Demir çelik sektörünü dijitalleştiren pazaryeri platformu Proemtia hedef büyüttü
İş Bankası iştiraki olarak 2023 Nisan ayında endüstriyel ürün ticaretinin pazaryeri hedefi ile yola çıkan Proemtia, dijitalde demir çelik alışverişine yön veriyor. Proemtia Genel Müdürü Umut Feyzioğlu, “Proemtia demir çelikten sonra alüminyum sektöründe de hizmet vermeye başlıyor. Yıl sonu işlem hacmi hedefimizi 10 milyar TL olarak belirledik. Hedef endüstriyel ürün ticaretinde referans dijital pazaryeri olmak” dedi.
Endüstriyel ürün ticaretinin dijital platformu Proemtia’nın kuruluş hikayesini kısaca anlatır mısınız? Proemtia fikri ve ihtiyacı nasıl doğdu?
Endüstriyel ürün ticaretinin dijital pazaryeri platformu olarak kurulan Proemtia bir İş Bankası iştiraki. İş Bankası, inovatif projeleri ve fikirleri teşvik ediyor. İşletmeler arası B2B pazaryeri kurma fikri, kurum içi bir girişimcilik fikri olarak doğdu. Türkiye’de işletmeler arası ticarete aracılık eden platform sayısı bir elin parmaklarıyla sınırlı. Özellikle de emtia ve endüstriyel ürün ticaretine aracılık eden platform hemen hemen hiç yok.
İş Bankası Grubu olarak, birçok alanda olduğu gibi bu konuda da öncülük ederek, burada da bir ‘ilk’ olmak istedik. Endüstriyel ürün ticareti dijital pazaryeri platformu Proemtia’yı yaklaşık 9 ay önce faaliyete geçirdik. Proemtia faaliyete geçmeden önce McKinsey aracılığı ile bir piyasa araştırması yaptırdık. Platformda B2B ticaret için demir çelik sektörü ön plana çıktı. Türkiye’nin en büyük sektörlerinden biri olan demir çelik sektöründe İş Bankası da ana finansörlerden biri olarak öne çıkıyor. İyi bildiğimiz bir sektör olduğu ve farklı sektörlerde emtia ve endüstri ürünlerine geçmemize kolaylık sağlayacağını düşünerek, Proemtia’nın başlangıç sektörü olarak demir çelik belirlendi.
Proemtia’da genel müdürlük koltuğunda oturuyorsunuz. Grup içindeki kariyer yolculuğunuzdan bahseder misiniz?
Çalıştığım ilk kurum olan İş Bankası’nda müfettiş yardımcısı olarak göreve başladım. İş Bankası’nda müfettiş olarak en fazla 8 yıl görev yapabiliyorsunuz. Sonra yönetici pozisyonuna geçiyorsunuz. Kurumsal krediler bölümünde müdür yardımcısı olarak çalıştım. Proje finansmanı işlemlerine baktım. Orada birim müdürü oldum. Proje finansman birimi enerji, altyapı projeleri ve şirket satın alma işlemleriyle ilgileniyor.
2022 Nisan ayında Proemtia platformunu kurmakla görevlendirildim. Bir işi sonuna kadar takip edebilme, liderlik özellikleri, demir çelik sektörünü yakından tanımam ve birçok firma ile bağlantımın olması Proemtia genel müdürü olarak seçilmemde etkili olduğunu düşünüyorum.
BORUSAN LOJİSTİK İLE TÜM TÜRKİYE’YE HİZMET
Proemtia’nın müşterilerine sunduğu ürün ve portföy çeşitliliği hakkında bilgi verir misiniz? Proemtia’da kaç kişi çalışıyor ve üyelik koşulları
nelerdir?
Proemtia kendisi bir ürün satmıyor sadece alıcı ile satıcı arasında aracılık görevi görüyor. Proemtia üzerinden ürün alışverişinde bulunan şirketlere belli avantajlar sağlıyor. Lojistik açısından Borusan Lojistik ile anlaşmamız bulunuyor. Arzu eden müşterilerimiz, avantajlı lojistik hizmetlerini Borusan Lojistik üzerinden alabilirler. İş Bankası iştiraki olan Proemtia müşterilerine çeşitli finansman avantajları sağlıyor.
Türkiye’nin hemen hemen her noktasında hizmet verebilme kabiliyetine sahibiz. Proemtia platformu üzerinden toplamda 400 üretici ve tüccar ürün satışı gerçekleştiriyor. 15 bin alıcı da Proemtia üzerinden ürün satın alma imkanına sahip. Yani şimdilik Proemtia’nın 15 bin 400 kayıtlı üyesi bulunuyor. 2023 Nisan ayında yayın hayatına başlayan ve alıcı ile satıcı şirketler arasında B2B hizmet veren bir platformun kısa süre içerisinde 15 binden fazla üyeye ulaşması büyük bir başarı.
