Yeni tasarım ve içeriğiyle okurlarıyla buluşan Türkiye’nin en köklü inşaat dergisi olan İnşaat Dünyası dergisi, Türkiye’nin lokomotif sektörü olan inşaat ve yapı sektörünün uluslararası gelişimini ana misyonu olarak görür ve yıllardır ödün vermediği yayıncılık çizgisini sürekli geliştirerek bu misyonu gerçekleştirmeyi hedefler.

KDV düzenlemesi tüketicileri teşvik edebilir

Balcı Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Yüksel Balcı, Balcı Grubu’nun inşaat, madencilik, beton sanayi, ağır iş makineleri ve medya sektöründe faaliyet gösterdiğini belirterek, Fixkim’in 2004 yılında grup bünyesine katıldığını kaydediyor. Fixkim’in bugün yapı harcı ve kimyasallarında yüze yakın ürün grubuna sahip olduğunu vurgulayan Balcı, 10 bin metrekarelik alanda üretim yaptıklarını ve 2010’un üçüncü çeyreğinde yapı harçları üretimi anlamında ilk 3 üreticisi olmayı hedeflediklerini dile getiriyor.

Fixkim markası, sektörde hangi anlamları taşıyor?

Yüksel Balcı: Fixkim’in kuruluşunun 2. yılında bayii ve ustaları baz alarak bir marka araştırması yaptık. 500 kişi üzerinde yapılan bu araştırma sonunda geleceğimizi şekillendirecek birçok bilgilere ulaştık. Örneğin marka bilinirliğinde ülkenin batısında çok yüksek bir orana ulaşmamıza rağmen doğu bölgesinde bu yüzde çok düşük kalıyordu. Ulusal bir marka olmayı hedeflediğimiz için özellikle marka bilinirliğimizin düşük olduğu bölgelerde 1 yıl içerisinde 12 seminer gerçekleştirdik. Bu seminerlerimizi her yıl aynı sayıda olmasa da periyodik olarak tekrarlıyoruz. Daha çok ürün tanıtımlarımızı öne çıkardığımız bu seminerlerin marka değerimize bugün çok şeyler kattığını gözlemliyoruz. Fixkim, ilk yıllarında bilinen markalar içerisinde ustalar tarafından herhangi bir marka olarak görülüyorduysa da uzun zamandır her satış noktasında Fixkim ürünleri usta dostu olmayı başarmıştır. Geçtiğimiz yılsonunda yaptırdığımız marka araştırmasında ise, Fixkim markasının kullanıcılar açısından kalite beklentilerini tamamlamış, kolay ulaşılabilen, uygulamalarda doğru çözümler üretebilen, ürünün arkasında kurumsal bir şirket olduğu bilinciyle tercih edilen ürün anlamlarını taşıyor diyebilirim.

Hangi ürün gruplarını barındırıyorsunuz?

Yapı harçlarında, ısı yalıtım harçları ve likit katkıları, su yalıtım harçları ve likit katkıları, kaba inşaat harçları ve katkıları (hazır sıvalar, kalıp yağı, son kat macun, örgü harçları vb.) tamir harçları, derz dolgu harçları, yapıştırma harçları, ve butik ürün harçlarını ürün grubumuzda barındırıyoruz. EPS-strafor olarak 10 – 34 densite aralığında EPS üretimi, Mantolamaya yönelik yalıtım levhaları, söve sektörü için yüksek densite EPS üretimi, asmolen, oluklu levhayı sıralayabiliriz. Ayrıca bu yıl içerisinde alçı ürünlerimizi ve söve çeşitlerimizi de sektörümüzle buluşturduk.

Elbette bu gün en iddialı olduğumuz ürün grubumuz mantolama paketimiz. A’dan Z’ye mantolama paketi üreten birkaç şirketten birisiyiz. Ayrıca mantolama paketimize uygulama koşullarına bağlı kalmak şartıyla bina ömrü kadar garanti veriyoruz. Yine Türkiye’nin en bilinir boya üreticilerini fason üretici sorumluluğunu taşıyoruz. Kalitemizi, kaliteyle buluşturmaktan ayrı bir gurur taşıyoruz.

