Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

YALE TÜRKİYE BÜYÜK YATIRIM BÜTÇESİYLE ÖNÜMÜZDEKİ DÖNEMDE PAZARI HAREKETLENDİRECEK

[kutusol=5010] Yale’nin Türkiye pazarındaki varlığı çok eskiye dayanıyor. Yale’nin Türkiye tarihini anlatabilir misiniz?
Yale’nin sadece Türkiye’de değil, tüm dünyadaki varlığı çok eskiye dayanmaktadır. 1843’te kurulan firmamız, dünyanın ilk kilit firması olmasının yanı sıra bugün hala kullandığımız pim şifre sisteminin de mucididir. Kuruluşunun 99. yılında ülkemizde hizmet vermeye başlayan Yale, Türkiye’nin ilk tescil edilen kilit markası olması nedeni ile halkımızın gözünde farklı bir boyuta taşınmış, uzun yıllar boyunca da pazar lideri olarak kalmıştır.

1980 yılında ise ani bir kararla ülkemizden çıkmış ve 27 yıllık bir ayrılığın ardından 2007 yılında Türkiye’ye yeniden yatırım kararı alarak sektörel faaliyetlerine devam etmeye başlamıştır. Yale, günümüzde dünyanın en çok tercih edilen kilit markasıdır.
Türkiye ekonomisi hakkındaki görüşleriniz neler? Yale için Türkiye ne ifade ediyor? Yale’nin Türkiye için uzun dönem stratejileri neler?
Türkiye’nin kentleşme oranının 1997’deki %63 oranından, günümüzdeki %74 oranına yükselmesi, son 20 yıldaki nüfus artışını da göz önüne aldığımızda, yeni yaşam alanlarının ne derece büyüdüğünün göstergesidir.[kutusag=5011]

Gerek inşaat sektörünün yükselişi gerekse kentleşmenin büyümesi ile birlikte insanlar için güvenlik kavramı daha fazla anlam kazanmıştır. Türkiye’nin GSMH’nın %58’inin inşaat ve inşaatı destekleyen sektörlerden oluştuğunu düşündüğümüzde, bu denli hızlı büyüyen bir inşaat ekonomisinde Yale olarak muhakkak bulunmak gerektiğini görüyoruz. Önceki süreçlere göre şu anda durağan bir dönem içinde olduğumuz bir gerçek.
Burada tabii birçok farklı etkenler mevcut. Birçok uluslararası firmanın geri çekilip temkinli davrandığı bu ortamda Yale olarak biz, gerek ülkemize olan güvenimiz nedeniyle gerekse de uzun yıllardır bulunduğumuz bu coğrafyaya daha iyi hizmet vermek için tedarik zincirimizi genişletmeyi ve ticaretimizi büyütmeyi tercih ettik. Geçen yıla kadar sadece ithal ürün satan bir firmadan, üretimini Türkiye’de de yapmaya başlayan bir yatırımcı şirket profiline dönmeye başladık.

Bugünden sonra da yatırımlarımızı ve çözüm ortaklıklarımızı hızlı bir şekilde arttırarak ürün gamımızı ve üretim hacmimizi genişletmeyi planlıyoruz. 2016’da grup olarak tüm dünyada 8 milyar dolar civarında ciro yaptık ve 2017’den itibaren agresif büyüme hedefi tüm grup olarak karara bağlandı. Dolayısıyla Türkiye’de de ucu açık bir yatırım bütçemiz var. Şirket satınalımı ve üretim konularında ülkemizde daha hızlı büyümek için fırsat kolluyoruz.
Kilit sektörünün sıkıntıları sizce neler?
Dijital kilit konusuna yaklaşım istediğimiz seviyede değil henüz ülkemizde. Dijital kilitlerin de güvenli olduğuna dair bir bilinç yaratmak konusunda gerekenleri yapıyor muyuz, bu konuda bir özeleştiri yapmamız gerekiyor. Sektördeki birçok büyük oyuncu için geçerli olan, ucuz ve güvenilmez Çin malları konusunda şikayet edip duruyoruz ancak bu bilinci yerleştirmek için de çok fazla bir şey yaptığımızı düşünmüyorum. Şöyle düşünelim; siz pazarda yuvarlak karpuz görüyorsunuz, hep yuvarlak karpuz alıyorsunuz yaz gelince. Küp karpuz gördüğünüz zaman “küp karpuz mu olurmuş canım” deyip yuvarlak karpuz almaya devam ediyorsunuz. Tadı aynı, arabanızda taşımak daha kolay, buzdolabınızda daha az yer kaplıyor ve daha kolay kesiliyor ama siz bir kere bile almadığınız için bunları bilmiyorsunuz. Ancak 5-10 yıl boyunca küp karpuz görürseniz, alanların deneyimlerini dinlerseniz, bir yerden sonra güvenip satın almaya yanaşabiliyorsunuz. Bizdeki üreticiler de öyle. Türkiye’deki üreticilerin birçoğu yıllardır hiç değiştirmeden, aynı ürün gamı üzerinden üretime devam ediyor. Dünyada neler çıkmış, neler uygulanıyor, ne gibi yenilikler var yapı sektöründe, bu konuyla pek ilgilenilmiyorlar. Dolayısıyla tüketici de çoğunluk üreticinin onlara sunduklarını görüp azınlığa süpheyle bakıyor.