Şu anda sadece demir çelik sektöründeki alıcı ve satıcı şirketlere hizmet veriyoruz. Çok yakın zamanda alüminyum sektöründe de hizmet vermeye başlayacağız. Alüminyum sektörü için tüm altyapı çalışmalarımızı tamamladık. Alüminyum sektörünü farklı endüstriyel sektörler takip edecek. Endüstriyel ürün ticaretinin dijital platformu Proemtia’nın çok kısa bir süre içerisinde alanında ilk olmanın avantajını da kullanarak lider olacağını tahmin ediyorum. Proemtia’nın şu anda 30 çalışanı var. Alüminyum sektöründe faaliyete başlamamız ile birlikte 2024 yılı sonu itibariyle çalışan sayımızın 50’ye ulaşacağını öngörüyorum. Bizim ekibimiz sahada yüz yüze görüşmeler de yaparak, alıcı ve satıcıları Proemtia platformuna üye yapıyor. İş Bankası’nın iştiraki yazılım şirketi Softtech’in 15 çalışanı da Proemtia’ya altyapı hizmeti sağlıyor.
Proemtia’da üye olmak için herhangi bir ücret ödemiyorsunuz. Proemtia’ya üye olmak çok basit. Proemtia web sayfasına ya da mobil uygulamaya ulaştığınızda üyelik seçeneği ile karşılaşıyorsunuz. Proemtia.com veya mobil uygulamamızı indirerek hızlı bir şekilde üye olarak tüm ürün ve fiyatlara ulaşılabiliyor.
‘GÜVENLİ TAHSİLAT MODELİ’ İLE KEYİFLİ ALIŞVERİŞ
Endüstriyel ürün ticareti platformu Proemtia alıcı ve satıcılarına ne tür avantajlar sunuyor? Platform üzerinden alışveriş yapanlar finansal avantajlar da sağlıyor mu?
Proemtia hem 400’den fazla satıcıya hem de 15 binden fazla alıcıya birçok avantaj sağlıyor. Önce satıcılara sunduğu avantajlardan başlayalım. Satıcılar ürünlerini hiçbir kısıtlamayla karşılaşmadan Türkiye’nin her tarafında satma kapasitesine kavuşuyor. Eskiden belli bir alıcı portföyüne sahipken şimdi Proemtia sayesinde Türkiye’nin her tarafına ürün satabilir konuma geldi. Aynı zamanda platform üzerinden ücretsiz bir şekilde ürünlerini tanıtma şansı yakalıyor.
Proemtia’nın en önemli özelliklerinden biri de ‘Güvenli Tahsilat Modeli’. Ürün satan üyelerimiz, alacaklarını Proemtia aracılığıyla tahsil ettikleri için herhangi bir tahsilat riskiyle karşılaşmıyorlar. Alıcı, sipariş ettiği ürünleri teslim aldığına dair teslimat doğrulama kodunu satıcı ile paylaştığında sipariş bedeli satıcının hesabına aktarılıyor. Alıcı ile satıcı, ödeme ve mal teslimatı konularında bir stres yaşamadan alışverişlerini yapabiliyor. Satıcı tahsilatını güvenli bir şekilde yaparken, alıcı da ürün kendisine ulaşmadan ödemesinin satıcıya aktarılmayacağını bilmenin rahatlığını yaşıyor.
Proemtia satıcılara ürün gamını genişletme potansiyeli de sunuyor. Örneğin Bursa’da bir üyemiz daha önce inşaat demiri satmıyordu. Ancak Proemtia üzerinde inşaat demiri satabilme potansiyeli ile karşılaşınca ürün gamına ekledi.
PROEMTİA TÜRKİYE’NİN EN BÜYÜK DOĞRUDAN BORÇLANDIRMA SİSTEMİ’Nİ KURDU
Proemtia alıcılara da birçok avantaj sağlıyor. Öncelikle alıcı, tüm satıcılara ait ürünlerin fiyatlarını görebildiği için karar vermeden önce ürün karşılaştırması yapma şansına sahip. Ürünü almaya karar verdikten sonra platform üzerinden çeşitli ödeme ve finansman seçenekleri ile karşılaşıyor. Alıcıya havale, EFT ve FAST ile ödeme imkanı sunulduğu gibi anlaşmalı banka kredi kartları ile de taksitli ödeme seçenekleri de sunuluyor.
Bir ürünün birim fiyatı satıcı tarafından belirlense bile, ödeme aşamasında sipariş bedeli güncel kurdan sabitlenerek, alıcıya TL cinsinden sabit ödeme imkanı sağlıyor. Ayrıca üyeler İş Bankası Proemtia Bayi Kartı ile yapılan alışverişlerde 180 güne varan vade avantajına kavuşuyor.
