Tüketicilerin konut satın alma eğilimi ve tercihlerini gösteren ING Mortgage Barometre’nin Aralık 2011 sonuçları açıklandı. ING Bank’ın İstanbul Bilgi Üniversitesi ve IPSOS işbirliğinde gerçekleştirdiği ING Mortgage Barometre, Kasım ayındaki 2 puanlık yükselişin ardından Aralık ayında 2 puanlık düşüş göstererek 76’yı gösterdi.
Aralık ayı boyunca gerçekleştirilen görüşmelerde, tüketicilerin konut satın alma eğilimleri ve tercihleri, bu tercihleri etkileyen dinamikler ve ekonomi ile ilgili beklentileri ölçülerek, konut piyasasının nabzı tutuldu.
Barometre’nin Aralık ayı sonuçlarına göre piyasa koşulları değerlendirildiğinde mevcut durumu konut alımı için uygun bulanların oranı geçen aya oranla 1 puanlık yükselişle yüzde 34 olarak gerçekleşti. Diğer taraftan gelecekte konut satın alma isteği yüzde 54’lük bir seviyede gerçekleşerek önceki aya benzer bir sonuç verdi. Ankete katılanların yüzde 79’u bir yıldan sonra ve daha uzun vadede ev almayı planladıklarını belirtti.
BANKA KREDİSİ YİNE ÖNCELİKLİ
ING Mortgage Barometre’nin Aralık 2011 dönemi sonuçlarında öne çıkan bir diğer başlıksa konut satın alırken kullanılacak kaynaklarla ilgili. Buna göre, konut satın alınırken kullanılacak kaynaklar listesinin başında Aralık ayında da kredi, özellikle de banka kredisi yer alıyor. Banka kredisine olumlu bakanların yüzde 56’sı, evin değerinin yüzde 50-70 arasını kredi ile karşılamayı düşünüyor. Bu oranın geçen aya göre anlamlı derecede arttığı gözleniyor. Mevcut oturulan ev satın alınırken en fazla kullanılan finansman yöntemi, geçmiş dönemlerde olduğu gibi yine kişinin kendi birikimleri ve önceki yatırımları oldu.
ORTALAMA EV FİYATI 111 BİN TL
Çalışmaya katılan tüketiciler, Aralık ayında krediye aylık ödenebilecek ortalama taksit tutarının 1.088 TL olduğunu belirtti. Bir önceki ay aylık taksit tutarı 998 TL olarak belirlenmişti. Ortalama olarak 76 aylık vade ile ev tercih edilirken, alınması düşünülen ev fiyatı ortalama 111 bin TL olarak öne çıktı. Kasım ayında ortalama değer 106,7 TL idi.
Tüketiciler konut tercihlerini sıfır daireden yana kullanırken, hedef kitlenin yüzde 62’si bizzat kendisine veya eşine ait bir konutta yaşamakta olduklarını ve mevcut konutlarını ortalama 11 yıl önce satın aldıklarını belirtti.