Bilinci arttırmak için ne yapmak gerekiyor ?
Bilinç arttırmak için öncelikle yılların getirdiği çok katı kalıpları yıkmak gerekiyor. Bu bir günde veya bir yılda yapılabilecek bir şey değil ancak yavaş yavaş da olsa bir şeyler başardığımızı görebiliyoruz. 2016’da bir önceki yıla göre neredeyse 3 kat daha fazla dijital kilit sattık. Elbette %80’inin dijital kapı kilidi olduğu bir İskandinavya ile kıyaslanacak rakamlar değil bunlar ama en azından halkımızın değişiklikleri yavaş da olsa kabul ettiğini gösteriyor.
Yale ürün gruplarından bahseder misiniz?
Güvenlik ve kapı aksesuarı deyince ilk akla gelen kilitler, kasalar, kapı hidrolikleri, asma kilitler, alarmlar gibi bir çok ürün Yale Türkiye ürün gamında bulunmaktadır. Biraz daha detaya girmek gerekirse, Yale’nin ana ürün gruplarını mekanik ve dijital olarak ikiye ayırabiliriz. Bildiğiniz gibi dünyada bir dijitalleşme çağı yaşanmaktadır. Eskiden hayalini dahi kuramadığımız bir çok teknolojik ürün bugün yaşam kalitemizi arttırarak, sağlığımızı koruyarak, güvenliğimizi daha iyi sağlayarak ve daha bir çok aktivitemizi bizim için kolaylaştırarak hayatımızın içine vazgeçemeyeceğimiz bir şekilde girmiş durumda. Artık bir çok gelişmiş ülkede insanlar, kapılarında bulunan dijital kilitler sayesinde anahtar taşımıyor. Bilindik mekanik ürünlerin dışında kalan dijital ürünler birçok yönden kullanım kolaylığı sağlarken aynı zamanda görüntülü ve sesli kayıt, son giren veya çıkan kişilerin bilgilerini hafızada tutmaları gibi bir çok özellikleri sayesinde güvenliğe yeni boyutlar getirmektedir.

İnşaatın yapısına göre sunacağımız ürünlerimiz de farklılıklar gösteriyor. Bir rezidans ile villanın ihtiyaçları farklı. Otel ile devlet dairesinin veya hastanenin de ihtiyaçları farklı. Dolayısıyla inşaatın doğasına uyacak ürünler ile hizmet veriyoruz. Mesela, Futurepark İstanbul, Variant İzmir gibi projelere verdiğimiz dijital kilitler ile ING Bank veya İş Bankası’na verdiğimiz dijital kilitler, Kütahya Devlet Hastanesi’ne ile Karaman Üniversitesi verdiğimiz geçiş kontrol ürünleri aynı değil. Her çeşit projeye uygun ürün sağlayabiliyoruz. Dünyada lider olduğumuz bir diğer ürün grubumuz ise spesifik ihtiyaçlara göre çözümler sunabildiğimiz kasalarımız. Özellikle otel ve yurt projelerinde çok rağbet görüyoruz. Son kullanıcılarımız da ülkemizdeki herhangi bir Bauhaus veya Koçtaş’tan hemen hemen tüm kasa çeşitlerimize ulaşabiliyor.

