Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Mia Luce İdevi̇t Serami̇k Unicera Fuarı’nda yeni̇ markasıyla yer alıyor

İdevit Seramik’in kuruluş hikayesini bizimle paylaşır mısınız?
[kutusol=4521]
Besim ALİŞAN: İdevit, İdeal Seramik olarak 1993 yılında kuruldu ama üretim tecrübesi 1977 yılına kadar uzanıyor. Onursal Başkanımız Sn. Nuri Gönenç, Onur Porselen ile sanayiye atılıp üretime başlıyor ve sırasıyla Anadolu Porselen ve Seranit ile Türk sanayisinin bilinen ve sayılan işadamları arasında yerini alıyor. Geçen süre içerisinde; teknolojiye ve insan kaynaklarına yatırım yapılması, tünel fırın / basınçlı döküm ve kalite yönetim sistemine geçilmesi, ürünlerimize 25 yıl garanti verilmesi, enerji yönetim sistemine geçilmesi, GOST-R Hijven ve uygunluk ve EPD uygunluk belgelerinin alınması, robotic sırlamaya geçiş, TSE Çift Yıldız ile taçlandırılmamız bugünlere gelmemizde mihenk taşlarımız arasında yer alıyor.

Ürün gruplarınızdan bahseder misiniz?
▶ Ürün grubumuz seramik sağlık gereçlerinden yani hela taşları, klozetler, pisuvarlar, bidelerle birlikte lavabolardan oluşuyor. Tabi her biri kendi içersinde farklı alt gruplara ayrılıyor. Tasarım anlamında global bir trend olan ve hijyen faktörünü de ön planda tutan ‘’Rimless’’ kanalsız klozet üretimine de başladık.

İhracat oranlarınız hakkında bilgi verebilir misiniz?
▶ Bugün itibariyle İdevit, kurulu kapasitesi 1 milyon, yaklaşık 4 kıtada 60 ülkede, Türkiye’de ise 7 bölgede koşulsuz müşteri memnuniyeti sunan ve sağlayan bir şirket.

Biz Türkiye’nin hedefleriyle de örtüşen makro hedefler belirleyip, 2023’e kadar bir iş planı çıkardık. Yurt içinde ve yurt dışında nerelerde konumlanmamız gerektiğini oluşturduk. İdevit için belirlediğimiz hedefler çerçevesinde var olan kanallarımızın üzerine ilave olarak dünya genelinde en az 10 farklı ülkede showroom açmayı hedefliyoruz ve bunun çalışmalarına da başladık. Çok kısa zaman içerisinde bunun haberlerini de sektörle paylaşıyor olacağız.İlk showroom’larımızı Kıbrıs, Almanya, İngiltere ve Tunus gibi ülkelerde açıyor olacağız.Toplamda 60 civarında ülkeye hizmet verdik ve ihracat yaptık.Amacımız bu ülke sayısını daha da arttırmak. Türkiye ihracat rakamlarını baz alarak, İdevit olarak 2023’e kadar bunun en az %10’nu yakalamak gibi bir hedef koyduk.Bu hedef doğrultusunda ihracat departmanını tamamen yeniledik.Bu vizyon ve misyonda bizlere katkı sağlayabilecek İngilizce temel olmak üzere farklı yabancı dillere de vakıf arkadaşları bünyemize aldık ve ihracat departmanımızı yeniden kurguladık. Aynı şekilde yurt içinde de yapılanma çalışmalarımız devam ediyor. Eksiklerimizi belirlemiştik, süratli bir şekilde onları gideriyoruz. Yurt içinde de daha bilinir,  aranan ve sektöre yön veren bir marka olma misyonumuzu sürdüreceğiz.

Peki en güçlü olduğunuz pazarlar nereler?
▶ Şu anda Ortadoğu’da ve Balkanlar’da çok güçlüyüz, Avusturalya ve Yeni Zelanda’ya dahi ihracat yapıyoruz. Ana hedef kitlemiz içersinde ürünlerimizi kendi pazarında belli bir noktaya taşıyabilecek her kıtada yer almak istiyoruz.
Dolayısıyla Türkiye’deki seramik sağlık gereçleri ihracat rakamlarına da bakarak ağırlıklı bölgenin merkez Avrupa olduğunu görüyoruz. Özellikle Almanya, İngiltere… Daha sonraki yıllar için hedeflerimiz  Kanada ve Amerika.

Peki Rusya’ya var mıydı ihracatınız?
▶ Rusya’da güçlü bir müşteri kitlemiz vardı diyemeyiz. Ukrayna’da var. Rusya pazarı da bizim için yeni bir pazardı. Orayla ilgili çalışmalara da başlamıştık ancak son yaşanan süreçler bizi sekteye uğrattı. O anlamda kendimizi biraz şanslı hissediyoruz, zira sektörümüzden olup orda üretim tesisi bulunan şirketlerimiz var,  ülkeye girişler durduruldu, belli bir süre gümrükte bekletildi, ürünlerini tekrar Türkiye’ye çekmek zorunda kaldılar. Maalesef bu müessir olaylar yaşandı.

