Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

Dünyanın en yüksek A-Şekilli Pilonu Doka ile tamamlandı

Vladivostok, 2012 yılının Eylül ayında, Asya-Pasifik Ekonomik Forumu zirvesine ev sahipliği yapmış ve bu büyüklükte bir organizasyon için Vladivostok’un altyapısının geliştirilmesine ihtiyaç duyulmuştur. Bu hedefe yönelik uygulamaya konan projelerden olan 4 şeritli otoyol köprüsü, adayı anakaraya bağlamak için inşa edilmiştir. 320 metrelik kule yüksekliği (Eyfel Kulesi’nin çelik yapı yüksekliğinden 20 metre uzun) ve 1.104 metre serbest açıklığı ile bu köprü bir seferde iki dünya rekoru kırmıştır. Mostovik İnşaat şirketi, bu projede kulenin anakara üzerinde zamanında tamamlanması sorumluluğunu almıştır. Dünyanın en yüksek A-şekilli kulesine 2012 yılı başına kadar kısa bir zamanda sahip olmak için, Mostovik, Doka‘dan yüksek performanslı ve güvenilir bir kalıp çözümü ile yoluna devam etmeye karar vermiştir. Kararın alınmasında Doka’nın son 50 yıl içerisinde tüm dünya üzerinde elde ettiği altyapı projeleri deneyimi ve özellikle Çin’de inşa edilmiş olan 306 metrelik A-şekilli Sutong Köprüsü kulelerindeki başarılı çözüm ortaklığının etkili olduğu belirtilmiştir.

SERİ İŞ, HIZLI İNŞA FAALİYETİ ve DOKA

Vladivostok projesinde kalıp planlamasını zorlayan sadece geometrisi olmamıştır. Coğrafik konumunun getirdiği zorluklardan, kış aylarında sık sık görülen fırtınalı hava ve aşırı soğuk, bu yapı üzerinde önemli bir etki faktörü meydana getirmiştir. Bu nedenle işin başından beri, Mostovik bu yapı üzerinde seri bir iş programına uygun olacak şekilde hızlı bir inşa faaliyetinin gerçekleşmesinin, bu projedeki en önemli etken olduğunu belirtmiştir. Doka, 650 m² Top 50 Kalıp sistemi ile kendinden tırmanan kalıp çözümü planlanmıştır. Yüksek uyumluk kapasitesi ile SKE50 Otomatik Tırmanır Kalıp Sistemi, boşlukların önemli olduğu kule ayakları bölgesinde, SKE100 ise yüksek yük taşıma kapasitesi ile dış perdelerde ideal bir çözüm olmuştur. Her konsol 10 tonluk taşıma kapasitesi ile kalıp sisteminin 7 farklı platform seviyesinde, vinçsiz bir şekilde kaldırılması için ideal bir şekilde boyutlandırılmıştır.

HER TÜRLÜ OLUMSUZ HAVA KOŞULLARINA RAÐMEN KALIPLAMA

Tırmanma sistemi her zaman yapıya sabitlenerek, vinç kullanılmadan, her türlü hava şartında güvenli bir şekilde tırmanması sağlanmıştır. Projede, optimum mukavemetli beton elde etmek için düzenlenmiş olan çok sıkı yönetmelikler nedeni ile yenilikçi bir kalıp mühendisliğini zorunlu kılmıştır. Yerinde döküm betonun kalıp sökülmeye başlanmadan kapalı kalıp sistemi içerisinde 4 günlük priz süresini tamamlaması gerekmekmiştir. Hatta son derece düşük sıcaklıklarda bile yüksek kalitede beton yerleşimi sağlamak için, Doka tüm yedi platform düzeyini de sağlam bir destekleyici branda sistemi içine almış ve yedi bölümden oluşan bir çatı inşa etmiştir. Çalışma bölgesi bu yapı ile çevrilmiş ve kışın ısıtılmasına imkan sağlamıştır. Ortam sıcaklıklarının tekrar yükselmesi ile donatı demirlerine pozisyon aldırmak amacıyla manevra yapılması gerektiği zaman, çatının bağımsız tek bir bölümü tekerlekler üzerinde diğerinden ileriye bir adım kaydırılmıştır. SKE sisteminin değişik geometrilere ve eğim açılarına uygulanabilirliliği ile kule ayağı kesitlerinin 13 metrelik ilk dökümden, 71 numaralı kesitte 7,5 metreye küçüldüğü bu proje için büyük bir avantaj olmuştur. Buna ek olarak duvar kalınlığı da 2.0 metre ile 0.75 metre arasında kademeli olarak azalmaktadır. Her beton kesitinde adaptasyon, teleskobik platformlar ve indirgenebilir-kiriş kalıbı kurulumu sayesinde, hızlı ve basittir.

DOKA TARAFINDAN 7/24 DESTEK

Ana Yüklenici Mostovik, kalıp çözümünün tam zamanında teslimatından etkilenmiş ve özellikle iyi saha desteğinden memnun kalmıştır. Tüm kalıplama işlemlerinin sorunsuz ilerlemesini sağlamak için, iki Doka formeni ve bir Doka mühendisi saha ekibine an ve an destek için hazır bulunmuştur. Zaman baskısının yüksek olduğu şantiyede, devasa kule yapısının önceden planlanmış olan 1 haftalık beton döngülerine sadık kalabilmek için gece-gündüz vardiya sistemi ile çalışılmıştır. Bu proje tüm dünyadaki Doka müşterilerinin, Doka’nın yerleşmiş know-how dağarcığına ve profesyonel desteğine güvenebileceğine başka bir örnek olmuştur.