Hande Baloğlu Toker HP Türkiye’nin sürdürülebilirlik stratejisini anlattı
“HP olarak büyümeyi tüketimden ayrıştırmak gerektiğine inanıyoruz. Artık al, yap, sat, tüket ve at dönemi bitti” diyen HP Türkiye ve Ortadoğu Sürdürülebilirlik Müdürü Hande Baloğlu Toker, sürdürülebilirlik alanındaki yaklaşımlarının detaylarını İnşaat Dünyası’na anlattı.
HP Türkiye’nin sürdürülebilirlik alanındaki politikasını genel hatlarıyla özetler misiniz? Firmanızın sürdürülebilirlik politikası hangi temeller üzerine kurulu?
Sürdürülebilirlik, içinde bulunduğumuz çağın en önemli unsurları arasında. Bir ürünün tasarımından üretimine ve ömrünü tamamladıktan sonra geri dönüşümüne kadar çevresel etkileri azaltmak için sürdürülebilirlik politikalarımızla paralel bir şekilde geniş ve kapsamlı bir strateji izliyoruz. Operasyonlarımızda enerji verimliliğine, atık seviyesinin düşük olmasına ve ürünlerin geri dönüşümüne önem veriyoruz. İnsana ve çevreye karşı sorumlu bir teknoloji şirketi olarak, kuruluşumuzdan bugüne çevre konusunda birçok program ve süreç geliştirdik.
Sürdürülebilirlik stratejimizi gezegen, insanlar ve toplum olarak üç alanda şekillendiriyoruz. Geri dönüşüm, enerji verimliliği ve emisyon azaltımı, stratejimizin gezegen tarafını oluşturuyor. İnsanlar başlığında ise çalışanlarımız, iş ortaklarımız ve tedarik zincirimizi kapsayan büyük bir ekosistemi ele alıyoruz, çeşitlilik ve dâhil etme gibi konular üzerinde de çalışmalar yapıyoruz. Çeşitliliği şirket kültürünün ayrılmaz bir parçası olarak görüyoruz. Farklı görüşlere sahip, farklı yaş ve cinsiyet gruplarındaki kişilerin bir araya gelmesinin yaratıcılığı artırdığına inanıyoruz. Şirketimizdeki kadın çalışan ve yönetici oranlarımız yüzde 55. Çalışanlarımızın yüzde 15’ini de Z kuşağı olarak tanımlanan 20’li yaşlardaki genç çalışanlar oluşturuyor.
Toplum kısmında ise çevre ve eğitim alanlarına odaklanarak gerçekleştirdiğimiz kurumsal sosyal sorumluluk projelerimiz var. Çevre alanında kıyı temizleme ve yeşil ofis gibi çalışmalar gerçekleştiriyor ve artık bütün etkinliklerimizde karbon ayak izimizi sıfıra indirmeye dikkat ediyoruz. Eğitim alanında, ERTEV ile HP Maker Bus Projesi kapsamında 13 köy okulunda, 3 binden fazla çocuğa, STEM – robotik ve kodlama eğitimi verdik.
Sürdürülebilirlik alanındaki başarılı çalışmalarıyla öne çıkan HP Türkiye, WWF Türkiye’nin programına katılarak, “Yeşil Ofis Diploması” aldı. Bu başarıya sizi götüren çalışmalar ve süreç hakkında bilgi verir misiniz? Tasarruf ve iyileştirme kapsamında ne tür adımlar attınız?
WWF Türkiye’nin ofislerde uyguladığı tasarruf ve iyileştirme programı olan Yeşil Ofis Diploması’nı almaya hak kazandık. Bu doğrultuda çalışmalarımızı, WWF Türkiye’nin doğal kaynakların tüketimi, işlevler ve çalışan bilincinin artırılması olmak üzere üç başlık altında topladığı kriterler doğrultusunda gerçekleştirdik. Karbon emisyonu azaltımı, enerji tasarrufu, yenilenebilir kaynaklar, doğal kaynakların bilinçli kullanımı ve yaşam tarzının değiştirilmesi konusunda farkındalık yaratmayı amaçlayan program çerçevesinde, ofis içerisinde atıkların yönetilmesini ve ayrıştırılmasını sağladık. Birçok kurumsal etkinliğimizin karbon ayak izini hesaplayıp sıfırladık. Böylece Sıfır Karbon Etkinlikler ile hem çevresel ayak izimizi azalttık hem de bu konuda farkındalık yaratılmasına katkıda bulunduk.
Sürdürülebilir çevre politikanız kapsamında bugüne dek hayata geçirdiğiniz diğer çalışmalar hakkında da bilgi verir misiniz?
Sürdürülebilir çevre politikamız kapsamında; geri dönüşüm, enerji verimliliği ve emisyon azaltımı en çok odaklandığımız konular arasında yer alıyor. Bu doğrultuda 1991 yılında başlattığımız HP Gezegen Ortaklığı isimli bir programımız var. Bu program aracılığıyla ücretsiz olarak müşterilerimizin kartuş tonerlerini ve donanımlarını topluyoruz ve geri dönüştürüyoruz. 1991 yılından bugüne kadar küresel olarak 1,7 milyon ton donanım ve sarf malzemesi toplandı ve geri dönüştürüldü. 2016 yılından bu yana ise 820 milyon adet kartuş toner geri dönüştürüldü ve bunlardan 4,2 milyar adet yeni kartuş toner üretildi. Kartuş toner, yazıcı ve PC’lerin yanı sıra plastik şişe de topluyoruz. Çevre konusundaki en büyük sorunlardan bir tanesi plastik. Bu noktada da ‘ocean bound plastic’ dediğimiz karadan kıyıya ve oradan okyanusa gitmesi muhtemel plastik şişeleri topluyoruz, geri dönüştürüyoruz ve kartuş, toner, bilgisayar ve yazıcı gibi ürünlerimizde kullanıyoruz.
