere ve dünya genelinden 32.000’den fazla mimar ve tasarımcıları biraraya getiren organizasyona, 250 marka katıldı. Global işletmelerin Clerkenwell’e olan ilgisi bölgeyi, İngiltere’nin en önemli yaratıcılık ve yenilikçilik jeneratörü konumuna getirdi. Londra genelinde kolayca erişilebilir diğer sektörlere de sonsuz bir çeşitlilik sunan Clerkenwell, yeni medya ajansları, grafik ve etkileşimli tasarım stüdyoları ve 200’den fazla mimari ofisin evi haline geldi. Buna ek olarak, Clerkenwell 60’tan fazla tasarım showroom mağazasına ev sahipliği yapıyor.

American Kirazı (Prunus serotIna) Hakkında
Amerikan kirazı öz odunu koyu kırmızıdan, kırmızımsı kahverengiye kadar değişir ve ışığa maruz kaldığında koyulaşır. Bunun tersine, diri odun krem beyazı renginde. Kiraz diri odunu koyulaştırmak üzere buharlanmış olarak veya buharlanmamış olarak temin edilebilir. Odun ince, yeknesak lif yapısına sahipt. Dokusu ince. Doğal olarak kahverengi öz lekeleri ve küçük sakız keseleri bulunuyor.

Amerikan Yumuşak Akağacı (Acer rubrum / Acer saccharInum) Hakkında
Birçok bakımdan yumuşak akçaağaç odunu sert akçaağaç odununa çok benzerdir. Bununla birlikte çok farklı bölgelerde yetişmesinden dolayı bölgesel renk farklılıklarına karşı daha hassastır. Genel olarak diri odunu grimsi beyazdır, bazen koyu renkli öz lekeleri içerir. Öz odun kahverengiden koyu kırmızımsı kahverengiye kadar değişir. Odun genel olarak düzgün liflidir. Kerestesi genellikle renk ayrımı yapılmadan satılır.