Yurt içi pazarda hedefiniz nedir?Yine 2023 hedefiniz var mı?
▶ Koşulsuz müşteri memnuniyeti anlayışımız çerçevesinde bünyemizdeki organizasyon yapımızı buna göre kurguladık. Yurt içinde de nispeten zayıf olduğumuz ama önemli olan bölgelerde bölge müdürlükleri oluşturduk.

Şu anda 7 coğrafi bölgede, 7 bölge müdürlüğü çerçevesinde, o bölgelerde bizi temsil eden arkadaşlarımız var. Onlar da mevcut olan bayi yapımızın genişletilmesi ve güçlendirilmesi yönünde çalışmalar yürütüyorlar.

Peki önümüzdeki dönemle ilgili beklentileriniz nedir? Yani ekonomik ve siyasi durumu göz önünde bulundurursak geçen yıla göre neler değişti, ne düşünüyorsunuz?
▶ 2015 yılını aslında 2 yıl geriye doğru sararak incelemek daha doğru olur. 4 önemli seçim atlatmış bir ülkeyiz. Bunun yansımalarını 2015’te yoğun olarak hissettik ve 2016’da da devam edeceği yönünde beklentilerimiz var. Bizim ekonomik verilerden de anladığımız 2016, 2015’ten çok farklı olmayacak gibi… Sektörün genel izlenimi bu yönde…

İnşallah daha iyiye doğru gider ama komşularımızda yaşanan sorunlar ülkemizi çok etkiliyor. Ülke olarak iç dinamiklerimiz de ekonomik göstergeleri önemli ölçüde etkiliyor. Devletin aldığı asgari ücret kararı sanayicileri etkiledi. İşçi maliyetlerinde bir artışa sebep oldu. 

Bunlar ürüne yansıyacak mı? 
▶ Kar optimizasyonu kapsamında elbette maliyet artışlarını fiyatlarımıza yansıtmak zorunda kaldık. Yoğun rekabetin yaşandığı sektörümüzdeki düşük kar marjlarını korumak ve devam eden yatırımlarımızı aksatmamak adına bu zorunlu.

Üretimde kullandığınız ithal ürünler var mıydı?
▶ İthal hammadde kullanıyoruz. Türkiye doğal kaynaklarıyla, özellikle seramik üretimi açısından hammadde anlamında zengin bir ülke fakat bazı hammaddeleri ithal etmek durumundayız. Sektör olarak katma değeri yüksek ürünlere yönelmek durumundayız. Seramik federasyonu çalıştayının analizlerini incelediğimizde seramik sağlık gereçleri sektörümüzün aslında doğru yolda olduğunu görüyoruz. Miktar bazında ihracat adetlerimiz son 5 yıl ortalamasında % 4 azalmış olmasına rağmen, parça başı ortalama fiyatımız % 9 oranında artış sağlamış. Özetle daha az satıyor fakat ciromuzu arttırıyoruz.

Peki parça başı yüzde 9 artışın sebebi gerçekten katma değer mi?
▶ Parça başımız artıyor, bu da teknolojiye ve tasarıma yöneldiğimizi gösteriyor. Türkiye seramik sektörünün çok ciddi bir potansiyeli var. İhracat rakamları açısından Türkiye seramik kaplama malzemelerinde dünyada 4’üncü, seramik sağlık gereçlerinde 5’inci sıradayız dolayısıyla bize ciddi anlamda katma değeri olan bir sektörden bahsediyoruz.

Peki bu başarının sırrı ne sizce?
▶ Hammaddenin ülkemizde olması önemli bir faktör. Coğrafi anlamda Türkiye’nin bulunduğu nokta, Asya’yla Avrupa’nın ortası. Bu anlamda yoğun tüketimin olduğu Avrupa’ya lojistik üstünlüğümüz var. Bunların dışında Türkiye’nin bu sektörde yarım asırdan fazla bir üretim tecrübesine sahip.

Tasarımın ne kadar önemi var?
▶ Tasarımın da büyük önemi var. Bunun yanında Türkiye’den bazı şirketlerimiz, yurt dışında belli markalar ile işbirliğine gittiler. Bu da çok önemli bir sıçrama tahtası. Türk seramiği dünyada segmentini yükseltmiş durumda. Dolayısıyla bizler de insan gücümüzü işgücümüzle birleştirip teknolojiye de yatırım yaparak estetik ve fonksiyonel anlamında da ürünler ortaya koyduğumuzda, Avrupa’dan, özellikle de İtalya’dan daha iyi duruma gelebiliriz. Ama bizi etkileyen en önemli unsur enerji maliyetleri… Devletin bazı teşviklerde bulunması bizleri daha da rahatlatacak. Onun dışında markamızı iyi tanıtıyor olabilmek çok önemli bir etken. ‘Turkish Seramik’ diye bir marka oluşturuldu. Seramik Tanıtım Grubu’nun oluşturduğu bir marka bu. İdeal Seramik de bu çalıştaya fedarasyonun bir üyesi olarak destek veriyor, Türkiye’deki diğer üreticiler gibi…
Burada amaç, markaların ötesinde Türk seramiğini dünyaya tanıtmak…