[kutusol=5013] Yale’yi rakiplerinden farklı kılan yanları neler?
Bu sorunun cevabı aslında Yale’nin 170 yıllık tecrübesinde ve dolayısı ile uzmanlığında saklı. Yaklaşık 2 asırdan beri dünya genelinde kilit sektörünün duayeni olan Yale, sektörün en köklü şirketi olarak da dünyada en çok tercih edilen kilit markasıdır. 125 ülkede 12 binden fazla çalışanı, dünya kilit sektörüne yön veren buluşları ve AR-GE yatırımları ile zamanın teknolojisine uygun katma değerli ürünleri sağlayan bir marka olmamız, diğer markalar ile farklılığımızı net bir şekilde ortaya koymaktadır. Aslına bakarsanız Yale, ürün adı olmuş yani jenerik markalardan bir tanesidir. Klasik anahtar ile o kadar özdeşleşmiştir ki bu tip anahtara “Yale tipi anahtar” denmektedir.

Kullanıcı neden Yale’yi tercih etmeli?
Bir kaç kelime ile ifade edecek olursak; uzmanlık, kalite, hizmet ve tabii ki en önemlisi güvenlik. İnsanlar, kendilerini güvende hissettikleri andan itibaren hayattan zevk almaya başlarlar. Yale olarak bizim misyonumuz da, insanlara bu güvenliği sağlamaktır.

Mesleki yeterlilik belgesi konusundaki düşüncelerinizi alabilir miyiz?
Mesleki yeterlilik belgesinin, sektörde faaliyet gösteren meslek erbabına bir katma değer sağlayacağı kesindir. Yale olarak bizim de Türkiye genelinde yüzlerce servis noktamız bulunmakta ve bir şehirde servis noktamız olarak lanse edeceğimiz firmaları seçerken çok dikkatli davranmaktayız. Marka olarak ürünleriniz ne kadar kaliteli ve standartlara uygun olursa olsun; montaj, servis ve değişimlerde profesyonel hizmet vermeyen kişiler tarafından markanızın tüketici ile buluşmasından kaynaklanan sorunlar aynı zamanda markanıza da negatif şekilde yansıyacağının bilincindeyiz. Ayrıca, mesleğini çok iyi yapan anahtarcıların mesleki yeterlilik belgesi ile uzmanlıklarını taçlandırması, kendilerini hem tüketicinin hem de bizim gibi markaların nezdinde tercih edilen profesyonel meslek erbabı konumuna getirecektir. İnsanların bir ürün alırken aradıkları CE ve TSE belgeleri ne kadar önemli ise, hizmet aldıklarında mesleki standartlarını bilen ve uygulayan meslek erbabına ait Mesleki Yeterlilik Belgesi o derecede önemlidir.

Gelecek dönem hedeflerinizden bahseder misiniz?
Yale Türkiye olarak gelecek döneme ait hedefimiz Türkiye ve Türkiye’ye bağlı olan Türki Cumhuriyetler, Rusya, Belarus, Ukrayna ve Gürcistan’daki pazar payımızı arttırmak olacaktır. Önümüzdeki dönemlerde ülkemizdeki üretimimizi arttırmayı, yeni yatırımlar ve şirket satınalmaları ile büyümeyi planlıyoruz.

Türkiye’ye bağlı ülkelerdeki pazar payımızı arttırmamızın aynı zamanda ülkemizin ihracat rakamlarına da olumlu yansıyacağının bilincindeyiz. Örneğin, güncel olarak bu ülkelerde 100’den fazla Türk inşaat şirketi faaliyet göstermektedir. 1988 yılından bu yana 40 milyar TL’yi aşan bir iş hacminden bahsediyoruz. Dolayısıyla Yale Türkiye’ye bağlı olan bu ülkelerdeki inşaat sektörüne yönelik işçilik ve marka değerimiz oldukça yüksek konumda olmakla birlikte, bu durum zaman geçtikçe yükselen talep artışına istinaden bizlere pozitif olarak yansımaktadır.  Bu ülkelerden aldığımız bayilik tekliflerini de değerlendiriyoruz.