Ayrıca altını çizerek şunu belirtmek istiyorum; Fixkim’de bilinen ya bilinmeyen bir ürün talebi olduğunda “Bu ürün üretim bandımızda yer almıyor” kısaca “yok” kelimesi bizim sözlüğümüzde yer almıyor. Makine parkımız, hammadde çeşitliliğimiz, çalışan profilimiz, Laboratuar altyapımız bu felsefe üzerine konumlanmıştır. Ürün grubumuzun zenginliği altında yatan temel anlayış budur.

Ürünlerinizle sektöre getirdiğiniz yenilikler nelerdir?

Bilinen ürünlere getirdiğimiz yeniliklerin yanı sıra sektörün ilk defa tanıştığı ürünleri de sektörümüze kazandırdık. Bu yenilikleri ortaya çıkarırken kullanıcının optimum maliyetlerle çözüm sağlayabilmesini hedefledik. Örneğin zemin uygulamalarında kullanılan “Şap”. “Fixkim Hafif Şap” olarak geliştirdiğimiz bu ürün bilinen şaplara göre metrekare tüketimi yüzde 20 – 22 aralığında daha az kullanılıyor. Kısa zaman içerisinde bu oranı normal şap tüketimine göre yüzde 37 – 39 aralıklarına çekeceğiz. Hafif şap ürünümüz bina yükünü azaltırken kullanıcı için işçilik ve maliyet avantajı sağlıyor.

Kaba inşaat sektörüne getirdiğimiz diğer bir yenilik ise “Fixteksıva” olarak tescillendirdiğimiz hazır sıva ürünümüz. Fixteksıva’yı diğer sıvalardan ayıran en büyük özellik boyaya hazır bir yüzey elde ediliyor olması. Yani bir ustanın artık kaba sıvadan sonra tekrar ince sıva kullanmasına gerek kalmayan bir avantaj sağlıyor. Dolayısı ile Fixteksıva, hem zamandan hem işçilikten hem de maliyetten kullanıcıya tasarruf sağlıyor. Yine ustaya uzun çalışma süresi tanıyan seramik yapıştırıcımız, eski ve boyalı yüzeyler için geliştirdiğimiz EPS-XPS levha yapıştırma harcımız, söve yapıştırma harcımız, sıvalı levha ve yüksek katlar için kullanılan yapıştırma harcımız, ağrı yüklerin sabitlenmesinde kullanılan çok yüksek dayanıma sahip akışkan grout harcımız şu anda aklıma gelen sektöre avantajlar sağlayan yeniliklerimiz.

Yakın zaman içerisinde inşaat sektöründe hareketliliğin arttığı gözlemleniyor. Firmanıza bu hareketliliğin yansımaları oldu mu?

Elbette inşaat sektöründeki bu hareketlilik bizlere de yansıdı. Siparişlerde hızlı bir artış ve mal teslim temrinlerinde önemli ölçüde kısalmalar olarak bu hareketlilik karşımıza çıktı. Bunu doğal karşılıyoruz, çünkü yaşanan durgunluktan dolayı böyle bir patlamanın yaşanacağını biliyorduk. Açıkçası bu duruma çok hazırlıksız yakalanmadık. İnşaat sektöründe kriz döneminde yaşanan pasif çalışma süresince fabrikamızı tam kapasite olarak ve tüm riskleri göze alarak stoka çalıştırdık. Bugün bu taleplere verdiğimiz hızlı dönüşün arkasında aldığımız bu riskin ne kadar da doğru olduğunu görüyoruz. Elbette en önemli dileğimiz şu an da yaşanan hareketliliğin devam etmesi.

2010 yılı için, üretim, satış, büyüme, kapasite yatırım hedefleriniz neler? Krizin etkisinden sıyrılmanın beklendiği bu yıl firma olarak nasıl bir yol izleyeceksiniz?