Yeni markanızdan bahseder misiniz?
▶ Yeni markamız doğum sancıları yaşamaya başladı. İlk sinyallerini, ilk ışıklarını Unicera Fuarı’nda veriyor olacağız. Belki fuarda görülen buzdağının görünen kısmı olacak. Mia Luce yepyeni bir marka. Ama sadece bir marka olmanın çok çok ötesinde, İdevit’i füturistik çağa hazırlayan bir marka olacak. Çok iddialı olduğumuz, tasarımlarıyla mükemmel ürünlerden oluşuyor.

Dünyada sayılı satış noktalarında yr alacak ürünler olacak. Bunu gizlilik içerisinde yürüttük ve yürütmeyede devam ediyoruz. Ama inşallah ilk sinyallerini bu fuarda vereceğiz. Bu, Türkiye’yi de katma değer ve tasarım açısından üst noktalara taşıyacak bir çalışma.

Bunun için ne kadar yatırım yaptınız ve tasarımcılarla çalışıyor musunuz?
▶ Bizim kendi bünyemizde bir tasarım ekibimiz var. Onun dışında bu anlamda dünyayı yakından takip eden bir şirketiz. Kendi bünyemizden, kendi içimizden yani İdevit’in eseri olsun istedik. Bazen şu tür sorularla karşılaşıyoruz: Mia Luce global bir marka mı? Türkiye’ye mi geldi? Hayır, bu kendi bünyemizden ortaya çıkan bir marka. Kendi evladımız dememizin sebebi de o… Ciddi alt yapı çalışmaları içindeyiz.
Bu sürecin satış ve pazarlamasını ilgilendiren noktada profesyonel danışmanlık da alacağız.

Segment olarak?
▶ Sadece İdevit değil, Türkiye seramik sağlık gereçleri genel olarak ne üst ne de alt segmente hitap ediyor. Dolayısyla bizi bir anda en üst lige çıkaracak bir çalışma oldu yeni markamız. Buna büyük bir bütçe de ayırdık. Süreci sadece ürün geliştirme olarak görmemek lazım. Pazarlama argümanları açısından da çok özel bir çalışma. 2016 için heyecanlıyız…Buzdağını keşfetmeye hazır mıyız…?

Gelecek feedbackler bizim için çok önemli. Tabi müşterilerimizden veya partnerlerimizden Türk kamuoyundan gelecek sinyaller, bizi daha da heycanlandıracak, daha da motive edecek. İlk defa böyle bir hazırlıkla böyle bir fuara katılacağız İdevit olarak. Yeni markamızın da inşallah hepimiz için iyi olmasını diliyoruz.

Unicera’da özel tasarlanmış bir mekan olacak standımızda. Mia Luce’nin sergilendiği alan, fuar standımızın içinde ama bir inci kabuğu misali gizemi barındıracak.

Eklemek istedikleriniz…
▶ İdevit’i global markalar arasına taşımak adına bugüne kadar yaptığımız tüm çalışmalarımıza hız kesmeden devam ediyoruz.
Geleceğe yönelik en büyük yatırım, bugün kullandığımız kaynakları geleceğe taşıyabilmek, bizden sonraki nesiller için de bu kaynakları kullanılabilir kılmaktır. İdevit markası da bu bilinçten hareketle çevre dostu, insan sağlığına zararsız ve verimli enerji teknolojileri ile üretilen sürdürülebilir inşaat malzemeleri alanında Avrupa’nın en önemli belgelerinden olan Environmental Product Decleration ‘EPD’ ( Çevresel Ürün Beyanı ) sertifikası ile ileri düzeydeki çevre bilincini belgelemiştir.

Ürünlerimizin yaşam döngüsü boyunca Life Cycle Assessment ‘LCA’ çalışması sonucu tüm çevresel etki ve performanslarını beliryeyerek EPD belgesi almaya hak kazanmıştır. Ayrıca global pazarlarda geçerli EPD belgelerinin kayıt altına alındığı The International EPD System ağında, dünyada ve Türkiye’de Seramik Sağlık Gereçleri sektöründe deklerasyonda bulunan ilk firma olma ayrıcalığına sahip olmuştur.  Robotik sırlama yatırımımız ise insan sağlığına gösterdiğimiz hassasiyetimizin ve insan kaynaklı fire oranını azaltarak yine çevre duyarlılığımızın gereği aldık. Bunların ötesinde, TSE Çift Yıldız belgesi ile taçlandırıldık. Mevcut olan standartların ötesinde bir kaliteyi sağladığımız için bu belgeye layık görülerek haklı bir gurur yaşıyoruz. İdevit, kendine katma değer sağlayan ve sektöre yön vererek misyonunu ortaya ortaya koyan bu ve benzeri bir çok çalışma içinde.