Enerji verimliliğini arttırmak küresel iklim değişikliği ile mücadelede başat bir faktördür. Bu kapsamda, ürünlerimizin enerji kullanımını 2010 yılından bu yana ortalama olarak yüzde 50 azalttık. HP’yi daha verimli, döngüsel ve net sıfır karbon ekonomiye liderlik etmek için dönüştürmek, iklim değişikliği ile mücadelemiz ve Sürdürülebilir Etki stratejimizin merkezindedir. HP, 2020 yılında 7. kez CDP Climate’in “A” listesine seçilmiş ve iklim, orman, su ve tedarikçi katılımı lideri alanlarında dört kez “A” puan alan tek şirket olmuştur. Ayrıca küresel olarak Nisan 2021 içerisinde karbon emisyonları, döngüsellik ve ormanlar odağında iklim değişikliğiyle mücadele planlarımızın ana hatlarını duyurduk ve okyanusların korunmasından orman restorasyonuna kadar birçok konuda oluşturduğumuz iklim ortaklıklarını tanıttık. Bu çerçevede, 2040’a kadar HP değer zincirinde net sıfır sera gazı (GHG) emisyonuna ulaşmayı ve HP değer zinciri GHG emisyonlarını 2030 yılına kadar yüzde 50 azaltmayı hedefliyoruz.
Tüm Türkiye olarak bizler de yakın zamanda ormanlık alanlarda gerçekleşen yangınların acısını derinden hissettik. Bu yüzden HP Türkiye olarak orman yangını felaketinin önlenmesine ve yangın sonrası rehabilitasyona yönelik 2 önemli projeyi hayata geçiriyoruz. TEMA Vakfı ile birlikte HP Türkiye Hatıra Ormanı’nı kuracağız ve bu ormanın 3 sene boyunca bakımını üstleneceğiz. HP gönüllüleri de fidan dikimine ve bakım çalışmalarına katılarak destek olacak. Ek olarak dünyadaki tüm HP çalışanlarına açık bir kampanya başlatıyoruz. HP TEMA Global Giving Campaign çerçevesinde HP çalışanlarının yaptığı bağış kadar tutarı HP Foundation da bağışlayacak ve bu bağışlar yaraların sarılması için kullanılacak.
İş yapış şeklinizi sürdürülebilir bir model üzerine kurgulamak firmanıza ne tür kazanımlar sağlıyor?
İklim, insan hakları ve dijital eşitlik konusunda attığımız adımlar, sadece işimiz için değil gezenimiz ve toplumların geleceği için yapılması gereken doğru şeylerdir. Toplumun yüzleştiği en büyük zorluklardan bazılarını ele almak için attığımız adımlar, işimizde yeniliği ve büyümeyi teşvik ederken aynı zamanda topluluklarımızı güçlendirecektir. Günümüzde satın alma kriterleri değişti. Artık müşteriler işbirliği yaptıkları üreticilerin sürdürülebilirlik alanındaki faaliyetlerini de dikkate alıyor ve satın aldıkları ürünün sürdürülebilir olmasına özen gösteriyor. Bu doğrultuda kendi iç çalışmalarımızın yanı sıra iş ortaklarımızın sürdürülebilirlik alanındaki çalışmalarını desteklemek adına çalışmalar yürütüyoruz. Yakın zamanda HP Amplify Impact programımızı tanıttık. Bu program kapsamında daha döngüsel ve düşük karbonlu bir ekonomiye güç vermenin yanı sıra daha çeşitli, kapsayıcı ve eşitlikçi tedarik zinciri oluşturmak adına iş ortaklarımızla birlikte çalışmayı hedefliyoruz. Ekosistemimizin yüksek bir gücü ve erişim imkânı var. Bu yolculuğumuza iş ortaklarımızı da dâhil ederek daha sürdürülebilir ve adil bir dünya için birlikte çalışabiliyoruz. HP Amplify Impact programına katılan iş ortaklarımız, şirketimizin yatırımlarından ve inisiyatiflerinden faydalanırken kendi uygulamalarını da gözden geçirebiliyor.
Sürdürülebilirlik gelecek vizyonunuzda nasıl bir yere sahip? HP Türkiye olarak sürdürülebilirlik ve çevre politikalarıyla ilgili bundan sonrası için ne tür hedefler belirlediniz?
HP olarak büyümeyi tüketimden ayrıştırmak gerektiğine inanıyoruz. Artık al, yap, sat, tüket ve at dönemi bitti. Bu noktada döngüsel ekonomi prensipleri çerçevesinde iş yapış şeklimizi değiştirmeliyiz. Artık daha çok geri dönüşüm yapmalıyız ve geri dönüştürdüklerimizi yeniden üretimde kullanmalıyız. Sürdürülebilirlik politikamız kapsamında yeniden kullanıma teşvik etmenin yanında güncelleme, yeniden kullanma ve onarım süreçlerimizi bu yaklaşımla dönüştürmeye devam edeceğiz. 2025’e kadar ürünlerimizin plastik geri dönüşüm oranını yüzde 30’a çıkarmayı, ürünlerin emisyon yoğunluğunu ise yüzde 30 azaltmayı hedefliyoruz.
Firmanızın mottosu: 2030 vizyonumuz; dünyanın en sürdürülebilir ve adil teknoloji şirketi olmak.
Sürdürülebilirlik stratejiniz: HP, önümüzdeki on yılda iklim değişikliğinin tersine çevrildiği, insan haklarının evrensel olarak korunduğu ve dijital eşitliğin herkes için fırsatları demokratik hale getirdiği yeni bir ilerleme çağını temsil edecek.