2009 yılı son çeyreğinde 2010 büyüme planlarımızı yaparken en çok önem verdiğimiz konuların başında bayii yapılanması dışında dev projelerde de yer almak geliyordu. Hem EPS hem de yapı harçlarında tamamlayacağımız yatırımlarla bayilik sisteminin dışında, projelerde de önemli bir pazar payına ulaşacağımızı öngörebiliyoruz. Ürünlerimizin tamamına yakın bir kısmında TSE ve CE belgelerini almamızın yanı sıra birçok resmi kuruluşun (TOKİ, KİPTAŞ, ERDEMİR vb.) ürün kabul belgesini de almış bulunuyoruz. 2010 yılının ilk yarısında mevcut kapasite artışımızın sağlamamızla birlikte proje bazında da söz sahibi olmak en büyük hedefimiz. Bu hedefi gerçekleştireceğimizi de şu an da attığımız imzalarla görebiliyoruz.

Türkiye’de sektörünüzde yabancı ortaklıklar son dönemde artış gösterdi. Sizin herhangi bir yabancı ortak arayışınız var mı?

Ülkemize dış yatırımların gelmesini ekonomimiz için çok önemli olduğunu düşünüyorum. Özellikle bu yatırım finans sektöründen çok reel sektöre geliyorsa benim açımdan çok daha sevindirici. Yabancı yatırımcı öncelikli olarak kalitede rekabetin artmasını sağladığı gibi hiçbir standarda sahip olmadan üretim yapan merdiven altı üreticileri de çıta yükseltmeye zorluyor. Ülkemizin deprem kuşağında olduğunun yediden yetmişe herkesçe bilinmesiyle artık inşaat malzemesinde kalite 1 numaralı argüman oldu. Yabancı yatırımcıların bu noktada ülkemiz inşaat sektörüne kayıtsız kalmasını elbette düşünemeyiz. Firmamıza da İtalya kökenli bir üreticiden görüşme teklifi geldi. Ancak şu aşamada biz herhangi bir ortaklığa sıcak bakmıyoruz.

En büyük alıcı olan ve krizden olumsuz etkilenen AB pazarı dışında krizde rotanızı yeni pazarlara kırdınız mı? Gelecek için düşündüğünüz pazarlar var mı?

Fixkim olarak ürünlerimizin yurtdışına ihracatından daha çok komşu ülkelerde fabrika kurmakla ilgileniyoruz. Bu anlayış doğrultusunda Kafkasya ve güneydoğumuzda bulunan ülkeler üzerinde odaklanıyoruz. Bu ülkelerin başında ise Irak ve Suriye geliyor. Komşu ülke İran’da ise temsilciliğimiz bulunuyor.

Isı yalıtımı alanındaki konumlanmanızı bize açar mısınız?

Elbette. Fixkim şu anda günlük 1200 metreküp EPS üretimiyle sektörün önde gelen üreticileri arasında. Isı yalıtımı, sektördeki deyimiyle mantolama konusunda, Fixkim, alanında entegre üretim yapan ilk şirket. Kendi markamız altında sektöre sunduğumuz mantolama paketimizin yanı sıra ülkemizin önde gelen dış cephe kaplaması yapan firmaların da en güvenilir fason üreticisi olmayı başardık. Fixkim, binalarda ısı yalıtımı konusuna ticari yaklaşımının yanı sıra ulusal bir bakış açısıyla da yaklaşıyor, gerçekleştirdiği yalıtım projeleriyle de ülkemize önemli boyutlarda katma değer sağlamaya çalışıyor.

Isı yalıtımı inşaat projelerinde yönetmeliklerle zorunlu hale getirilmişse de devletin bu alanda attığı adımlar halen yetersiz. Bakanlık verilerine göre ülkemizin yalıtımsızlıktan kaynaklanan enerji açığının 7,5 milyar dolar olduğu tespit edildi. Bu kadar büyük bir kaybın kısa zamanda telafi edilmesi ise olanak dışı görünüyor. Elbette bu büyüklükteki bir rakamsal kaybın telafisi de nispeten mümkün.