Ürün bedelinin tamamını 180 günün sonunda tek seferde (vade farkı dahil) ödeme avantajı yakalıyor. Özellikle demir çelik sektörü için çok önemli bir avantaj çünkü bu sektörde genellikle tahsilat peşin yapılıyor.
Türkiye’nin en büyük Doğrudan Borçlandırma Sistemi’ni (DBS) kurduk. Proemtia üzerinden alışveriş yapan müşterilerimiz İş Bankası Proemtia Bayi Kart sayesinde satıcıya ayrıca bir teminat sağlamaya ihtiyaç duymadan vadeli alım yapabiliyor.
PROEMTİA’DA 13 ANA KATEGORİDE 80 ÜRÜNE ULAŞMA İMKANI
Proemtia platformunun alıcı ve satıcı profilinden bahseder misiniz? İnşaat sektöründeki profesyonellerin hedef kitle içerisinde yer almasının sebepleri nelerdir?
Endüstriyel ürün ticareti platformu Proemtia şu anda demir çelik sektöründe bütün ürün gruplarına yer veriyor. Demir çelik sektörü ile ilgili İnşaat Demiri ve Diğer Uzun Ürünler, Paslanmaz Yassı ve Uzun Ürünler, Borular, Kutu Profiller, Yassı Ürünler ve Vasıflı Çelik olmak üzere toplam 13 ürün kategorisi bulunuyor.
Bu kategorilerde yaklaşık 80 ürün çeşidini üyelerimiz ile buluşturuyoruz. Proemtia’da satıcılar ikiye ayrılıyor: Üreticiler ve tüccarlar. Türkiye’deki büyük üreticiler zaten platform üzerinden ürün satışı yapabiliyor. Bir de özellikle Anadolu’da demir çelik üretiminin olmadığı bölgelerde satıcı olarak demir çelik ticareti yapan tüccarlar ön plana çıkıyor. Anadolu’da birçok bölgede demir çelik satışını tüccarlar gerçekleştiriyor.
Alıcı tarafında ise daha geniş bir portföye sahibiz. Alıcılarımızın yaklaşık yarısı inşaat sektöründe faaliyet gösteren müteahhitlerden oluşuyor. Başka sektörlerde faaliyet gösteren ve imalatlarında demir çelik kullanan alıcılarımız da bulunuyor. Örneğin beyaz eşya, otomotiv ve mobilya imalatı yapan çok üyemiz var. Demir çelik sektörünün ardından ürün gamımızı alüminyum sektörü ile genişletiyoruz. Sonraki sektörleri belirlemek için pazar araştırmalarımız devam ediyor. Proemtia endüstriyel ürün ticaretinin dijital pazaryeri olmaya doğru hızlı adımlarla ilerliyor.
İŞ BANKASI ŞUBELERİNDEN VEYA PROEMTIA.COM YA DA MOBİL UYGULAMAMIZ ÜZERİNDEN ONLİNE OLARAK BAŞVURULABİLİYOR
İş Bankası iştiraki Proemtia şimdiye kadar ne kadar yatırım yaptı? Platform olarak 2023 hedeflerinize ulaştınız mı? 2024 ve sonrası hedeflerinizden bahseder misiniz?
Proemtia 2023 Nisan ayında faaliyetlerine başladı ve şimdiye kadar yaklaşık 2 milyon dolar yatırım yaptı. 2023’te 1,5 milyar Türk lirası işlem hacmine ulaştık. Yeni kurulan bir platform için bunun önemli bir başarı olduğunu düşünüyorum. Hedeflerimizin üzerine çıktık. Ticaretin geleneksel yöntemlerle yapıldığı bir sektörde, ilk olmanın avantaj ve dezavantajları bulunuyor. Geleneksel bir sektörü dijitalleştirmeye çalışıyoruz.
Sektördeki geleneksel ticaret yöntemini kırmak ve müşterilerimizi ikna etmek için yüz yüze görüşmeler çok önemli. 2023’te Proemtia genel müdürü olarak 11 şehirde birebir müşteri ziyaretleri gerçekleştirdim. Kısa süre içerisinde ekip olarak 2 binin üzerinde yüz yüze görüşme gerçekleştirdik. Marmara Bölgesi, Ankara, İzmir ve İskenderun’da sabit satış ekiplerimiz bulunuyor. Tabi ki burada İş Bankası’nın gücü de yanımızda.
Proemtia markasının bilinirliliği için birçok etkinlik gerçekleştiriyoruz. Sosyal medyanın yanı sıra televizyon ve yazılı basını da tanıtım amacıyla kullanıyoruz. 2024’te alüminyum sektöründe faaliyete başlamakla birlikte yıl sonu çalışan sayımızı 50’nin üzerine ve işlem hacmimizi de 10 milyar Türk lirasına yükseltmeyi hedefliyoruz.